icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Twitter geeft controle over je reclameprofiel

Nieuws
|
Twitter analyseert de tweets van gebruikers voor beter passende advertenties. Sinds woensdag kunnen gebruikers  hun reclameprofiel checken en veronderstelde interesses weghalen. Ook kun je de advertentie-afstemming helemaal blokkeren.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:19 mei 2017

Artikel privacy twitter en instagram

Net als Facebook en Google berekent Twitter met algoritmen wat de interesses zijn van gebruikers. Die informatie halen de sociale netwerken uit het publieke profiel (land, woonplaats, geslacht, leeftijd) maar ook uit de activiteiten van gebruikers. In het geval van Twitter gaat het om de tweets, de micro-blogs, waarvan sommige gebruikers er honderden per dag de wereld in slingeren.

Inkijkje

Twitter geeft sinds woensdag gebruikers een inkijkje in het voor hen ‘berekende’ profiel. Je opent op Twitter.com het menu ‘Je Twitter-gegevens’. Daarbinnen vind je een nieuwe onderdeel: ‘Interessecategorieën van Twitter’. Er staat een getal achter dat je kunt aanklikken om de categorieën te openen. 

Praatradio

In ons geval staan er tientallen interesses (bijvoorbeeld Mysterie en misdaad, Praatradio), die meestal wel kloppen maar soms niet. In dat geval kun je het vinkje bij de categorie weghalen. 

Nederlandse gebruikers vinden er soms wat rare robotvertalingen tussen zoals Vensters (Windows;  het besturingssysteem dus) en ‘Ontmoetingsplaatsen’ (deze vertaling begrijpen we niet). 

Afstemming stoppen

Je kunt de advertentie-afstemming-op-je-activiteiten ook helemaal stoppen. Bij de privacyinstellingen van Twitter is namelijk een extra optie gekomen: 'Personalisation and Data'. Deze optie laat je bepalen of wel of niet toestaat dat je advertenties krijgt op basis van je veronderstelde interesses en de (andere) apps op je telefoon.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • ADV vrij Facebook 1200x800
    21 nov.

    Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat?

    Instagram en Facebook stellen je voor de keuze: blijf ons platform gratis gebruiken met persoonlijke advertenties, óf sluit een betaald abonnement af. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken?
  • Chrome’s advertentieprivacy mobiel
    30 okt.

    Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome

    In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
  • google-nieuwsbericht-1200x800pxvideo
    Nieuws | 12 sep.

    Google voor de rechter gedaagd

    De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond zetten de volgende stap in hun strijd tegen Google. Het techbedrijf wordt vandaag voor de rechter gedaagd wegens grootschalige privacyschendingen.
  • Vervelende cookiemeldingen
    23 jun.

    Cookies weigeren vaak te lastig

    Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.