icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

mediapool-zeker-online-1200x800px

Zeker Online

Meer weten over privacy en digitale veiligheid? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Twitter geeft controle over je reclameprofiel

Nieuws|Twitter analyseert de tweets van gebruikers voor beter passende advertenties. Sinds woensdag kunnen gebruikers  hun reclameprofiel checken en veronderstelde interesses weghalen. Ook kun je de advertentie-afstemming helemaal blokkeren.

Peter Kulche

Peter Kulche , Expert Elektronica Gepubliceerd op:19 mei 2017

Artikel privacy twitter en instagram

Net als Facebook en Google berekent Twitter met algoritmen wat de interesses zijn van gebruikers. Die informatie halen de sociale netwerken uit het publieke profiel (land, woonplaats, geslacht, leeftijd) maar ook uit de activiteiten van gebruikers. In het geval van Twitter gaat het om de tweets, de micro-blogs, waarvan sommige gebruikers er honderden per dag de wereld in slingeren.

Inkijkje

Twitter geeft sinds woensdag gebruikers een inkijkje in het voor hen ‘berekende’ profiel. Je opent op Twitter.com het menu ‘Je Twitter-gegevens’. Daarbinnen vind je een nieuwe onderdeel: ‘Interessecategorieën van Twitter’. Er staat een getal achter dat je kunt aanklikken om de categorieën te openen. 

Praatradio

In ons geval staan er tientallen interesses (bijvoorbeeld Mysterie en misdaad, Praatradio), die meestal wel kloppen maar soms niet. In dat geval kun je het vinkje bij de categorie weghalen. 

Nederlandse gebruikers vinden er soms wat rare robotvertalingen tussen zoals Vensters (Windows;  het besturingssysteem dus) en ‘Ontmoetingsplaatsen’ (deze vertaling begrijpen we niet). 

Afstemming stoppen

Je kunt de advertentie-afstemming-op-je-activiteiten ook helemaal stoppen. Bij de privacyinstellingen van Twitter is namelijk een extra optie gekomen: 'Personalisation and Data'. Deze optie laat je bepalen of wel of niet toestaat dat je advertenties krijgt op basis van je veronderstelde interesses en de (andere) apps op je telefoon.

ZIe ook:

Privacy op Twitter en Instagram

Nieuw & interessant

  • signal-op-mobiel
    9 mei.

    Signal: goed alternatief voor WhatsApp

    WhatsApp is razend populair. De app is wel van Facebook, niet iedereen vindt dat een prettig idee. Berichten-app Signal is een privacyvriendelijk alternatief. We helpen je de app in gebruiknemen.
  • Nextdoor
    Nieuws  |  6 sep.

    Beveiligingslek in buurt-app Nextdoor

    Buurt-app Nextdoor weet niet hoe lang gebruikers het risico hebben gelopen op het lekken van gegevens. Dat zegt een woordvoerder van Nextdoor naar aanleiding van een uitzending van Tros Radar waarin op 2 september werd onthuld dat gegevens van gebruikers makkelijk in handen van vreemden kunnen komen.
  • smartphone-algemeen2
    3 sep.

    Google Assistant en Siri uitzetten

    De spraakassistenten van Apple en Google zijn in opspraak. Medewerkers luisterden mee. Wil je dat niet? Dan kun je ze uitzetten.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.