! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Mediapool_zeker online

Zeker Online

Meer weten over privacy en digitale veiligheid? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Twitter geeft controle over je reclameprofiel

Nieuws|Twitter analyseert de tweets van gebruikers voor beter passende advertenties. Sinds woensdag kunnen gebruikers  hun reclameprofiel checken en veronderstelde interesses weghalen. Ook kun je de advertentie-afstemming helemaal blokkeren.

Peter Kulche

Peter Kulche , Expert Elektronica Gepubliceerd op:19 mei 2017

Artikel privacy twitter en instagram

Net als Facebook en Google berekent Twitter met algoritmen wat de interesses zijn van gebruikers. Die informatie halen de sociale netwerken uit het publieke profiel (land, woonplaats, geslacht, leeftijd) maar ook uit de activiteiten van gebruikers. In het geval van Twitter gaat het om de tweets, de micro-blogs, waarvan sommige gebruikers er honderden per dag de wereld in slingeren.

Inkijkje

Twitter geeft sinds woensdag gebruikers een inkijkje in het voor hen ‘berekende’ profiel. Je opent op Twitter.com het menu ‘Je Twitter-gegevens’. Daarbinnen vind je een nieuwe onderdeel: ‘Interessecategorieën van Twitter’. Er staat een getal achter dat je kunt aanklikken om de categorieën te openen. 

Praatradio

In ons geval staan er tientallen interesses (bijvoorbeeld Mysterie en misdaad, Praatradio), die meestal wel kloppen maar soms niet. In dat geval kun je het vinkje bij de categorie weghalen. 

Nederlandse gebruikers vinden er soms wat rare robotvertalingen tussen zoals Vensters (Windows;  het besturingssysteem dus) en ‘Ontmoetingsplaatsen’ (deze vertaling begrijpen we niet). 

Afstemming stoppen

Je kunt de advertentie-afstemming-op-je-activiteiten ook helemaal stoppen. Bij de privacyinstellingen van Twitter is namelijk een extra optie gekomen: 'Personalisation and Data'. Deze optie laat je bepalen of wel of niet toestaat dat je advertenties krijgt op basis van je veronderstelde interesses en de (andere) apps op je telefoon.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Artikel meldpunt datalekken
    9 jun.

    Datalekken: de gevaren en wat moet je doen?

    Wat zijn de gevaren van datalekken, wat kun je doen om het lekken van jouw gegevens te voorkomen en wat moet je doen als je data wel is gelekt?
  • openingsbeeld-datingapps-1200x800px
    7 jun.

    Datingsites: privacytest

    Bij 3 van de 12 datingsites - Inner Circle, Pepper en Relatieplanet -  kunnen hackers te gemakkelijk gebruikersnamen en wachtwoorden raden.
  • TikTok op mobiel
    Nieuws | 19 mei.

    Nieuw kabinet moet werk maken van privacywet

    Het nieuwe kabinet moet serieus werk maken van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wet wordt slecht nageleefd, beschermt kinderen onvoldoende en handhaving ontbreekt.
  • tracking-cookies
    5 mrt.

    Nog veel cookies zonder toestemming

    Ook bijna 3 jaar na invoering van de AVG plaatst de helft van de websites nog steeds cookies zonder toestemming, of stuurt je richting ‘alles accepteren’. Dit blijkt uit een cookiescan die we in januari uitvoerden bij 100 populaire sites.