Twitter geeft controle over je reclameprofiel

Peter Kulche Expert ElektronicaGepubliceerd op:19 mei 2017

Net als Facebook en Google berekent Twitter met algoritmen wat de interesses zijn van gebruikers. Die informatie halen de sociale netwerken uit het publieke profiel (land, woonplaats, geslacht, leeftijd) maar ook uit de activiteiten van gebruikers. In het geval van Twitter gaat het om de tweets, de micro-blogs, waarvan sommige gebruikers er honderden per dag de wereld in slingeren.
Inkijkje
Twitter geeft sinds woensdag gebruikers een inkijkje in het voor hen ‘berekende’ profiel. Je opent op Twitter.com het menu ‘Je Twitter-gegevens’. Daarbinnen vind je een nieuwe onderdeel: ‘Interessecategorieën van Twitter’. Er staat een getal achter dat je kunt aanklikken om de categorieën te openen.
Praatradio
In ons geval staan er tientallen interesses (bijvoorbeeld Mysterie en misdaad, Praatradio), die meestal wel kloppen maar soms niet. In dat geval kun je het vinkje bij de categorie weghalen.
Nederlandse gebruikers vinden er soms wat rare robotvertalingen tussen zoals Vensters (Windows; het besturingssysteem dus) en ‘Ontmoetingsplaatsen’ (deze vertaling begrijpen we niet).
Afstemming stoppen
Je kunt de advertentie-afstemming-op-je-activiteiten ook helemaal stoppen. Bij de privacyinstellingen van Twitter is namelijk een extra optie gekomen: 'Personalisation and Data'. Deze optie laat je bepalen of wel of niet toestaat dat je advertenties krijgt op basis van je veronderstelde interesses en de (andere) apps op je telefoon.
Lees ook:
Nieuw & interessant
- 21 nov.
Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat?
Instagram en Facebook stellen je voor de keuze: blijf ons platform gratis gebruiken met persoonlijke advertenties, óf sluit een betaald abonnement af. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken? - 30 okt.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 12 sep.
Google voor de rechter gedaagd
De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond zetten de volgende stap in hun strijd tegen Google. Het techbedrijf wordt vandaag voor de rechter gedaagd wegens grootschalige privacyschendingen. - 23 jun.
Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.