Luchtvaartmaatschappijen niet eerlijk over compensatie
Gepubliceerd op: 10 augustus 2012
Volgens een uitspraak van het Europese Hof van Justitie uit 2009 hebben passagiers die een vertraging van meer dan 3 uur oplopen recht op financiële compensatie, tenzij sprake is van overmacht. Technische gebreken zijn volgens het Hof meestal geen overmacht. Luchtvaartmaatschappijen leggen de uitspraak van de hoogste Europese rechter al jaren naast zich neer en weigeren massaal om compensatie uit te keren. Om hun recht te halen zijn consumenten daardoor aangewezen op hun rechtsbijstandverzekering of een claimbureau.
Vlucht Claim Service
De Consumentenbond heeft in 2011 met de campagne Vlieg-recht het consumentonvriendelijke gedrag van de luchtvaartmaatschappijen aangekaart. Onderdeel van de campagne was de lancering van de Vlucht Claim Service, waar consumenten eenvoudig kunnen nagaan of hun vlucht mogelijk in aanmerking komt voor compensatie.
Lees ook:
Advocaat-generaal: compensatie bij luchtvaartvertraging terecht
Luchtvaartmaatschappijen torpederen passagiersrechten.
Luchtvaartpassagiers met lege handen