icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Anne Fransen Fonds

logo-aff-aprilDe Stichting Anne Fransen Fonds (AFF) heeft als doel het bevorderen en ondersteunen van (beginnende) consumentenorganisaties in de ontwikkelingslanden en Oost-Europa.

Doel van het Anne Fransen Fonds

AGF_cr In 1988 richtte de Consumentenbond de Stichting Anne Fransen Fonds op. De stichting is genoemd naar Anne Fransen, de eerste directeur van de Consumentenbond. Zij heeft van 1964 tot haar overlijden in 1981 de organisatie laten groeien.

Het AFF is een organisatie die zich richt op het versterken van consumentenrechten. Dat doet het door financiële steun te geven aan consumentenorganisaties in zich ontwikkelende economieën. Hiervoor selecteert het bestuur van het AFF jaarlijks projecten en programma's. Het AFF werkt tijdens de projectencyclus samen met de overkoepelende internationale consumentenorganisatie Consumers International (CI).

Werkwijze Anne Fransen Fonds

Per jaar geeft het AFF circa €60.000 aan consumentenorganisaties. Dit geld is voornamelijk afkomstig van de Consumentenbond, die jaarlijks 0,15% van zijn omzet bijdraagt. Uitgaande van de jaarlijkse bijdrage van de Consumentenbond kunnen 5 à 6 aanvragen voor projectondersteuning gehonoreerd worden.

Criteria projecten

Aanvragen dienen aan de volgende 9 door het bestuur vastgelegde criteria te voldoen:

  1. De aanvrager dient lid te zijn van Consumers International.
  2. Het project moet duidelijk gelinkt zijn aan 1 van de 8 consumentenrechten:
    • Toegang tot noodzakelijke producten en diensten
    • Veiligheid
    • Informatie
    • Keuze
    • Inspraak en vertegenwoordiging
    • Klacht en verhaal
    • Consumenteneducatie
    • Gezonde leef-/werkomgeving
  3. Het project moet gericht zijn op een van de door het Anne Fransen Fonds vastgestelde prioriteiten (financiële dienstverlening, consumentenrecht en -bescherming, voeding, digitaal, medicijnen en gezondheid).
  4. Het project moet binnen 1 jaar worden uitgevoerd.
  5. Het budget mag niet hoger zijn dan €10.000.
  6. Aanvragers moeten vrij zijn van onethische praktijken, waaronder financiële en juridische kwesties, die van invloed kunnen zijn op de juridische status van de organisatie of de voortzetting van het lidmaatschap van CI.
  7. Overhead en indirecte kosten (locatie, eten, reizen, personeel en vrijwilligers) mogen niet meer dan 40% van het budget bedragen.
  8. Aanvragers moeten onafhankelijk zijn van de overheid.
  9. Aanvragers moeten hun contributie voor CI hebben voldaan.

Projecten

In februari 2025 heeft het bestuur van het AFF 25 projectvoorstellen ontvangen, waarvan 2 voorstellen niet aan de voorwaarden voldeden en werden gediskwalificeerd. Uit de resterende 23 voorstellen koos het bestuur van het fonds 6 projecten in de jaarlijkse bestuursvergadering begin mei. Eén project kreeg een voorwaarde mee, die in juni werd vervuld. De projectbedragen liggen tussen de €9390 en €10.000.

Het gaat om de volgende projecten:

1. Tanzania – Tanzania Consumer Advocacy and Research (TCAR)

Project: ‘Bewustwording aflatoxine risico bij baby's’
Dit project richt zich op het vergroten van de kennis van consumenten om hun risico op blootstelling aan aflatoxine te minimaliseren en de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de bereidings- en opslagpraktijken van granen die worden gebruikt door kinderen van 6-23 maanden in het district Korogwe in de regio Tanga. Het project omvat onder andere onderzoek van monsters van graanproducten op aflatoxine in erkende laboratoria, training van ouders en verzorgers, training van maatschappelijk werkers in de gezondheidszorg en training van de verwerkers. Verder worden 6000 consumenten benaderd door mediacampagnes.

2. Bolivia – Servicio de Educacion y Defensa del Consumidor (SEDECO)

Project: ‘Onderzoek naar de aanwezigheid van kwik en andere verontreinigingen in vis op markten’
Dit project richt zich op kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de huidige stand van zaken op het gebied van voedselveiligheid (met de nadruk op kwik) in vis, die wordt verkocht op geselecteerde markten in La Paz en Cochabamba. Bovendien een voorstel ontwikkelen voor een nationale voedselveiligheidsstandaard voor de verkoop van vis op kleine markten in Bolivia.

Het AFF-bestuur heeft na het ontvangen van aanvullende informatie en een grondige herwaardering van het project besloten om de toegezegde projectsubsidie in te trekken. Een belangrijke reden hiervoor is de onzekere en onstabiele financiële situatie in Bolivia. Die brengt het risico met zich meedat het project niet op de gewenste manier kan worden uitgevoerd of gefinancierd.

3. Bangladesh – Consumers Association of Bangladesh (CAB)

Project: ‘Versterken financiële geletterdheid’
Dit project richt zich op financiële alfabetiseringstraining geven aan vrouwen en meisjes, vooral uit gemarginaliseerde milieus en met een laag inkomen. Doel is om hun financiële onafhankelijkheid en toegang tot economische kansen te verbeteren. Daarnaast vrouwen in kwetsbare situaties in staat stellen om hun rechten als consument te begrijpen en financiële zekerheid te krijgen.

4. St. Lucia (Cariben) – The National Consumer Association of St Lucia (NCA)

Project: ‘Consumer Connect’ – samenwerking van 5 consumentenorganisaties
Het project heeft als doel een forum op te richten om alle 5 instanties te verenigen die zich bezighouden met consumentenrechten en belangenbehartiging. Daarbij een samenhangende strategie ontwikkelen om consumenten voor te lichten en te vertegenwoordigen. Dit alles met het creëren van een nationale database van consument gerelateerde kwesties, die wordt gedeeld door de 5 organisaties.

5. Rwanda – Rwanda Consumer’s Rights Protection Organization (ADECOR)

Project: ‘Verbeteren van de voedselveiligheidspraktijken’
Het project is erop gericht om de regelgeving voor voedselveiligheid te versterken door kritieke hiaten in de regelgeving aan te pakken. Dit door te pleiten voor de herziening en actualisering van wetten, beleid en handhavingsmechanismen om de normen voor voedselveiligheid in het hele land te verbeteren.

6. Colombia – Educar Consumidores (EDUCAR)

Project: ‘Versterken kennis van Front Label Packaging’
Het project kenmerkt zich door een informatie- en communicatiecampagne die het begrip verbetert met betrekking tot voedseletiketten van verpakte levensmiddelen. Daarnaast een bijdrage te leveren aan het verminderen van de consumptie van sterk bewerkte voedingsmiddelen in educatieve centra voor jonge kinderen op basis van het correct lezen van voedseletiketten. Dit alles tegen de achtergrond van een sterke toename van obesitas en de aanwezigheid van niet-overdraagbare ziekten vooral onder kinderen.

Donateur worden?

De Consumentenbond geeft ieder jaar een bedrag aan het Anne Fransen Fonds. Maar dat is niet genoeg om alle projectaanvragen te financieren. Meer steun is dus altijd welkom. Voor €10 ben je al donateur. Je kunt dit bedrag overmaken op rekening NL81INGB0003224200 ten name van Stichting Anne Fransen Fonds, o.v.v. donateur.

De gift is in principe aftrekbaar voor belasting.

ANBI-organisatie

Lees meer informatie over de ANBI-organisatie.