icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ondernemers geven bank dikke onvoldoende

Nieuws
|
Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) beoordelen de 3 grootste kredietverstrekkers met een gemiddeld cijfer van 3,9 en zijn daarmee veel kritischer dan consumenten in onze jongste Bankenmonitor.
Rien Meijer

Rien Meijer , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op: 11 december 2014

Magazine Het Ondernemersbelang vroeg circa 100.000 lezers onder meer naar hun oordeel over de contactpersonen bij de bank, de communicatie van hun bank, de transparantie van het proces rondom het toekennen van hun kredietaanvraag én de hoogte en voorwaarden van de financiering.

Alleen ING (net) voldoende

Van de beoordeelde banken scoort Rabobank op 3 van de 4 genoemde criteria met voorsprong het slechtst. ABN Amro doet het een fractie beter, maar nog altijd ver onder de maat. ING brengt het er met een gemiddelde van 5,5 nog het best van af.

   ABN Amro  ING  Rabobank
 Contactpersoon  5,7  6,3  5,3
 Communicatie  4,7  5,4  4,6
 Transparantie  4,4  4,8  4,2
 Voorwaarden financiering  4,3  5,5  4,5
 Gem. oordeel mkb'ers  4,8  5,5  4,7
 Resultaat Bankenmonitor  6,9  7,1  6,9

Bron: Het Ondernemersbelang, december 2014

Volgens onderzoeker Ron van Bergen moet zoveel ontevredenheid de banken zorgen baren. ‘Juist omdat het oordeel ook komt van ondernemingen met een gezonde balans. Dat zijn toch klanten die je als bank graag hebt.’ Opvallend is ook ondernemers die van hun bank een krediet ontvingen nauwelijks tevredener zijn dan collega’s wiens aanvraag werd geweigerd.

Particuliere klanten

Ondernemers tonen zich hoe dan ook een stuk kritischer over hun bank dan particuliere klanten. In de jaarlijkse bankenmonitor van de Consumentenbond kreeg deze maand geen enkele bank een onvoldoende van zijn klanten. Wel is het percentage mensen dat een onvoldoende geeft bij de ene bank beduidend groter dan bij de andere. De ASN Bank en Triodos Bank krijgen van bijna niemand een onvoldoende. Bij ABN Amro en Rabobank is het percentage onvoldoendes het hoogst: 12%.

Bekijk ook de bankenmonitor van de Consumentenbond.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Meer nieuws

Meer nieuws

Nieuw & interessant

  • belastingaangifte-maart
    26 jan.

    Belasting over je vermogen

    De vermogensrendementsheffing ligt al geruime tijd onder vuur. In 2017 is een ontwikkeling ingezet richting het daadwerkelijk behaalde rendement op je vermogen.
  • jong-stel-huis-kopen
    12 jan.

    Vervroegde opname van een deposito

    Gedurende de looptijd van het spaardeposito kun je in principe niet aan je geld komen. Een aantal banken rekent een boete bij tussentijdse opname.
  • Oud en nieuw 2022
    Nieuws | 10 jan.

    Nieuwjaarsquiz: betaalvragen het moeilijkst

    Ruim 1800 deelnemers testten hun kennis over juridische en financiële kwesties via onze Geld Nieuwjaarsquiz. De vragen over betalen werden het minst goed beantwoord.
  • Renault Bank
    Eerste indruk | 4 nov.

    Renault Bank: spaarrente 0,35%

    Renault Bank biedt een spaarrente van 0,35%. De bank is onderdeel van het Franse autoconcern Renault Group.