icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tv-trends: dunner, groter, slimmer

Nieuws
|
Met de sportzomer voor de deur hebben de tv-fabrikanten ervoor gezorgd dat de nieuwste tv’s al vroeg in de winkels te koop waren. Ze richten zich op 3 pijlers om hun waar zo goed mogelijk aan de man te brengen: design, ‘smart tv’ en grote schermen.
Arjen_Oving

Arjen Oving   Expert televisiesGepubliceerd op:8 juni 2012

Waar vroeger alle tv's op elkaar leken, wordt anno 2012 alles uit de kast gehaald qua design. De belangrijkste trend is dat de rand rondom het scherm steeds smaller wordt. Ook is er na vele jaren zwarte pianolak weer keuze uit meerdere kleuren en materialen.

Internet

Veel tv's - ook goedkopere modellen - zijn rechtstreeks te verbinden met internet en het computernetwerk thuis: deze trend wordt Smart TV genoemd. Er is steeds meer online content direct te bekijken op de tv, zonder dat je de computer hoeft aan te zetten. En de meeste high-end tv's hebben een eigen webbrowser.

Formaat

In 2011 was meer dan de helft van de verkochte tv's 94 cm (37 inch) of groter. En de verwachting is dat dit aandeel alleen maar zal groeien. Fabrikanten spelen hier gretig op in en maken steeds grotere televisies. Televisies van 117 cm (46 inch), 127 cm (50 inch) en 140 cm (55 inch) zijn standaard opgenomen in het assortiment. Wie nog groter wil, een beelddiagonaal van een meter of twee, kan bij LG en Sharp terecht.

Getest

Over design en grootte valt niet te twisten. Maar er zitten meer aspecten aan een televisie, die wel door ons worden getest. We hebben inmiddels ruim 50 televisies uit 2012 in ons lab beoordeeld op onder meer beeld- en geluidkwaliteit. Aan het begin van elke maand worden testresultaten van nieuwe tv's toegevoegd. Houd daarom onze productvergelijker in de gaten!

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.