icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Greenwashing misleidt consumenten

Duurzaamheidsclaims zie je overal, maar veel claims kloppen niet. Wij willen dat bedrijven eerlijk zijn. Zodat consumenten claims kunnen vertrouwen.

  • Wat is er mis?

    Greenwashing is een marketingtruc. Bedrijven doen zich groener voor dan ze zijn, en misleiden zo consumenten. Bovendien benadelen ze andere bedrijven die wél duurzaam werken.

    Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat de helft van alle groene claims niet of nauwelijks wordt gecontroleerd.

    Onze eisen

    Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over duurzaamheidsclaims. Strengere regels zijn onderweg, maar het duurt nog jaren voordat ze in Nederland gelden. Daar kunnen we niet op wachten.

    De overheid moet daarom duidelijke criteria vaststellen voor groene en sociale claims. Daarnaast is strenge controle nodig en moet er meer geld en personeel komen voor toezichthouders. Alleen zo kunnen zij bedrijven scherp in de gaten houden en boetes uitdelen bij overtredingen.

    Wat doen we?

    We controleren duurzaamheidsclaims van bedrijven. Bedrijven die aan greenwashing doen, spreken we aan. Past een bedrijf zijn beleid niet aan? Dan vragen we de toezichthouder om in te grijpen.

    We strijden ook voor strengere regelgeving in Nederland en Europa. Zo beschermen we consumenten tegen misleidende groene claims.

  •  

     

     

    'Valse of misleidende claims schaden het vertrouwen van consumenten.'

    Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond

     

     

                                                                                                                

     

De richtlijnen van de ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft richtlijnen opgesteld voor duurzaamheidsclaims. Bedrijven moeten zich aan deze regels houden.

De 5 vuistregels

  • Gebruik duidelijke, specifieke  en volledige duurzaamheidsclaims.
  • Onderbouw claims met feiten en houd ze actueel.
  • Vergelijk eerlijk met andere producten of concurrenten.
  • Maak toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar.
  • Zorg dat visuele claims en keurmerken helder en niet misleidend zijn.
ACM-Duurzaamheidsclaims-1200x800px

Tijdlijn

7 november 2025

21 luchtvaartmaatschappijen stoppen met misleidende duurzaamheidsclaims

21 Europese luchtvaartmaatschappijen passen hun misleidende duurzaamheidsclaims aan. Dit gebeurt na een klacht van Europese consumentenorganisaties en een actie van de Europese Commissie en toezichthouders. De Consumentenbond deed ook mee aan de gezamenlijke klacht en is blij met de uitkomst.

Lees meer in ons nieuwsbericht

4 november 2025

Succes: Unilever stopt versneld met vage duurzaamheidsclaims

Na ingrijpen van de ACM versnelt Unilever het schrappen van vage duurzaamheidsclaims. Dat is een half jaar eerder dan het bedrijf eerder had aangekondigd, naar aanleiding van ons onderzoek. Uiterlijk 1 januari 2026 verdwijnen de misleidende teksten van verpakkingen van merken als Calvé, Knorr en Hellmann’s.

Lees meer over dit succes

8 oktober 2025

RCC oordeelt dat Corendon misleidde met duurzaamheidsclaims

Corendon overtrad de Code voor Duurzaamheidsreclame met verwarrende, vage en niet onderbouwde duurzaamheidsclaims op zijn website. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC), die daarmee de klachten van de Consumentenbond over de reisorganisatie grotendeels gegrond verklaart.

De Consumentenbond diende in juni 2025 klachten in tegen Corendon wegens vermeende greenwashing. Op de website van Corendon stonden termen als ‘verantwoord’, ‘duurzamer’ en ‘bewust,’ zonder dat die goed onderbouwd waren. Corendon heeft inmiddels zijn website aangepast. 

Nieuwsbericht

Samen sterk

Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

Belangenbehartiging-acties-grey-1200x800px