Geld terug voor ‘gratis’ mobiel
Providers hebben jaren 'verstopte' kosten in abonnementen verrekend. De Consumentenbond heeft een deal bereikt: providers komen consumenten die hiermee te maken hadden financieel tegemoet.
Gratis was niet gratis
Telecomproviders verkochten jarenlang abonnementen met een ‘gratis’ telefoon, terwijl consumenten wel degelijk voor de telefoon betaalden. Daarom wil de Consumentenbond dat consumenten geld terugkrijgen.
Schikking
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben in december 2019 op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met de providers KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone. Er komt een tegemoetkoming voor consumenten die zich voor 1 september 2019 hebben aangemeld.
Tijdlijn
18 december 2019Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees verder.
3 juli 2019Meld je vóór 1 september aan voor de telefoonclaim
Consumenten die een telefoonabonnement met ‘gratis’ toestel hadden, komen mogelijk in aanmerking voor een vergoeding. Daarover voert de Consumentenbond momenteel verkennende gesprekken met de telecomaanbieders (KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone). Wie wil meedoen met deze claim moet zich tijdig registreren. Lees verder.
15 februari 2018Telecomproviders voor de rechter vanwege ‘gratis’ mobieltjes
De Consumentenbond sleept KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone voor de rechter omdat zij consumenten te weinig compenseren vanwege de misleidende verkoop van abonnementen inclusief ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees verder.
1 mei 2017AFM houdt toezicht op kredietverstrekking voor aanschaf mobiele telefoon
Met ingang van 1 mei 2017 houdt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht op alle Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf deze datum moeten deze partijen zich aan de regels houden voor verantwoorde kredietverstrekking als zij een lening aanbieden bij de koop van een mobieltje op afbetaling. Lees verder.
2 januari 2017Betere informatie bij smartphone op afbetaling
Vanaf 1 januari 2017 is het voor consumenten die een smartphone met abonnement aanschaffen, beter zichtbaar dat ze de smartphone op afbetaling kopen en hiermee een krediet afsluiten. Lees meer.