icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Samen succes!

Waar je als individuele consument vaak machteloos staat, kunnen we met elkaar een vuist maken en wél iets bereiken. Een overzicht van de zaken die wij samen voor elkaar hebben gekregen.

Recente successen

  • Schiphol nieuws

    Schiphol gaat schade vergoeden

    Consumenten die hun vlucht hebben gemist door de lange rijen op Schiphol, krijgen hun kosten vergoed. Dat is het resultaat van gesprekken tussen de luchthaven, de Consumentenbond en Omroep Max. Met deze regeling is opnieuw een grote groep consumenten geholpen.

  • Privacy 2 TikTok

    TikTok op de vingers getikt

    Met onze actie 'TikTok is niet ok' tikten we TikTok op de vingers. Reden: het bedrijf schendt stelselmatig de privacy van kinderen. Inmiddels hebben zich al 39.000 (ouders van) kinderen aangemeld voor deze actie. Samen met Stichting Take Back Your Privacy hebben we namens kinderen een claim van €1,5 miljard neergelegd bij Tiktok.

  • Schikking woekerpolis Allianz

    Allianz woekerpolis gedupeerden uitbetaald

    Alle gedupeerden met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij onze claimactie zijn uitbetaald. Meer dan 99% van de consumenten ging akkoord met de schikkingsregeling.

Meer waar we trots op zijn

  • burgerinitiatief kapitaalverzekeringen

    Burgerinitiatief kapitaalverzekeringen

    Verzekeraars houden verborgen kosten in bij kapitaalverzekeringen, waaronder woekerpolissen. Wij willen dat de politiek verzekeraars verplicht alle kosten in beeld te brengen. Daarom zijn we een burgerinitiatief gestart.

  • belastingtelefoon

    Bel-me-niet register

    Ongewenste telefoontjes zijn verleden tijd dankzij het bel-me-niet-register. Dit is wettelijk verplicht dankzij onze inspanningen.

  • zorgkosten-ziekenhuis

    Vrije artsenkeuze

    In 2014 werd - mede dankzij onze acties - door de Eerste Kamer besloten de vrije artsenkeuze voor consumenten niet te beperken.

  • Artikel eerder stoppen

    Duidelijk pensioenoverzicht

    Een uniform pensioenoverzicht biedt duidelijke informatie over je pensioensituatie. Dat kregen wij in 2005 voor elkaar.

  • Mondzorg overzicht

    Tandartsen mogen zich niet meer zomaar orthodontist noemen

    Brancheorganisaties stelden een protocol op met regels voor de naamgeving van tandartsen die ook orthodontiebehandelingen uitvoeren.

  • keuken

    Gegevens over hygiëne in horeca openbaar

    De NVWA maakt steeds meer gegevens over hygiëne in de horeca openbaar.

  • Geen gedoe garantie media pool 1200x800

    Geen Gedoe Garantie bij 300 winkels

    Door de steun van vele consumenten sloten ruim 300 bedrijven zich aan en beloofden ze garantie zonder gedoe.

  • Vinkjes overzicht

    Geen Vinkjes meer op verpakkingen

    Dankzij onze campagne zijn de misleidende Vinkjes van de verpakkingen van voedingsproducten verdwenen.

  • boeterentes 1200x800

    Volksbank betaalt boeterente terug

    De Volksbank betaalde bijna 5 miljoen euro terug aan ruim 15.000 klanten. Zij hadden tussen 2011 en 2016 hun hypotheek vervroegd afgelost en te veel boeterente betaald.

  • Mediapool collectieve schadevergoeding 1200x800

    Collectieve schadevergoeding mogelijk

    Na 30 jaar strijd is het ons gelukt. De Tweede en Eerste Kamer hebben ingestemd met een wetsvoorstel dat collectieve schadevergoeding mogelijk maakt.

  • Factuur zorgelijk

    Afterpay & Klarna beteren hun leven

    Betaalsystemen Klarna en Afterpay namen maatregelen om consumenten beter te beschermen tegen identiteitsfraude. Dit naar aanleiding van onze ontdekking dat dit niet op orde was.

  • Rijbewijs verlopen_1200x800

    Lange wachttijden bij CBR voorbij

    De lange wachttijden bij het CBR zijn zo goed als voorbij. Honderden gedupeerden hadden zich bij ons gemeld vanwege de chaos bij het rijbewijsbureau. Onze actie 'Stop de Rijbewijs-chaos' rondden we in 2020 af.

  • bellen-smartphone

    T-Mobile komt klanten tegemoet

    T-Mobile komt iedereen tegemoet die bij hen geklaagd heeft over onterecht berekende inflatiecorrectie.

  • gratis is niet gratis overzicht

    Geld terug voor 'gratis' mobiel

    Providers hebben jaren 'verstopte' kosten in abonnementen verrekend. Wij hebben een deal bereikt: providers komen consumenten financieel tegemoet. 

  • Blue-PrivacyMeter

    Privacymeter

    De Privacymeter van de Consumentenbond is een succes. In ruim 50% van de gevallen zagen we dat de aanbieders verbeteringen doorvoerden in de privacyproblemen die wij ontdekten.

  • Hippo-1200x800

    Zorgverzekeraars gebruiken winst om premies betaalbaar te houden

    Winsten en reserves bij zorgverzekeraars worden ingezet om premiestijging te beperken. Cijfers over 2017 tonen aan dat verzekeraars investeerden in de premies.

Goeie actie? Word lid

De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!

Bekijk onze lidmaatschappen