Samen behalen we succes!
Waar je als individuele consument vaak machteloos staat, kunnen we met elkaar een vuist maken en wél iets bereiken. Een overzicht van de zaken die wij samen voor elkaar hebben gekregen.
Grootste successen van 2020
Reisorganisaties passen voucherregeling aan
Toen de coronacrisis uitbrak, kwamen reisorganisaties met een vouchergarantieregeling die alleen van toepassing was op pakketreizen na 16 maart. De SGR paste dit aan. Bij KLM en Transavia bedongen we dat je alsnog geld terug kon krijgen. Met het deze maand geopende Corona: vakantiemeldpunt blijven we bewaken dat reisorganisaties zich aan de regels houden.
Banken gaan slachtoffers van spoofing tóch compenseren
Banken gaan slachtoffers van spoofing (bankoplichting) tóch compenseren. Dat hebben de ING, Rabobank, ABN Amro en de Volksbank met minister Hoekstra afgesproken. De Consumentenbond voerde hierover intensief overleg met de politiek en de banken. Een motie die de banken oproept de slachtoffers van spoofing te compenseren, werd unaniem aangenomen.
Motie voor meer transparantie op stroommarkt aangenomen
Energieleveranciers moeten transparanter zijn over de herkomst van hun ingekochte stroom. Dat vindt de Tweede Kamer, die een motie van D66 en CU aannam. De motie volgde op een onderzoek van de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE naar de duurzaamheid van energieleveranciers.
Historische schikking: akkoord met Allianz over woekerpolissen
De Consumentenbond en Allianz werden het, na jarenlang onderhandelen, eens over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om een beleggingsverzekering van Abbey Leven, FinLife, Royal Nederland Levensverzekering, Universal Leven en Zwolsche Algemeene.
Providers starten afhandeling telefoonclaim
Telefoons die als 'gratis' worden aangeboden, zijn dat niet. De Hoge Raad stelde ons in gelijk: het gaat om koop op afbetaling en consumentenkrediet. We hebben met KPN, Tele2, T-Mobile, en Vodafone een regeling voor tegemoetkoming afgesproken. Deze is voor consumenten met een contract waarin de prijs van het toestel niet afzonderlijk vermeld stond.
Facebook in de fout: 180.000 aanmeldingen
Facebook schond jouw privacy. Daarom willen wij Facebook dwingen jou te compenseren. We strijden hiervoor samen met de Data Privacy Stichting. Maar liefst 180.000 consumenten meldden zich al bij de Consumentenbond aan.
Hier zijn we trots op
Geld terug voor gratis mobiel
Providers hebben jaren 'verstopte' kosten in abonnementen verrekend. De Consumentenbond heeft een deal bereikt: providers komen consumenten die hiermee te maken hadden financieel tegemoet.
Lange wachttijden bij CBR zijn voorbij
De lange wachttijden bij het CBR zijn zo goed als voorbij. Stop de Rijbewijs-chaos is in december 2020 afgerond. Honderden gedupeerden hadden zich bij ons gemeld vanwege de chaos bij het rijbewijsbureau.
Bank betaalt boeterente terug
De bank betaalt de te veel betaalde terug aan ruim 20.000 klanten. Deze klanten hebben tussen 14 juli 2011 en 14 juli 2016 hun hypotheek vervroegd afgelost. Het gaat in totaal om 4,6 miljoen euro.
300 winkels sluiten zich aan bij Geen Gedoe Garantie
Door de steun van vele consumenten sloten ruim 300 bedrijven zich aan en beloofden ze garantie zonder gedoe.
Het Vinkje is eindelijk van de verpakking verdwenen
Dankzij de campagne van de Consumentenbond zijn de misleidende Vinkjes van de verpakkingen van voedingsproducten verdwenen.
Tandartsen mogen zich niet meer zomaar orthodontist noemen
Brancheorganisaties stelden een protocol op met regels voor de naamgeving van tandartsen die ook orthodontiebehandelingen uitvoeren.
Winsten en reserves bij zorgverzekeraars worden ingezet om premiestijging te beperken
Cijfers over 2017 tonen aan dat verzekeraars investeerden in de premies. Een goede ontwikkeling!
Vrije artsenkeuze niet beperkt
In 2014 werd - mede dankzij onze acties - door de Eerste Kamer besloten de vrije artsenkeuze voor consumenten niet te beperken.
Geen ongewenste telefoontjes meer dankzij het Bel-me-niet register
Ongewenste telefoontjes zijn verleden tijd dankzij het bel-me-niet-register. Dit is wettelijk verplicht dankzij onze inspanningen.
Een duidelijk pensioenoverzicht voor iedereen
Een uniform pensioenoverzicht biedt duidelijke informatie over je pensioensituatie. Dat kregen wij in 2005 voor elkaar.
Antibiotica veehouderij aan banden gelegd
Het Europees Parlement nam wetgeving aan om antibioticagebruik terug te dringen. Wij hebben hier in Europees verband hard voor gestreden.
T-Mobile komt klanten tegemoet inzake onterechte inflatiecorrectie
T-Mobile komt iedereen tegemoet die bij hen geklaagd heeft over onterecht berekende inflatiecorrectie.
Gegevens over hygiëne in horeca worden openbaar
Succes! De NVWA maakt steeds meer gegevens over hygiëne in de horeca openbaar.
Maak collectieve schadevergoeding mogelijk
De Tweede Kamer stemt binnenkort over het wetsvoorstel om collectieve schadevergoedingen mogelijk te maken. Na 30 jaar pleiten en touwtrekken roepen wij alle Kamerleden op om nu eindelijk de kant van consumenten te kiezen.
Jouw steun is hard nodig!
Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor de belangen van álle consumenten in Nederland? Steun ons dan en word lid! Kies het lidmaatschap dat het beste bij je past. Bijvoorbeeld toegang tot al onze testinformatie voor producten en diensten. Of juridische hulp bij consumentenproblemen.