icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Samen succes!

Waar je als individuele consument vaak machteloos staat, kunnen we met elkaar een vuist maken en wél iets bereiken. Een overzicht van de zaken die wij samen voor elkaar hebben gekregen.

Recente successen

Meer waar we trots op zijn

  • woekerpolisdeal met Nationale Nederlanden

    Schikking met NN Group voor gedupeerden woekerpolis

    De Consumentenbond, ConsumentenClaim, Wakkerpolis, Stichting Woekerpolisproces en Vereniging Woekerpolis.nl zijn het eens geworden over een schikking met NN Group voor gedupeerden van woekerpolissen. Met de deal is een bedrag gemoeid van ongeveer €300 miljoen.

  • Dieselclaim nieuws

    Weer succes in rechtszaak Volkswagen sjoemeldiesel

    Volkswagen moet opnieuw een consument €3000 terugbetalen voor het verkopen van een sjoemeldiesel. Dat oordeelde de rechtbank in Groningen in een zaak die de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond namens de gedupeerde hadden aangespannen.

  • beeldFB-2-1200x800px

    Consumentenbond en DPS winnen privacyzaak tegen Facebook en starten nieuwe zaak

    De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. 

  • Nintendo Switch nieuws

    Nintendo repareert Switch-controllers voortaan gratis

    Nintendo gaat controllers van de Nintendo Switch die last hebben van de Joy-Con drift voortaan levenslang gratis repareren. De Consumentenbond en 9 andere consumentenorganisaties hadden de Europese toezichthouders opgeroepen op te treden vanwege aanhoudende problemen met de controllers.

  • Klacht tegen WhatsApp

    WhatsApp op de vingers getikt

    De Europese Commissie en de Europese toezichthouders hebben WhatsApp op de vingers getikt. De dienst zette gebruikers te veel onder druk om gewijzigde voorwaarden te accepteren. De berisping is een succes voor de Consumentenbond, die een klacht tegen Whatsapp had ingediend.

  • WAMCA 1200x800

    WAMCA: collectief schadevergoeding eisen

    Na 30 jaar actievoeren is het sinds 2020 mogelijk om collectief schadevergoeding te claimen. Wij pleitten sinds 1988 voor de mogelijkheid om collectief schadevergoeding te eisen.

  • zonnepanelen 3

    Eneco mag terugleververgoeding niet verlagen

    Eneco mag de vergoeding voor teruggeleverde stroom van zonnepanelen niet verlagen bij klanten die een vast energiecontract hebben. De Consumentenbond sommeert de energiemaatschappij dan ook in een brief om de verlaging voor deze klanten terug te draaien.

  • ABN AMRO gebouw

    Compensatieregeling ABN AMRO

    ABN AMRO rekende jarenlang te veel rente bij doorlopende kredieten. Hiervoor is er nu een compensatieregeling. We kiezen voor een regeling met de bank. We hadden ook naar de rechter kunnen stappen. Dat heeft als nadeel dat een procedure vele jaren in beslag neemt, terwijl de uitkomst onzeker is.

  • dubieuze incasso

    Eerste Kamer stemt voor incassoregister

    De Consumentenbond is blij met de komst van het verplichte register voor incassobureaus. Dinsdag 10 mei nam de Eerste Kamer een wetsvoorstel aan dat de invoering van het register mogelijk maakt. De wet is een belangrijke overwinning voor de Consumentenbond, die al jarenlang voor zo’n register pleit. Toch is er ook nog ruimte voor verbetering.

  • Bescherming tegen faillissement energiebedrijf

    Betere bescherming tegen riskante energieleveranciers

    De Consumentenbond is blij met het verscherpte toezicht van de Autoriteit Consument & Markt op het inkoopbeleid van energieleveranciers. Mede door druk van de Consumentenbond worden consumenten hierdoor beter beschermd tegen energiebedrijven die risicovol handelen en daardoor failliet gaan.

  • mediapool-stop-negatieve-spaarrente-1200x800px

    Geen negatieve spaarrente

    In juli 2022 verhoogde de Europese Centrale Bank na 11 jaar de rente. Het gevaar van negatieve spaarrente onder de €100.000 is hiermee van de baan. Door onze inspanningen durfden banken deze stap de afgelopen jaren nooit te zetten.

  • RDW vergemakkelijkt kentekeninzage

    RDW vergemakkelijkt kentekeninzage

    De RDW heeft het makkelijker gemaakt om de voertuiggeschiedenis tot 9 jaar terug op te vragen. Consumenten die online hun voertuighistorie in wilden zien, moesten hier tot voor kort voor betalen. Maar dat is in strijd met de wet en daarom trok de Consumentenbond aan de bel bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

  • samsung-smartphone-updaten

    Nieuwe updatewet

    Je moet erop kunnen vertrouwen dat je apparaat altijd veilig is en het goed blijft doen. Vanaf 27 april 2022 zijn verkopers verplicht om updates te blijven leveren zolang dat redelijk is.

  • Vinkjes overzicht

    Geen Vinkjes meer op verpakkingen

    Dankzij onze campagne zijn de misleidende Vinkjes van de verpakkingen van voedingsproducten verdwenen.

  • belastingtelefoon

    Bel-me-niet register

    Ongewenste telefoontjes zijn verleden tijd dankzij het bel-me-niet-register. Dit is wettelijk verplicht dankzij onze inspanningen.

  • burgerinitiatief kapitaalverzekeringen

    Burgerinitiatief kapitaalverzekeringen

    Verzekeraars houden verborgen kosten in bij kapitaalverzekeringen, waaronder woekerpolissen. Wij willen dat de politiek verzekeraars verplicht alle kosten in beeld te brengen. Daarom zijn we een burgerinitiatief gestart.

  • Hippo-1200x800

    Zorgverzekeraars gebruiken winst om premies betaalbaar te houden

    Winsten en reserves bij zorgverzekeraars worden ingezet om premiestijging te beperken. Cijfers over 2017 tonen aan dat verzekeraars investeerden in de premies.

  • zorgkosten-ziekenhuis

    Vrije artsenkeuze

    In 2014 werd - mede dankzij onze acties - door de Eerste Kamer besloten de vrije artsenkeuze voor consumenten niet te beperken.

  • Blue-PrivacyMeter

    Privacymeter

    De Privacymeter van de Consumentenbond is een succes. In ruim 50% van de gevallen zagen we dat de aanbieders verbeteringen doorvoerden in de privacyproblemen die wij ontdekten.

  • Mondzorg overzicht

    Tandartsen mogen zich niet meer zomaar orthodontist noemen

    Brancheorganisaties stelden een protocol op met regels voor de naamgeving van tandartsen die ook orthodontiebehandelingen uitvoeren.

  • keuken

    Gegevens over hygiëne in horeca openbaar

    De NVWA maakt steeds meer gegevens over hygiëne in de horeca openbaar.

  • Geen gedoe garantie media pool 1200x800

    Geen Gedoe Garantie bij 300 winkels

    Door de steun van vele consumenten sloten ruim 300 bedrijven zich aan en beloofden ze garantie zonder gedoe.

  • boeterentes 1200x800

    Volksbank betaalt boeterente terug

    De Volksbank betaalde bijna 5 miljoen euro terug aan ruim 15.000 klanten. Zij hadden tussen 2011 en 2016 hun hypotheek vervroegd afgelost en te veel boeterente betaald.

  • Factuur zorgelijk

    Afterpay & Klarna beteren hun leven

    Betaalsystemen Klarna en Afterpay namen maatregelen om consumenten beter te beschermen tegen identiteitsfraude. Dit naar aanleiding van onze ontdekking dat dit niet op orde was.

  • Rijbewijs verlopen_1200x800

    Lange wachttijden bij CBR voorbij

    De lange wachttijden bij het CBR zijn zo goed als voorbij. Honderden gedupeerden hadden zich bij ons gemeld vanwege de chaos bij het rijbewijsbureau. Onze actie 'Stop de Rijbewijs-chaos' rondden we in 2020 af.

  • bellen-smartphone

    T-Mobile komt klanten tegemoet

    T-Mobile komt iedereen tegemoet die bij hen geklaagd heeft over onterecht berekende inflatiecorrectie.

  • gratis is niet gratis overzicht

    Geld terug voor 'gratis' mobiel

    Providers hebben jaren 'verstopte' kosten in abonnementen verrekend. Wij hebben een deal bereikt: providers komen consumenten financieel tegemoet. 

  • Artikel eerder stoppen

    Duidelijk pensioenoverzicht

    Een uniform pensioenoverzicht biedt duidelijke informatie over je pensioensituatie. Dat kregen wij in 2005 voor elkaar.

  • 2185. CB Rente-opslag op het plein

    Automatische renteaanpassing

    Er is de afgelopen jaren veel verbeterd. Automatische renteaanpassing is de standaard in de markt voor nieuwe hypotheekaanbieders. Grote partijen als Rabobank, Nationale-Nederlanden stapten over op automatische aanpassing.

  • Zonnepanelen

    Budget Energie haalt bakzeil en gaat op jaarbasis salderen

    Budget Energie gaat alsnog zonnestroom van klanten jaarlijks salderen in plaats van maandelijks. De Consumentenbond is blij met deze draai en gaat ervan uit dat de leverancier nu zonnepaneelbezitters ook niet langer meer uitsluit van hun aanbod in energievergelijkers.

Goeie actie? Word lid

Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.

header-geld-en-recht-1200x800px