! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Samen behalen we succes!

Waar je als individuele consument vaak machteloos staat, kunnen we met elkaar een vuist maken en wél iets bereiken. Een overzicht van de zaken die wij samen voor elkaar hebben gekregen.

Grootste successen van 2020

  • Actie Meldpunt Volgeladen auto

    Reisorganisaties passen voucherregeling aan

    Toen de coronacrisis uitbrak, kwamen reisorganisaties met een vouchergarantieregeling die alleen van toepassing was op pakketreizen na 16 maart. De SGR paste dit aan. Bij KLM en Transavia bedongen we dat je alsnog geld terug kon krijgen. Met het deze maand geopende Corona: vakantiemeldpunt blijven we bewaken dat reisorganisaties zich aan de regels houden.

  • nl-adviesbond-telefoon-kind

    Banken gaan slachtoffers van spoofing tóch compenseren

    Banken gaan slachtoffers van spoofing (bankoplichting) tóch compenseren. Dat hebben de ING, Rabobank, ABN Amro en de Volksbank met minister Hoekstra afgesproken. De Consumentenbond voerde hierover intensief overleg met de politiek en de banken. Een motie die de banken oproept de slachtoffers van spoofing te compenseren, werd unaniem aangenomen.

  • Afbeelding met windmolens in een weiland dat de een onderzoek naar duurzame energie en de duurzaamheid van energieleveranciers uitbeeldt.

    Motie voor meer transparantie op stroommarkt aangenomen

    Energieleveranciers moeten transparanter zijn over de herkomst van hun ingekochte stroom. Dat vindt de Tweede Kamer, die een motie van D66 en CU aannam. De motie volgde op een onderzoek van de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE naar de duurzaamheid van energieleveranciers. 

  • Schikking woekerpolis Allianz

    Historische schikking: akkoord met Allianz over woekerpolissen

    De Consumentenbond en Allianz werden het, na jarenlang onderhandelen, eens over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om een beleggingsverzekering van Abbey Leven, FinLife, Royal Nederland Levensverzekering, Universal Leven en Zwolsche Algemeene.

  • Gratis mobiel abbo

    Providers starten afhandeling telefoonclaim

    Telefoons die als 'gratis' worden aangeboden, zijn dat niet. De Hoge Raad stelde ons in gelijk: het gaat om koop op afbetaling en consumentenkrediet. We hebben met KPN, Tele2, T-Mobile, en Vodafone een regeling voor tegemoetkoming afgesproken. Deze is voor consumenten met een contract waarin de prijs van het toestel niet afzonderlijk vermeld stond.

  • Mediapool FB 1200x800

    Facebook in de fout: 180.000 aanmeldingen

    Facebook schond jouw privacy. Daarom willen wij Facebook dwingen jou te compenseren. We strijden hiervoor samen met de Data Privacy Stichting. Maar liefst 180.000 consumenten meldden zich al bij de Consumentenbond aan.

Hier zijn we trots op

Goeie actie? Word lid

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor de belangen van álle consumenten in Nederland? Steun ons dan en word lid. Kies het lidmaatschap dat het beste bij je past. Bijvoorbeeld toegang tot al onze testinformatie voor producten en diensten. Of juridische hulp bij consumentenproblemen.

Kies je lidmaatschap