icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Weet wat je echt eet HEADER.jpg

Hoogste tijd voor voedselkeuzelogo

Nederland neemt afscheid van het verwarrende Vinkje. Wij willen een nieuw, helder logo waarmee je meteen weet wat je eet.

Makkelijk kiezen met een helder logo

Consumenten willen een voedselkeuzelogo

Wij lieten ruim 1600 consumenten kiezen tussen twee, op het oog vergelijkbare, ontbijtgranen met en zonder voedselkeuzelogo. Tussen die producten zaten grote verschillen in vezels, suiker, zout en/of verzadigd vet. Wat bleek? Een voedselkeuzelogo heeft een positieve invloed op de keuze voor een gezonder product. Bijna driekwart van het panel is voor een voedselkeuzelogo op de voorkant van verpakkingen.

Een aantal reacties:

‘Supergoed idee deze icoontjes, ik zou ze zelfs graag zien op alle producten in de supermarkt, stuk overzichtelijker.’
‘Ik vind dit echt heel praktisch, het is meteen heel zichtbaar.’
‘Dat het echt ontzettend veel mensen zal helpen om dit in te voeren. Zo duidelijk en prettig in een druk bestaan.’
‘De keuze wordt er makkelijker op.’

Video: Proef op de som

Schrijf je in voor de Gezondgids Nieuwsbrief

Met de Gezondgids nieuwsbrief houden we je op de hoogte van gezondheidsnieuws, tests van voedsel en praktische tips om je conditie op peil te houden. Bovendien krijg je in iedere nieuwsbrief een artikel uit de laatste Gezondgids cadeau.

Ja, ik schrijf me in

Tot dusver

  • Actie Hoogtepunt | 19 oktober 2018

    Vaarwel Vinkje! Consumenten willen een voedselkeuzelogo

    Vanaf vandaag mogen fabrikanten het Vinkje niet meer gebruiken. Wij zijn blij dat dit misleidende logo van voedselverpakkingen verdwijnt, maar er moet wel snel een alternatief komen. Uit onderzoek blijkt opnieuw dat consumenten behoefte hebben aan een logo dat gezonde keuzes makkelijker maakt. Hoog tijd voor een nieuw logo!

  • Nieuws | 30 augustus 2018

    Plannen voor een nieuwe voedselkeuzelogo

    Uit uitgelekte documenten over de onderhandelingen van het preventieakkoord blijkt dat er een plan is om in 2020 een nieuw voedselkeuzelogo in Nederland te introduceren. Bij het preventieakkoord zijn partijen betrokken als de levensmiddelenindustrie (FLNI), horeca, onderwijs-, sport- en zorgorganisaties, verzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid.

  • Nieuws | 22 augustus 2018

    België voert Nutri-Score in

    De Belgische minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft de beslissing genomen om in België de Nutri-Score in te voeren als voedingslabel. Dit label geeft voedingsmiddelen een score van A tot en met E, afhankelijk van hoe (on)gezond ze zijn. Voor de Belgische consumentenbond, Test Aankoop, is dit een groot succes. Nutri-Score kwam ook in het onderzoek van de Consumentenbond als goede optie naar voren, naast het Britse verkeerslichtensysteem.

  • Nieuws | 22 juni 2018

    Consumentenbond presenteert onderzoek aan Europese Commissie

    Wij presenteerden ons standpunt en onderzoek naar voedselkeuzelogo’s (pdf) op een bijeenkomst van de Europese Commissie, waar wetenschappers, lidstaten en belangenorganisaties van bedrijfsleven en consumenten het onderwerp voedselkeuzelogo’s bespraken. Voedselkeuzelogo’s moeten door onafhankelijke organisaties worden ontwikkeld, om problemen zoals met het Vinkje in Nederland te voorkomen. Samen met consumentenorganisaties uit Frankrijk en België en met onze collega’s van BEUC maakten wij ons hiervoor hard.

  • Actie Hoogtepunt | 17 april 2018

    Pleidooi voor voedselkeuzelogo succesvol

    Nieuwsbericht Actie Weet wat je eet_1200x800

    Goed nieuws: ons pleidooi voor een helder voedselkeuzelogo is positief ontvangen door de Tweede Kamer. Lees het hele nieuwbericht.

  • In de media | 12 april 2018

    'Weet echt wat je eet' in EditieNL

    actie-plein-etiket editieNL

    Bekijk hier het fragment in de uitzending van EditieNL

  • In de media | 12 april 2018

    Onze actie in EenVandaag

    actie-plein-etiket-avrotros

    Ook EenVandaag besteed aandacht aan onze actie. Bekijk hier de uitzending.

  • Actie Hoogtepunt | 12 april 2018

    We komen in actie bij de Tweede Kamer

    Om ons pleidooi voor eerlijke voedingsinformatie op verpakkingen kracht bij te zetten gaan we vandaag naar de Tweede Kamer. 

    Lees het nieuwsbericht 'Consumenten willen kleurcodering op voedselverpakkingen'

  • Actie gestart | 11 april 2018

    Actie 'Weet echt wat je eet' gestart

    Na de succesvolle actie 'Weg met het Vinkje', willen we doorpakken met maatregelen. De bal ligt nu bij de overheid om met een beter systeem te komen voor duidelijke informatie op voedselverpakkingen.