icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Consumenten kritisch bij kleine autoschades

Nieuws | Consumenten gaan slim om met autoschades. Ongeveer de helft van de consumenten laat het melden van een claim bij de verzekeraar afhangen van de hoogte van het bedrag. Volgens de Consumentenbond een verstandige keus.
Marlies Feytens
Marlies Feytens

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  3 maart 2016

afbeelding lakschade auto

Kosten doorslaggevend

Via Twitter en de website van de Consumentenbond vroegen we hoe autobezitters omgaan met kleine autoschades. De poll werd in totaal ruim 600 keer ingevuld. De helft van de deelnemers laat het indienen van een claim  afhangen van de reparatiekosten.

De schade zelf betalen of laten zitten staat op de tweede plek. Uit recent brancheonderzoek van de Rabobank blijkt ook dat consumenten er steeds vaker voor kiezen om kleine schades te laten zitten. De auto is minder een statussymbool geworden dat in perfecte staat moet blijven.

Advies verzekeraar

Een beperkt aantal consumenten vraagt bij een kleine schade om advies bij de verzekeraar om erachter te komen of een schadeclaim indienen slim is. Slechts 1 op de 20 consumenten gaf aan de schade direct te melden bij de verzekering, ook al gaat het om een kleine schade.

Claimen of zelf betalen?

Het is altijd slim om te kijken wat de gevolgen zijn van een schadeclaim voor je verzekeringspremie. Door een schade te claimen kan je premie namelijk omhoog gaan. Het maakt dan geen verschil of het gaat om een grote of kleine schade, de premiestijging is even groot. Vooral bij kleine ongelukjes ben je na een claim dan slechter af.

Lees meer over: