icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak kennis met onze tijdschriften|

Word abonnee en kies je korting of cadeau.

Sitewidepromo-sibladen-1

Schade laten uitkeren of zelf betalen?

Bij autoschade lijkt het logisch om je verzekeraar in te schakelen. Maar vooral bij kleine schades ben je na een claim slechter af. Zolang je schadevrij rijdt, klim je jaarlijks een trede op de bonus-malusladder. Na een schadeclaim daal je direct een aantal treden en stijgt de premie. Dit kan ongunstig uitpakken.
Marlies Feytens

Expert Geld & Verzekering

Artikel volledig casco allrisk autoverzekeringArtikel volledig casco allrisk autoverzekering

Maak een afweging

Claim je autoschade, dan maakt het geen verschil of je €500 claimt of €5000. De premie stijgt even hard, ook als je maar voor 50% van de schade opdraait. Het kan daarom interessant zijn om zelf veroorzaakte schade voor eigen rekening te nemen. Het omslagpunt verschilt per verzekeraar en is voor iedereen anders. Het is lastig vooraf uit te rekenen of het indienen van een claim gunstig is. Besluit je een claim in te dienen? Claim in elk geval meerdere schades met dezelfde oorzaak ineens.

Claimen of niet?

Hoe verder de werkelijke schade onder het premienadeel na een claim ligt, hoe eerder het interessant is de schade voor eigen rekening te nemen. Maar bedenk daarbij ook:

  • Dat het lastig kan zijn zelf het schadebedrag op te hoesten.
  • Dat je wellicht bonusbescherming of een no-claimbescherming hebt. Hiermee kun je jaarlijks een schade claimen zonder gevolgen voor je premie. Maar let op, na een claim verlies je doorgaans wel schadevrije jaren.
  • Dat je het voordeel alleen kunt realiseren als je de komende jaren schadevrij blijft of niet claimt. Als je alsnog een grote schade claimt, had je wellicht de eerste schade ook beter kunnen claimen.
  • Dat de basispremie in de komende jaren wellicht lager ligt omdat je bijvoorbeeld terugschakelt van allrisk naar WA+.

Rekenvoorbeeld

Stel, je staat op trede 8 met een no-claimkorting van 50%. De jaarpremie bedraagt €850. Op een dag rij je €750 schade.

  • Als je deze schade claimt, val je terug naar trede 4. Het duurt 4 jaar om het oude kortingsniveau weer te bereiken. Na 10 jaar zonder schade ben je in totaal €4186 kwijt aan premie.
  • Als je deze schade voor eigen rekening neemt, loopt de kortingopbouw door en betaal je over dezelfde periode €2656.

Het premievoordeel bij niet-claimen is: €4186 - €2656 = €1530.
Maar je draait in dat geval wel zelf op voor de schade van €750.
Het uiteindelijke voordeel komt uit op: €1530 - €750 = €780.

Eerst claimen, later toch zelf betalen

De meeste autoverzekeraars bieden de mogelijkheid je schade eerst te claimen om hem daarna alsnog zelf te betalen. Bijvoorbeeld als de nieuwe premie tegenvalt. Dit kan doorgaans tot 12 maanden na de claim. Maar de periode kan variëren van 6 maanden tot de gehele looptijd van de verzekering.

Afhandeling claim na een overstap

Als je claimt en vervolgens je autoverzekering opzegt en overstapt naar een andere maatschappij, dan handelt je 'oude' verzekeraar de claim gewoon af. Ook als je een schade meldt nadat je bent overgestapt, dan hoort de 'oude' maatschappij de schade nog gewoon te regelen. Mits de schade uiteraard plaatsvond in de periode dat er dekking was.

Wanneer je claimt en de voorwaarden wijzigen daarna, dan wordt je schade in principe nog volgens de oude voorwaarden afgehandeld.

Coulance bestaande klanten bij schadeafhandeling

Sommige verzekeraars handelen de schade af tegen de voor jou als klant meest gunstige voorwaarden. Dit geven autoverzekeraars ABN Amro, Bovag en de Kilometerverzekering onder meer aan. Klaverblad stelt dat wanneer het nieuwe contract gunstiger is voor de schadeafhandeling, dit 'onder omstandigheden een reden kan zijn voor een coulante behandeling'.

De Consumentenbond vroeg verzekeraars eveneens of ze soms coulanter omgaan met schades van bestaande verzekerden dan van nieuwe klanten.

  • Aegon stelt dat dit niet mag.
  • De Goudse beantwoordt de vraag eveneens ontkennend, maar vult wel aan dat bij coulanceverzoeken in overweging wordt genomen hoe lang een polis loopt.
  • ABN Amro en Lancyr geven eveneens aan dat vanuit coulance er wel wordt gekeken naar het verzekerings- en schadeverleden van een klant.
  • Generali en de Nederlanden van Nu geven aan dat bestaande klanten mogelijk een coulantere opstelling van de verzekeraar kunnen bemerken als er discussie is over 'onderdelen in een schadevergoeding', zoals de vergoeding van accessoires of schade aan goederen.

Peildatum: december 2016.

Zelf betalen: ga shoppen

De meeste verzekeraars krijgen korting bij bepaalde schadeherstelbedrijven en hoeven hierdoor minder uit te keren. Maar garages kunnen dan ook meer werk hebben aan de schadeafhandeling, zoals door een officiële taxatie en schaderapport. De prijs kan hierdoor hoog uitvallen, ook als er vervangend vervoer wordt inbegrepen.

Betaal je de schade zelf? Dan kun je hier vaak op besparen. Het prijsverschil kan bijvoorbeeld ook zitten in de reparatiewijze of gebruik van tweedehands onderdelen. Vraag dus verschillende offertes op bij herstelbedrijven en vraag korting. Het uurtarief voor schadeherstel ligt rond de €70.

Lees ook:

Autoverzekeringen vergelijken

Vergelijk zelf de verschillende premies en voorwaarden van autoverzekeringen via de Autoverzekeringvergelijker. Je ziet dan snel en simpel welke polis én dekking het beste bij jou en je auto passen.

veel-gestelde-vragen


Test autoverzekeringen