icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klachten autohuur in het buitenland

Huur je een auto in het buitenland? Lees op welke trucs en valkuilen je moet letten en wat je kunt doen bij klachten over het verhuurbedrijf.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:22 mei 2019

auto-huren-buitenland

Valkuilen en trucs autohuur

Een huurauto op vakantie bezorgt je naast vrijheid vaak ook kopzorgen. Een verhuurder kan je opzadelen met vage verzekeringen, onbegrijpelijke contracten en veel extra kosten. We zetten verschillende trucs op een rij en wat je kunt doen.

Tips bij klachten over autohuur

Heb je een andere klacht over het verhuurbedrijf? Dit is wat je kunt doen:

  • Leg de klacht eerst voor aan het verhuurbedrijf, de tussenpersoon of reisorganisatie.
  • Kom je er onderling niet uit en is de autohuur onderdeel van een pakketreis die je bij een reisorganisatie geboekt hebt? Leg dan een klacht voor aan de Geschillencommissie Reizen als de reisorganisatie is aangesloten bij het ANVR. Dat kan ook als je een auto gehuurd hebt bij Sunny Cars of Alamo.
  • Als je reisorganisatie niet is aangesloten bij het ANVR, kun je klacht voorleggen European Car Rental Conciliation Service. Dit kan alleen als je in Europa de auto hebt gehuurd bij 1 van de 9 grote verhuurders, zoals Avis, Budget, Europcar of Hertz. Deze dienst is in het leven geroepen door de branche zelf, voor klachten over grensoverschrijdende autohuur binnen Europa.
  • Je kunt ook de hulp inroepen van het ECC, het Europees Consumenten Centrum. Het ECC kan bemiddelen bij grensoverschrijdende consumentenklachten in 28 EU-landen plus Noorwegen en IJsland.
  • Heb je een rechtsbijstandverzekering, ga dan na of je het geschil hier kunt neerleggen.

Lees ook: