icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klachten autohuur in het buitenland

Huur je een auto in het buitenland? Lees op welke trucs en valkuilen je moet letten en wat je kunt doen bij klachten over het verhuurbedrijf.
Gerard Kroon

Gerard Kroon , Expert Geld & Verzekeringen Bijgewerkt op: 17 september 2021

Autohuur op vakantie

Valkuilen en trucs autohuur

Een huurauto op vakantie bezorgt je naast vrijheid vaak ook kopzorgen. Een verhuurder kan je opzadelen met vage verzekeringen, onbegrijpelijke contracten en veel extra kosten. We zetten verschillende trucs op een rij en geven tips over wat je kunt doen.

Tips bij klachten over autohuur

Heb je een andere klacht over het verhuurbedrijf? Dit is wat je kunt doen:

  • Leg de klacht eerst voor aan het verhuurbedrijf, de tussenpersoon of reisorganisatie.
  • Gebruik een voorbeeldbrief van het Europees Consumenten Centrum. Zie 'Voorbeeldbrieven huurauto'. 
  • Kom je er onderling niet uit en is de autohuur onderdeel van een pakketreis van een reisorganisatie? Leg dan een klacht voor aan de Geschillencommissie Reizen als de reisorganisatie is aangesloten bij het ANVR. Dat kan ook als je een auto gehuurd hebt bij Sunny Cars of Alamo.
  • Als je reisorganisatie niet is aangesloten bij het ANVR, kun je je klacht voorleggen European Car Rental Conciliation Service. Dit kan alleen als je in Europa de auto hebt gehuurd bij een aangesloten verhuurder. Bijvoorbeeld Alamo, Avis, Budget, Europcar of Hertz. Deze dienst is in het leven geroepen door de branche zelf, voor klachten over grensoverschrijdende autohuur binnen Europa.
  • Je kunt ook de hulp inroepen van het ECC, het Europees Consumenten Centrum. Het ECC kan bemiddelen bij grensoverschrijdende consumentenklachten in 28 EU-landen plus Noorwegen en IJsland.
  • Heb je een rechtsbijstandverzekering, ga dan na of je het geschil hier kunt neerleggen.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.