icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Directe schadeafhandeling: schade claimen bij je eigen verzekeraar

Heb je materiële schade aan een personenauto waarvoor de bestuurder van een ánder motorvoertuig aansprakelijk is? Dan kun je met de directe schadeafhandeling sinds 1 juli 2021 terecht bij je eigen WA-autoverzekeraar.
Sandra Mul

Sandra Mul   Expert autoverzekeringenBijgewerkt op:15 december 2021

contra-expert-autoschade

Update 15 oktober 2021: 'Eerste ervaringen positief'

Sinds de start op 1 juli zijn er ruim 10.000 schadezaken afgewikkeld via Directe Schadeafhandeling. Brancheorganisatie het Verbond van Verzekeraars noemt de eerste ervaringen positief.

'Klanten zijn vooral blij met de snelle schadeafhandeling', aldus beleidsadviseur Floske Weehuizen van het Verbond. 'Dat horen we ook terug van het intermediair. Eerst moesten ze hun klanten nog wel eens doorverwijzen, maar nu kunnen ze het meteen regelen.'

Hoe werkt het?

Bij een ongeval tussen 2 motorvoertuigen (zoals auto's) melden beide partijen schade voortaan bij de eigen verzekeraar. Het gaat dan om materiële schade en niet om bijvoorbeeld letselschade.

Ben je alleen WA-verzekerd? Dan neemt de verzekeraar de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. Eventuele discussies over de aansprakelijkheid zul je dan met je eigen verzekeraar voeren.

Voordeel directe schadeafhandeling

Het voordeel van deze zogenoemde directe schadeafhandeling is dat je niet meer hoeft uit te zoeken wie de aansprakelijke verzekeraar is. Ook hoef je niet zelf met de aansprakelijke partij in gesprek. Dit moet zorgen voor een snellere afwikkeling van de schade. Die wordt vervolgens door de betrokken verzekeraars onderling verrekend. Vul wel het schadeformulier nog steeds zo volledig mogelijk in, zodat de toedracht en situatie helder is.

Ben je niet tevreden over de schadeafwikkeling en dienstverlening? Dan kun je klagen bij de eigen verzekeraar of eventueel overstappen.

WA-dekking was de uitzondering

Bij bijna alle schades meldden verzekerden zich al bij de eigen verzekeraar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de allrisk-dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking was dat tot voor kort dus niet het geval. Dit leidde volgens het Verbond van Verzekeraars bij consumenten vaak tot 'teleurstelling en argwaan; wie is die andere verzekeraar dan?'

Verschil WA- en allriskverzekering

Bij een allriskverzekering (volledig casco) kon je bij materiële schade altijd al terecht bij je eigen verzekeraar. De verzekeraar zoekt uit of er dekking is en verhaalt de schade bij de tegenpartij. Deze 'verhaalservice' is niet het enige voordeel van een allrisk autoverzekering, als je deze dekking vergelijkt met een WA-autoverzekering. Een allrisk autoverzekering dekt schades die je zelf veroorzaakt ('schuldschades') en schade door vandalisme. Met een WA-autoverzekering ben je alleen verzekerd voor schade aan anderen. 

Consument mag zelf kiezen

Over directe schadeafhandeling (aanvankelijk WA-direct genoemd) wordt door de verzekeraars al vele jaren gesproken, onder meer met de ANWB en de Consumentenbond. Overigens mógen consumenten schade wel bij de aansprakelijke verzekeraar blijven claimen als ze dat liever willen.

Bekijk in onze online vergelijker welke autoverzekeraars, ook in de beschreven situatie, de beste WA-dekking bieden!

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.