icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumenten laten zich massaal online volgen

Nieuws
|
Consumenten lekken continu allerlei informatie via hun telefoon, tablet en pc. Dit blijkt uit een enquête van de Consumentenbond, die de grootste lekken op een rij zette.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:25 september 2018

online-laten-volgen

De Consumentenbond vroeg 1800 consumenten om hun privacy-instellingen te checken. Uit de antwoorden komt naar voren dat het merendeel van de consumenten zich op de voet laat volgen door allerlei commerciële partijen. Zo heeft 95% geen adblocker op zijn smartphone geïnstalleerd en 81% niet op zijn pc. En bij 87% van de Android-telefoons met een Facecook-app deelt de app continu de locatie met Facebook, ook als de app niet in gebruik is.

Grootste lekken

  1. Browsen zonder adblocker, waardoor allerlei bedrijven kunnen zien welke webpagina’s consumenten bekijken.
  2. Vergeten uit te loggen bij Google en Facebook, waardoor deze bedrijven consumenten kunnen blijven volgen op andere websites.
  3. Smartphone die continu locatie deelt, waardoor bedrijven advertenties kunnen afstemmen op de locatie.
  4. Privacy-instellingen van Google-account zijn niet aangepast, waardoor Google heel veel data van consumenten onthoudt, zoals locatie, gebruikte zoektermen of gezochte afbeeldingen.

Hergebruik van wachtwoorden

Uit de enquête bleek ook dat veel respondenten geen unieke wachtwoorden gebruiken voor verschillende diensten, terwijl dit zeker voor e-mailaccounts, bankzaken en webwinkelaccounts veel risico’s met zich meebrengt. Consumenten zijn door hergebruik van wachtwoorden kwetsbaar voor hackers.

Lancering privacyscan

De Consumentenbond heeft een privacyscan gemaakt waarmee consumenten kunnen checken hoeveel gegevens ze lekken. Consumenten die de scan doen, krijgen na afloop tips om hun privacy beter te beschermen.

Lees het volledige artikel (pdf, alleen voor leden) uit de Consumentengids van oktober.

Lees ook:

  • Doe de privacyscan

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.