icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Lektober: een rijke oogst aan lekken in websites

Nieuws
|
Webwereld en freelance journalist Brenno de Winter hebben oktober uitgeroepen tot ‘lektober’. Elke werkdag onthult de techsite een privacylek in websites van bedrijven of overheden.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:17 oktober 2011

De oogst is fors: tientallen gemeentesites blijken zo lek als een mandje. Zelfs DigiD-sessies van burgers liepen het gevaar te worden gekaapt. Minister Donner (nog druk bezig met de nasleep van de Diginotar-hack) besloot daarop alle lekke gemeentesites van DigiD af te sluiten.

In het Lektober-dossier op WebWereld staat onder ander ook een lekkende escortservice en een brakke psychologensite. Brenno de Winter motiveert Lektober: 'Mijn doel is heel simpel: als u (bedrijven en overheden, red) onze gegevens wilt verwerken doe het dan verantwoordelijk of niet. Ik toon het falen en roep op tot snelle, zinvolle actie.' En met succes, lijkt: bij IT-beveiligingsbedrijven loopt het storm met aanvragen voor controle van de IT-systemen.

Bron: Webwereld.nl

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • bol-com

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Vervelende cookiemeldingen

    Cookies weigeren vaak te lastig

    Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
  • Chrome’s advertentieprivacy mobiel

    Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome

    In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
  • online platforms veiliger maken

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).