Met aangepaste cookiewet verdwijnt niet het privacyprobleem

Peter Kulche Expert online privacyGepubliceerd op:10 oktober 2014
Cookies op de computer (en de tablet, smartphone en smarttv) zijn bestandjes die websites gebruiken om het een en ander vast te leggen van de gebruiker of zijn computer.
Er zijn uiteenlopende soorten cookies. De 'functionele cookies' zijn handig bij onder meer het webwinkelen; ze bewaren je adres en je bestellingen. Die gegevens hoef je daardoor niet steeds opnieuw in te vullen. Maar er zijn ook cookies die jouw gegevens doorgeven aan allerlei marketingbureaus en je internetgedrag volgen over verschillende websites (tracking cookies).
De Tweede Kamer heeft nu bepaald dat voor de functionele cookies (en de cookies die alleen het website bezoek meten) niet langer toestemming van de consument hoeft te worden gevraagd; bezoekers over deze cookies informeren is genoeg. Dat kan met een klein balkje onderin. Het scheelt dus de nodige cookie-popup-vensters die om toestemming bedelen.
Voor de plaatsing van advertentie-cookies en tracking cookies moet een website nog wél toestemming vragen.
De wet ligt nu bij de Eerste Kamer. Als de senaat instemt, zijn de nieuwe wettelijke bepalingen van kracht.
Branche
Of websites nu ineens netjes volgens de regels gaan werken, is afwachten. Grote webwinkels (Bol.com Wehkamp.nl, Zalando) plaatsen al langere tijd tracking cookies zonder je toestemming, terwijl die toestemming wel wettelijk vereist is (en blijft). De websites informeren je wel in een balkje over die tracking cookies maar dan stáán die cookies al op je pc. Tegelijk met een aanpassing van de nieuwe wet is het dus ook tijd voor een aanpassing van het gedrag van de branche.
Tot die aanpassing van het gedrag te zien is, kun je het beste onze tips voor het opruimen van cookies en kritischer instellingen voor cookies in de browser <span style="color: #000000">en anti-tracking software </span>opvolgen.
Bron: onder meer Blog op Digitaalgids.nl.
Nieuwste artikelen
Nieuw & interessant
- 21 nov.
Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat?
Instagram en Facebook stellen je voor de keuze: blijf ons platform gratis gebruiken met persoonlijke advertenties, óf sluit een betaald abonnement af. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken? - 30 okt.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 12 sep.
Google voor de rechter gedaagd
De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond zetten de volgende stap in hun strijd tegen Google. Het techbedrijf wordt vandaag voor de rechter gedaagd wegens grootschalige privacyschendingen. - 23 jun.
Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.