Opnieuw kritiek op Facebook
Peter Kulche Expert ElektronicaBijgewerkt op:18 oktober 2018
Met tweestaps-authenticatie kun je een Facebook-account beter beveiligen dan met een wachtwoord. Hiervoor moet je een mobiel nummer invullen. Je krijgt dan een code via sms waarmee je kunt inloggen.
Superveilig, alleen blijkt Facebook het mobiele nummer ook te gebruiken om gerichte advertenties af te leveren. Bedrijven die hetzelfde mobiele nummer hebben (denk aan webwinkels) kunnen adverteren bij personen die met dit nummer ook hun Facebookgegevens beveiligen. Facebookgebruikers verwachten die koppeling natuurlijk niet.
De Electronic Frontier Foundation (de Amerikaanse Bits of Freedom) protesteert tegen dit gedrag. Inmiddels laat Facebook de inlog ook beveiligen met een tweestaps-authenticatie-app in plaats van een sms, zodat je het mobiele nummer niet langer hoeft op te geven.
Lees ook:
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 18 dec.
Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’
Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.