icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Garantie op online aankopen

Ook als je online iets koopt, heb je recht op een deugdelijk product. Maar wat zijn je rechten als je online aankoop zomaar stuk gaat of niet werkt zoals het zou moeten?
bert quist

Bert Quist   Expert online kopenBijgewerkt op:8 juni 2021

televisie-kapot-introbeeld

Goed product

Voor een product dat je online koopt, geldt een wettelijke garantie. De webwinkel moet je een goed (deugdelijk) product leveren. Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben. Gaat het product in die periode stuk, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Je moet het product wel normaal gebruikt hebben.

Wat je van een product mag verwachten hangt van meerdere factoren af, bijvoorbeeld:

  • het merk (een A-merk of merkloos)
  • de prijs
  • de beloften van de verkoper of reclame (denk aan een claim als 'gaat eindeloos mee').

De eerste 6 maanden na aankoop maakt de wet het je gemakkelijk. De bewijslast ligt dan bij de verkoper. Dat betekent dat je recht hebt op gratis vervanging of herstel. Tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het verkeerd gebruikt hebt.

Na deze periode van 6 maanden moet jij kunnen aantonen dat je het product normaal gebruikt hebt.

Extra garantie van de fabrikant of winkelier

Fabrieksgarantie of garantie van een winkel is een soort ‘extraatje’ als aanvulling op je wettelijke rechten. Deze garantieperiode duurt meestal 1 of 2 jaar (in plaats van 6 maanden). In eerste instantie hoef je dan niet te bewijzen dat je het apparaat op de juiste manier gebruikt hebt. De fabrikant of webwinkel kan wel onderzoeken of je het artikel niet zelf hebt stuk gemaakt.

Neem in geval van problemen altijd eerst contact op met de webwinkel. Daarmee heb je de overeenkomst gesloten. Met fabrieksgarantie kun je ook rechtstreeks de fabrikant aanspreken op basis van de garantievoorwaarden. Het is aan te raden om de webwinkel hiervan op de hoogte te brengen.

Wat kan ik het beste doen?

  • Gaat het product stuk, terwijl je het nog niet verwacht had? Probeer er dan eerst met de webwinkel uit te komen.
  • Kom je er samen niet uit, stuur dan een mail of (aangetekende) brief naar de webwinkel. Leg het probleem duidelijk en chronologisch uit en vraag om een reactie binnen 2 weken. Je kunt deze voorbeeldbrief (voor leden) gebruiken voor je e-mail of brief. Bewaar zelf altijd een kopie van de definitieve mail of brief!
  • Reageert de webwinkel niet of niet naar tevredenheid? Dan kun je je klacht voorleggen bij de betreffende geschillencommissie. De webwinkel moet wel aangesloten zijn bij Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je eerst bij de webwinkel hebt geklaagd.
  • Als de webwinkel niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering, dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies (070) 445 45 45.

Recht op goede informatie

In 2021 hielden we een panelonderzoek over gedoe bij garanties. Net als in 2017 wist zo’n 80% van ons panel dat ze recht hebben op een deugdelijk product. Zolang als ze redelijkerwijs mogen verwachten.

Maar er wordt wel vaker gedacht dat de fabrikant verantwoordelijk is als een product kapot gaat na de door de verkoper gegeven garantieperiode. En dat is jammer, want je het nog steeds recht op een deugdelijk product zolang als je redelijkerwijs mag verwachten. De garantie die een verkoper geeft, verandert daar niets aan. Sterker nog, volgens de wet moet een verkoper op een duidelijke en begrijpelijke manier uitleggen dat de verkopers- of fabrieksgarantie extra service is. En dat je normale wettelijke garantie hiermee dus niet kan worden beperkt.

Juridisch Advies

De Consumentenbond heeft verschillende juridische diensten. Bekijk onze keuzehulp om te zien welke dienst jij kunt gebruiken.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.
  • Artikel buitenlandse webwinkels
    22 nov.

    Nepshops misbruiken betrouwbaarheid iDeal

    Het blijft een plaag: webwinkels die maar enkele weken bestaan en nooit iets leveren. Opvallend: wel 35 van de 61 ‘nepshops’ waarvoor de politie recent waarschuwde boden iDeal als betaalmiddel.
  • retour online aankopen
    21 nov.

    Online aankopen retour: welke webwinkels betalen terug?

    Voor de achtste keer in 10 jaar bestelden we ruim 600 producten bij meer dan 200 webwinkels. Binnen 14 dagen stuurden we alles weer terug. Wil je weten welke winkels op tijd en volledig terugbetaalden?
  • retourzending
    21 nov.

    Terugbetaling webwinkels bij retour

    Als je een product binnen 14 dagen terugstuurt, hoor je binnen 14 dagen je geld terug te krijgen. Wij onderzochten dit bij meer dan 200 webwinkels. Helaas overtreden webwinkels nog steeds massaal deze wet.