icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Garantie op online aankopen

Ook als je online iets koopt, heb je recht op deugdelijk product. Maar wat zijn je rechten als je online aankoop zomaar stuk gaat of niet werkt zoals het zou moeten?
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Privacy

Gepubliceerd op:  13 maart 2015

televisie-kapot-introbeeld

Goed product

Voor een product dat je online koopt, geldt een wettelijke garantie. De webwinkel moet je een goed (deugdelijk) product leveren. Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben. Gaat het product in die periode stuk, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Je moet het product wel normaal gebruikt hebben.

Wat je van een product mag verwachten hangt van meerdere factoren af, bijvoorbeeld:

  • het merk (een A-merk of merkloos);
  • de prijs;
  • de beloften van de verkoper of reclame (denk aan een claim als 'gaat eindeloos mee').

De eerste 6 maanden na aankoop maakt de wet het je gemakkelijk; de bewijstlast ligt dan bij de verkoper. Dat betekent dat je recht hebt op gratis vervanging of herstel, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het verkeerd gebruikt hebt.

Na deze periode van 6 maanden moet jij kunnen aantonen dat je het product normaal gebruikt hebt.

Extra garantie van de fabrikant of winkelier

Fabrieksgarantie of garantie van een winkel is een soort ‘extraatje’ als aanvulling op je wettelijke rechten. Het voordeel is dat je tijdens deze garantieperiode, meestal 1 of 2 jaar (in plaats van 6 maanden), in eerste instantie niet hoeft te bewijzen dat je het apparaat op de juiste manier gebruikt hebt. De fabrikant of webwinkel kan wel onderzoeken of je het artikel niet zelf hebt stuk gemaakt.

Neem in geval van problemen altijd eerst contact op met de webwinkel, daarmee heb je de overeenkomst gesloten. Met fabrieksgarantie kun je ook rechtstreeks de fabrikant aanspreken op basis van de garantievoorwaarden. Het is aan te raden om de webwinkel hiervan op de hoogte te brengen.

Wat kan ik het beste doen?

  • Als het product stuk gaat, terwijl je het nog niet verwacht had, probeer er dan eerst met de webwinkel uit te komen.
  • Kom je er samen niet uit, stuur dan een mail of (aangetekende) brief naar de webwinkel. Leg het probleem duidelijk en chronologisch uit en vraag om een reactie binnen 2 weken. Je kunt deze voorbeeldbrief (Word) gebruiken voor je e-mail of brief. Bewaar zelf altijd een kopie van de definitieve mail of brief!
  • Reageert de webwinkel niet of niet naar tevredenheid dan kun je, als de webwinkel is aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk, je klacht voorleggen bij de betreffende geschillencommissie. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je eerst bij de webwinkel hebt geklaagd.
  • Als de webwinkel niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering, dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies (070) 445 45 45.

Lees meer over garantie en het bijkopen van garantie.

Nieuw & interessant

  • nep-webshops
    Nieuws  |  19 jun.

    Nog eens 1000 nepwebshops offline gehaald

    Van de 2000 malafide webwinkels die de Consumentenbond in maart 2018 opspoorde, zijn er nog eens 1000 offline gehaald door 2 buitenlandse verstrekkers van domeinnamen.
  • payconiq-op-smartphone
    Nieuws  |  14 jun.

    Payconiq werkt nu met alle Nederlandse banken

    De betaalapp Payconiq werkt sinds begin juni met alle banken in Nederland. Met de app kun je geld overboeken, betalen via een QR-code in winkels en afrekenen in webwinkels.
  • misleidende-verkoop-online-wasmachine
    Nieuws  |  29 mei.

    Voorraadlokkertjes

    Sommige webwinkels bieden oudere modellen wasmachines, vaatwassers en ander witgoed aan die helemaal niet meer verkrijgbaar zijn. En dat doen ze al een paar jaar.
  • facebook-advertenties
    17 mei.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook. Met als doel om gepersonaliseerde advertenties op Facebook te tonen. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.