icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Stofzuigers aangepast voor energielabel

Nieuws
|
Om stofzuigers goed te laten zuigen bij een laag vermogen, hebben fabrikanten met de komst van het energielabel hard gewerkt om de stofzuigers aan te passen.
Irene Joris 2023

Irene Joris   Expert stofzuigersGepubliceerd op:9 september 2014

Vanaf 1 september is het energielabel voor stofzuigers geïntroduceerd. Hoewel winkeliers de oude voorraden nog mogen verkopen, zijn er al gelabelde stofzuigers te vinden. De IFA, een grote consumentenbeurs, was een goede gelegenheid om de nieuwe labels van verschillende fabrikanten nader te bekijken. De fabrikanten hebben niet stilgezeten. Voor het behalen van een zo optimaal mogelijk label, zijn er een duidelijke aanpassingen aan de stofzuigers te zien. Bekijk de video voor de bijbehorende beelden.

Energielabel stofzuigers kleinMondstukken en efficiënte luchtgeleiding

Om met minder vermogen goede zuigprestaties te behalen, is het noodzakelijk om zo weinig mogelijk van de luchtstroom te verliezen in de stofzuiger. Elk lekje verminderd de zuigkracht en verspilt dus energie. Fabrikanten hebben getracht de stofzuiger efficiënter te maken door de luchtstroom bij mondstuk en slang goed af te sluiten en stofzuigerzakken en filters te verbeteren en goed aan te laten sluiten. Voorheen gooiden fabrikanten het vermogen omhoog, om de inefficiëntie van de stofzuiger te overstemmen.

Energiezuinig of zuigprestaties?

Fabrikanten en winkeliers weten nog niet wat de consument in de winkel zal kiezen. Kies je voor een A-label op energie of kies je voor een hoog label op zuigprestaties of een combinatie van beide? Fabrikanten passen hun strategie daarop aan en zullen veelal stofzuigers met verschillende soorten labels introduceren.
Wij zullen handvatten bieden in de keuze en trachten de markt goed te voorspellen om de juiste, veel verkochte stofzuigers te kiezen voor de test.

Lees alles over het energielabel voor stofzuiger.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.