icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Campagne voor veiligheid liquid caps

Nieuws
|
Er zijn steeds meer meldingen van mensen, die wasmiddel uit een zogenoemde liquid cap hebben binnengekregen. Vooral kinderen tot 4 jaar zijn vaak het slachtoffer. Om mensen bewust te maken van de risico’s, start deze week een wereldwijde campagne, in Europa op initiatief van de Europese Unie.
Sanne Jansweijer

Sanne Jansweijer   Expert traphekjesGepubliceerd op:19 maart 2015

safelaundry_poster_en 220 x 170

Liquid caps, ook wel pods genoemd, zijn kussentjes van wateroplosbaar folie, gevuld met vloeibaar wasmiddel. Het wasmiddel in deze caps is geconcentreerder dan gewoon vloeibaar wasmiddel uit een fles. Kleine kinderen zien de zachte kussentjes gevuld met felgekleurde vloeistof graag als speelgoed. Als ze het in hun mond steken, lost het folie al snel op en kan het wasmiddel worden ingeslikt. Als ze erin knijpen, kan het wasmiddel in de ogen terechtkomen. Dit kan ernstige inwendige verwondingen of beschadigingen aan de ogen veroorzaken.

Alleen al in Nederland steeg het aantal meldingen bij het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum over ongelukken met liquid caps in een jaar tijd met 88%, van 126 in 2012 naar 237 in 2013. Wereldwijd zijn er duizenden meldingen.    

Om ouders bewuster te maken van de risico’s gaat deze week in de Europese Unie en andere landen over de hele wereld, zoals de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea, Australië en Chili een bewustwordingscampagne van start. Het doel van de campagne is om ouders te wijzen op de risico’s en hoe ze die kunnen beperkten, en hoe ze moeten reageren als een kind toch wasmiddel binnenkrijgt.

Meer informatie is te vinden op de (Engelstalige) campagnewebsite van de Europese organisatie OECD en op Twitter onder #LaundrySafe.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.