Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op één?

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. Meer over het hoe en wat van de ProviderMonitor in: Hoe testen wij internetproviders.

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet+bellen en de combinatie internet+bellen+digitale tv. Dit volgt de trend dat steeds meer consumenten zo'n totaalpakket aan diensten afnemen bij een provider.

In deze augustus-publicatie kijken we naar het aantal storingen en de manier waarop de providers met die storingen omgingen in de maand juni van 2014. Op basis van die resultaten maken we een rangschikking.

In december 2014 publiceren we een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen.

Storingen Dual Play (internet + bellen)

Grafiek storingen dual play

(Aantal panelleden Dual Play deze meting: ZeelandNet: 42 en Solcon: 63)

In de grafiek hierboven zien we een opvallende piek in storingen van Online. Maar liefst 25% van de klanten had in juni last van één of meer problemen met internet. Klanten van Tele2, Telfort, KPN, XS4ALL en ZeelandNet hadden een stuk minder klachten. Bij deze providers meldt ongeveer 1 op de 10 klanten problemen met internet. ZeelandNet kampte in de voorgaande meting ook met grote storingen maar heeft zich nu dus redelijk hersteld. Bij aanbieder Solcon heb je het minst last van storingen op het gebied van internet, 5%.

Op het gebied van telefonie is het vooral Telfort die veel telefoonstoringen heeft: 9%. KPN en Tele2 hebben het minste aantal storingen op telefoniegebied, 3% en 4%.

Storingen Triple Play (internet + bellen + digitale tv)

Grafiek storingen internet en bellen Triple Play

Provider KPN doet het op het gebied van internet het best. Slechts 6% van de klanten rapporteerden problemen met internet, 2% heeft last van storingen met telefonie. Aanbieder Caiway heeft daarentegen het meest last van internet- en telefoniestoringen, 18% en 10%. Het gaat hierbij om zaken als een trage internetverbinding of niks kunnen ontvangen of verzenden.

Grafiek storingen tv Triple Play

Kijken we naar tv, dan zien we dat er één provider duidelijk problemen heeft gehad: Tele2. Bijna de helft van de klanten (44%) had in juni problemen met televisie: 'wel beeld, geen geluid' of 'veel blokken op tv'. Ook apparatuur moest vaak gereset worden. Ook panelleden van Caiway en Telfort hadden aardig veel problemen, 21% en 20%.

ZeelandNet-klanten hadden het minst tv-problemen (7%), net als vorige keer.

Omgang met storingen

 Aanbieder Omgang met  storingen  Bereikbaarheid Opgelost
 Solcon 8,1 9,5 6,7 
 XS4ALL 7,1 8,2 6,1
 KPN 7,0 8,0 6,0
 Online 7,0 9,4 4,7
 Tele2 7,0 8,0 5,9
 UPC 6,6 7,8 5,4
 Caiway 6,5 8,0 4,9
 Ziggo 6,5 7,7 5,4
 ZeelandNet 6,3 6,8 5,7
 Telfort 6,1 7,2 5,1

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan. De rode vakjes een cijfer onder de 6.

Omgaan met storingen gaat bij de betrokken providers goed. 'Omgang met storingen' is een totaaloordeel van 'bereikbaarheid' en 'opgelost'. Geen van de providers scoort een onvoldoende. Er zijn wel meerdere providers waarbij de problemen niet altijd naar tevredenheid worden opgelost: bij Online, UPC, Caiway, Ziggo en Telfort. Zie de laatste kolom.

De bereikbaarheid van providers is wel goed. Bij enkele zelfs zeer goed. Zo scoort Online een 9,4 maar worden de problemen vervolgens onvoldoende opgelost, 4,7. Ook Solcon scoort een 9,5. 

Solcon gaat het beste om met storingen. Solcon lost problemen redelijk naar tevredenheid op en is goed bereikbaar. Het resulteert in een totaaloordeel dat als enige boven de 8 uitkomt, een 8,1.

Digitale tv-resultaten ook 'los'

Wie doorklikt naar het dossier Digitale Televisie ziet de Providermonitor-resultaten van (alleen) digitale tv.

Doe mee en win een tablet of laptop

De Consumentenbond verlootte aan het eind van 'providerjaar 2013' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers aan het panel.

Ook voor 2014 geldt dat we aan het eind van dit jaar weer een aantal laptops of tablets onder de deelnemers gaan verloten. Een extra stimulans om ook in 2014 mee te doen!

We roepen internetgebruikers daarom op: schrijf je in voor het gebruikerspanel voor de ProviderMonitor én maak kans op een laptop of tablet. 

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement en het eventueel afsluiten van een abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PrizeWize. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PrizeWize. PrizeWize werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

Lees ook: Veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

In de vergelijker vind je ook de door ons gemeten snelheid van de aangeboden internetverbindingen (indien een meting beschikbaar is). Het gaat hier om de gemeten gemiddelde snelheid op abonnementsniveau (per categorie beloofde downloadsnelheid).

Vergelijk:

Deel bericht via: