Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op één?

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. Meer over het hoe en wat van de ProviderMonitor in: Hoe testen wij internetproviders.

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet+bellen en de combinatie internet+bellen+digitale tv. Dit volgt de trend dat steeds meer consumenten zo'n totaalpakket aan diensten afnemen bij een provider.

In deze oktober-publicatie kijken we naar het aantal storingen en de manier waarop de providers met die storingen omgingen in de maand augustus van 2014. Op basis van die resultaten maken we een rangschikking.

In december 2014 publiceren we een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen.

Storingen Dual Play (internet + bellen)

Grafiek storingen dual play

(Aantal panelleden Dual Play deze meting: ZeelandNet: 52 en Solcon: 73)

In de grafiek hierboven zien we dat klanten van Online het meeste last hebben gehad van storingen. Van de klanten had 1 op de 5 in augustus last van één of meer problemen met internetten. Klanten van Telfort en Tele2 meldden relatief ook veel storingen, 17%. Solcon had een stuk minder internetklachten met slechts 3%.

Op het gebied van telefonie hadden klanten van Solcon wel enige problemen met een storingspercentage van 8%. Verder was ook hier Online de provider met de meeste telefoonstoringen: 14%. ZeelandNet had ook opvallend veel last van problemen met telefonie dit keer, 10%. XS4ALL had het minst aantal storingen op telefoniegebied, 2%.

Storingen Triple Play (internet + bellen + digitale tv)

Grafiek storingen internet en bellen Triple Play

XS4ALL deed het op het gebied van internet het best. Slechts 6% van de klanten rapporteerden problemen met internet. Aanbieder Telfort had daarentegen het meest last van internetstoringen, 20%. Het gaat hierbij om zaken als een trage internetverbinding of niks kunnen ontvangen of verzenden. UPC-klanten hadden ook aardig wat problemen met internet, 17%.

Tele2 Interactieve TV en KPN Interactieve TV hadden met 4% de minste storingen op het gebied van telefonie. Klanten van Caiway hadden de meeste problemen met bellen, 11%. 

Grafiek storingen tv Triple Play

Kijken we naar tv, dan zien we dat klanten van XS4ALL en Tele2 veel problemen hebben gehad: beiden 19%. Maar ook klanten van UPC (18%) en KPN Interactieve TV (18%) hadden in augustus problemen met televisie: 'wel beeld, geen geluid' of 'veel blokken op tv'. Ook apparatuur moest vaak gereset worden.

ZeelandNet-klanten hadden het minst tv-problemen (6%).  

Omgang met storingen

 Aanbieder Omgang met  storingen  Bereikbaarheid Opgelost
 Solcon 7,9 8,6 7,1 
 UPC 7,0 8,5 5,6
 KPN 6,8 8,0 5,6
 ZeelandNet 6,7 7,9 5,5
 XS4ALL 6,6 8,2 5,1
 Tele2 6,5 7,7 5,3
 Telfort 6,5 7,1 5,9
 Ziggo 5,9 6,5 5,3
 Caiway 5,6 6,9 4,3
 Online 5,6 5,7 5,6

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan. De rode vakjes een cijfer onder de 5,5.

(Aantal panelleden omgang met storingen van Solcon: 45)

Omgaan met storingen gaat bij de betrokken providers redelijk goed. 'Omgang met storingen' is een totaaloordeel van 'bereikbaarheid' en 'opgelost'. Geen van de providers scoort een onvoldoende, maar er worden wel veel magere voldoendes gegeven. Er zijn meerdere providers waarbij de problemen onvoldoende worden opgelost: bij XS4ALL, Tele2, Ziggo en Caiway. Zie de laatste kolom.

De bereikbaarheid van providers is wel goed. Solcon, UPC, KPN en XS4ALL scoren allemaal boven de 8. Maar dat is geen garantie dat ook het probleem vervolgens goed wordt opgelost. Zo scoort XS4ALL een 8,2 voor bereikbaarheid, maar worden problemen vervolgens niet goed opgelost (5,1). 

Solcon gaat het beste om met storingen. Solcon lost problemen redelijk naar tevredenheid op en is goed bereikbaar. Het resulteert in een totaaloordeel van 7,9.

Digitale tv-resultaten ook 'los'

Wie doorklikt naar het dossier Digitale Televisie ziet de Providermonitor-resultaten van (alleen) digitale tv.

Doe mee en win een tablet of laptop

De Consumentenbond verlootte aan het eind van 'providerjaar 2013' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers aan het panel.

Ook voor 2014 geldt dat we aan het eind van dit jaar weer een aantal laptops of tablets onder de deelnemers gaan verloten. Een extra stimulans om ook in 2014 mee te doen!

We roepen internetgebruikers daarom op: schrijf je in voor het gebruikerspanel voor de ProviderMonitor én maak kans op een laptop of tablet. 

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement en het eventueel afsluiten van een abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PrizeWize. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PrizeWize. PrizeWize werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

Lees ook: Veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

In de vergelijker vind je ook de door ons gemeten snelheid van de aangeboden internetverbindingen (indien een meting beschikbaar is). Het gaat hier om de gemeten gemiddelde snelheid op abonnementsniveau (per categorie beloofde downloadsnelheid).

Vergelijk:

Deel bericht via: