Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op één?

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. Meer over het hoe en wat van de ProviderMonitor in: Hoe testen wij internetproviders.

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet+bellen en de combinatie internet+bellen+digitale tv. Dit volgt de trend dat steeds meer consumenten zo'n totaalpakket aan diensten afnemen bij een provider.

In deze september-publicatie kijken we naar het aantal storingen en de manier waarop de providers met die storingen omgingen in de maand juli van 2014. Op basis van die resultaten maken we een rangschikking.

In december 2014 publiceren we een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen.

Storingen Dual Play (internet + bellen)

Grafiek storingen dual play

(Aantal panelleden Dual Play deze meting: ZeelandNet: 48 en Solcon: 66)

In de grafiek hierboven zien we dat klanten van Online het meeste last hebben gehad van storingen. 19% Van de klanten had in juli last van één of meer problemen met internetten. Klanten van Telfort en Tele2 meldden relatief ook veel storingen, 18% en 15%. ZeelandNet en XS4ALL hadden een stuk minder klachten met respectievelijk 8% en 6%. Solcon spant de kroon met geen enkele gemelde storing in de maand juli 2014.

Op het gebied van telefonie hadden klanten van Solcon wel enige problemen met een storingspercentage van 6%. Verder zijn het vooral de providers Online en Telfort die veel telefoonstoringen hebben: beide 11%. KPN en Tele2 hebben het minste aantal storingen op telefoniegebied, 2% en 4%.

Storingen Triple Play (internet + bellen + digitale tv)

Grafiek storingen internet en bellen Triple Play

Provider KPN doet het op het gebied van internet het best. Slechts 7% van de klanten rapporteerden problemen met internet, 3% heeft last van storingen met telefonie. Aanbieder Tele2 heeft daarentegen het meest last van internetstoringen, 18%. Het gaat hierbij om zaken als een trage internetverbinding of niks kunnen ontvangen of verzenden. Caiway-klanten hebben ook aardig wat problemen met het internet en bellen, 17% en 11%.

Grafiek storingen tv Triple Play

Kijken we naar tv, dan zien we dat Tele2-klanten veel problemen hebben gehad: 27%. Maar ook klanten van Caiway (26%) en Telfort (22%) hadden in juli problemen met televisie: 'wel beeld, geen geluid' of 'veel blokken op tv'. Ook apparatuur moest vaak gereset worden.

ZeelandNet-klanten hadden het minst tv-problemen (7%), net als vorige keer.  

Omgang met storingen

 Aanbieder Omgang met  storingen  Bereikbaarheid Opgelost
 Solcon 8,1 9,3 7,0 
 XS4ALL 7,4 8,6 6,1
 KPN 7,1 8,3 5,9
 UPC 6,9 8,3 5,6
 Telfort 6,8 7,8 5,8
 ZeelandNet 6,7 8,1 5,3
 Online 6,6 7,8 5,4
 Caiway 6,4 8,1 4,6
 Tele2 6,3 7,1 5,4
 Ziggo 6,3 6,8 5,7

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan. De rode vakjes een cijfer onder de 5,5.

(Aantal panelleden omgang met storingen van Solcon: 32)

Omgaan met storingen gaat bij de betrokken providers redelijk goed. 'Omgang met storingen' is een totaaloordeel van 'bereikbaarheid' en 'opgelost'. Geen van de providers scoort een onvoldoende, maar er worden wel veel magere zesjes gegeven.  Er zijn meerdere providers waarbij de problemen onvoldoende worden opgelost: bij Online, Tele2, Caiway en ZeelandNet. Zie de laatste kolom.

De bereikbaarheid van providers is wel goed. Bij enkele zelfs zeer goed. Zo scoort Solcon een 9,3. Bij Caiway is de klantenservice goed bereikbaar (8,1) maar worden problemen vervolgens niet goed opgelost (4,6). 

Solcon gaat het beste om met storingen. Solcon lost problemen redelijk naar tevredenheid op en is goed bereikbaar. Het resulteert in een totaaloordeel dat als enige boven de 8 uitkomt, een 8,1.

Digitale tv-resultaten ook 'los'

Wie doorklikt naar het dossier Digitale Televisie ziet de Providermonitor-resultaten van (alleen) digitale tv.

Doe mee en win een tablet of laptop

De Consumentenbond verlootte aan het eind van 'providerjaar 2013' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers aan het panel.

Ook voor 2014 geldt dat we aan het eind van dit jaar weer een aantal laptops of tablets onder de deelnemers gaan verloten. Een extra stimulans om ook in 2014 mee te doen!

We roepen internetgebruikers daarom op: schrijf je in voor het gebruikerspanel voor de ProviderMonitor én maak kans op een laptop of tablet. 

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement en het eventueel afsluiten van een abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PrizeWize. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PrizeWize. PrizeWize werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

Lees ook: Veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

In de vergelijker vind je ook de door ons gemeten snelheid van de aangeboden internetverbindingen (indien een meting beschikbaar is). Het gaat hier om de gemeten gemiddelde snelheid op abonnementsniveau (per categorie beloofde downloadsnelheid).

Vergelijk:

Deel bericht via: