Extra informatie

ProviderMonitor: wie staat er op één?

logo_providermonitorSinds 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van ervaringen van consumenten met internet-, telefonie- en televisieproviders. Meer over het hoe en wat van de ProviderMonitor in: Hoe testen wij internetproviders.

De Consumentenbond publiceert de resultaten voor de combinatie van internet+bellen en de combinatie internet+bellen+digitale tv. Dit volgt de trend dat steeds meer consumenten zo'n totaalpakket aan diensten afnemen bij een provider.

In deze juli-publicatie kijken we naar het aantal storingen en de manier waarop de providers met die storingen omgingen in de maand mei van 2014. Op basis van die resultaten maken we een rangschikking.

In de maanden juni en december 2014 publiceren we een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen.

Storingen Dual Play (internet + bellen)

Grafiek storingen dual play 

(Aantal panelleden Dual Play deze meting: ZeelandNet: 47 en Solcon: 58)

In de grafiek hierboven zien we een opvallende piek in storingen van ZeelandNet. Maar liefst 34% van de klanten had in mei last van één of meer problemen met het internet. ZeelandNet had in mei last van maar liefst 3 grote storingen. In het verleden is dit ook al eens voorgekomen bij ZeelandNet. Ook op het gebied van telefonie hadden veel mensen last van storingen, 17%.

Klanten van Tele2, Online en Telfort hadden ook recht op klagen. Zij hadden weliswaar minder last van klachten dan ZeelandNet-klanten maar nog steeds aardig wat. Bij Tele2 had 18% van de klanten last van problemen met het internet. Telfort heeft daarbij ook veel telefoonstoringen: 13% terwijl Tele2 juist een van het minste aantal storingen vertoont op telefoniegebied, 4%.

Bij aanbieders Solcon en XS4ALL heb je het minst last van storingen op het gebied van internet, 10%.

Storingen Triple Play (internet + bellen + digitale tv)

Grafiek storingen internet en bellen Triple Play 

Provider XS4ALL doet het op het gebied van internet het best. Slechts 7% van de klanten rapporteerden problemen met het internet, 2% heeft last van storingen met telefonie. Aanbieder ZeelandNet heeft daarentegen het meest last van internet- en telefoniestoringen, maar liefst 31% en 12%. Meerdere grote storingen in de maand mei zijn hier de verklaring voor. Normaal heeft ZeelandNet hier minder last van. Toch hebben we een soortgelijke piek al eens eerder gezien bij ZeelandNet.

Caiway-klanten hebben vaker last van problemen met het internet. Ook nu weer, 20%. Het gaat hierbij om zaken als een trage internetverbinding of niks kunnen ontvangen of verzenden.

Grafiek storingen tv Triple Play

Kijken we naar tv dan zien we dat bijna alle providers flink te kampen hebben gehad met storingen. Panelleden van Caiway hebben duidelijk de meeste problemen. In de maand mei had 28% bij deze provider één of meer storingen met tv: 'wel beeld, geen geluid' of 'veel blokken op tv'. Ook apparatuur moet vaak gereset worden. ZeelandNet-klanten hadden het minste aantal tv-problemen (7%).

Omgang met storingen

 Aanbieder Omgang met  storingen  Bereikbaarheid Opgelost
 Tele2 7,2 8,6 5,8 
 XS4ALL 7,2 8,7 5,7
 KPN 7,1 8,3 6,0
 UPC 6,9 8,4 5,4
 Solcon 6,7 7,5 5,8
 Ziggo 6,6 7,7 5,5
 ZeelandNet 6,5 6,7 6,2
 Online 6,1 6,9 5,2
 Caiway 5,2 5,4 5,1

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan of relatief weinig storingen. De rode vakjes een cijfer onder de 6 of relatief veel storingen.

Omgaan met storingen gaat bij de betrokken providers niet altijd even goed. 'Omgang met storingen' is een totaaloordeel van 'bereikbaarheid' en 'opgelost'. Caiway scoort als enige provider een onvoldoende, een 5,2. Problemen worden niet naar behoren opgelost en de bereikbaarheid van de klantenservice laat ook te wensen over.

De bereikbaarheid is wel zeer goed bij prviders Tele2, XS4ALL, KPN en UPC. Zij scoren allen boven een 8 wat ook resulteert in een goed totaaloordeel voor de omgang met storingen. Tele2 staat bovenaan samen met XS4ALL.

Caiway is niet de enige waarbij problemen niet altijd goed worden opgelost. Bijna alle providers scoren niet erg hoog op dit aspect (laatste kolom). UPC en Online scoren eveneens een onvoldoende. ZeelandNet scoort het best in het oplossen van problemen: een 6,2. 

Digitale tv-resultaten ook 'los'

Wie doorklikt naar het dossier Digitale Televisie ziet de Providermonitor-resultaten van (alleen) digitale tv.

Doe mee en win een tablet of laptop

De Consumentenbond verlootte aan het eind van 'providerjaar 2013' een aantal laptops/tablets onder de deelnemers aan het panel.

Ook voor 2014 geldt dat we aan het eind van dit jaar weer een aantal laptops of tablets onder de deelnemers gaan verloten. Een extra stimulans om ook in 2014 mee te doen!

We roepen internetgebruikers daarom op: schrijf je in voor het gebruikerspanel voor de ProviderMonitor én maak kans op een laptop of tablet. 

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor vind je ook terug in de internetvergelijker die consumenten helpt bij de keuze van een passend abonnement en het eventueel afsluiten van een abonnement. Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PrizeWize. De Consumentenbond zet de prijzen van internetpakketten op een rij in samenwerking met PrizeWize. PrizeWize werkt onafhankelijk van de internetaanbieders en biedt ondersteuning bij het overstappen.

Lees ook: Veelgestelde vragen over de internetvergelijker.

In de vergelijker vind je ook de door ons gemeten snelheid van de aangeboden internetverbindingen (indien een meting beschikbaar is). Het gaat hier om de gemeten gemiddelde snelheid op abonnementsniveau (per categorie beloofde downloadsnelheid).

Vergelijk:

Deel bericht via: