icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Volkswagen dieselgate

Volkswagen sjoemelde met de uitstootwaarden van dieselauto’s. De ACM heeft Volkswagen hiervoor inmiddels een boete opgelegd. Wij vinden dat Volkswagen ook de schade van de kopers moet compenseren. We vroegen gedupeerden zich aan te melden en hebben inmiddels individuele procedures aangespannen.

nieuwe_header-volkswagen-dieselgate_1200x800px
  • Schade door gesjoemel

    Volkswagen sjoemelde met de uitstootwaarden van dieselauto’s. Die werden als milieuvriendelijk verkocht, maar waren dat niet.

  • Wij eisen compensatie

    De Consumentenbond vindt dat Volkswagen de schade aan gedupeerde moet compenseren en een boete verdient van de toezichthouder. We vroegen gedupeerden zich aan te melden.

  • Wat wij doen

    Uit de vele aanmeldingen die we ontvingen selecteerden we tot nu toe 4 gevallen waarvoor we individuele rechtszaken voeren die als voorbeeld voor anderen kunnen dienen.

Veelgestelde vragen

Tot nu toe

  • Actie Hoogtepunt |

    Start inhoudelijke behandeling

    Vandaag staat in Groningen eindelijk de Volkswagen Groep voor de rechter. Dat gebeurde al eerder. Maar nog niet voor de inhoudelijke behandeling van één van de procedures die we voeren namens 4 gedupeerden.

    We vragen de rechter om de schadevergoeding vast te stellen voor een consument die dacht een schone Volkswagen Polo te kopen. Zo stond het ook in de advertenties, maar hij werd opgescheept met een sjoemeldiesel. De uitspraak is op zijn vroegst in februari 2023. In 2 andere procedures zijn zittingen gepland in februari en juni 2023. Voor de vierde zaak is nog geen datum bekend.

    We willen dat Volkswagen Nederlandse consumenten compenseert. En dat het bedrijf  met ons en andere belangenorganisaties om tafel gaat voor een regeling. Als de fabikant dat weigert, dan kunnen wij besluiten nieuwe proefprocedures te starten. Of een collectieve actie te starten samen met Consumentenbond Claimservice.

    We proberen de druk erop te houden en bereiden ons voor op een slagvaardig optreden straks. Meld je dus aan als (ex-)dieselrijder van een Volkswagen, Audi, Skoda of SEAT. 

    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws |

    7 magere jaren

    Al 7 jaar duurt het Dieselschandaal!

    Ter ere van deze ‘verjaardag’ bracht BEUC een rapport uit. Daarin staat een overzicht van verschillende Dieselgate-acties die Europese (consumenten)organisaties ondernemen om schadevergoeding te krijgen voor consumenten. In verschillende Europese landen, waaronder Nederland, werd de Volkswagengroep voor de rechter gedaagd. Vrijwel altijd zonder resultaat.

    BEUC stelt dat er nog altijd weinig vooruitgang is geboekt. Waar mogelijk gebruikt Volkswagen procedurele trucs om de rechtsgang te vertragen. Ook is het in een aantal Europese landen nog steeds niet mogelijk om namens een groep gedupeerden te procederen. Volgens BEUC is er hiervoor een versterking nodig van het Consumer Protection Cooperation Network (CPC)

  • Nieuws |

    Vernietigend oordeel Europese Hof

    Het Europese Hof oordeelt dat toegepaste sjoemeltechieken, zoals temperatuurvensters en hoogtemeters, in strijd zijn met de wet. Deze uitspraak is een enorme steun in de rug voor gedupeerde Volkswagenbezitters. Zij hebben nu het recht om de overeenkomst te ontbinden of compensatie te eisen.

    Lees ons nieuwsbericht

  • Nieuws |

    Volkswagen schikt in Engeland en Wales

    In Engeland en Wales heeft Volkswagen een schikking getroffen met vier eisende partijen die namens gedupeerden in het dieselschandaal een rechtszaak tegen Volkswagen hadden aangespannen. De rechtszaak is hiermee van de baan.

    Voor de circa 90 000 betrokkenen is een bedrag van 193 miljoen Britse ponden (ongeveer 225 miljoen euro) beschikbaar. Dat komt neer op 2100 pond (ca 2500 euro) per auto van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Volkswagen vergoedt ook de juridische kosten die de eisers hebben gemaakt. Aangenomen wordt dat dit bedrag in de tientallen miljoenen ligt.

    Volkswagen erkent geen schuld, maar zegt met deze schikking een lange en kostbare procedure uit de weg te gaan.

    In de rechtszaken die in Nederland tegen Volkswagen lopen zit tot nu toe weinig vooruitgang. We verwachten dat daar op korte termijn meer duidelijkheid over komt.
     

  • Nieuws |

    Klaar voor de inhoudelijke strijd

    Samen met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES), voeren we sinds 2020 en 2021 rechtszaken bij 4 verschillende rechtbanken en kantonrechters in Nederland. Dit doen we namens 4 sjoemeldieseleigenaren. Na lang wachten ligt de weg nu open voor een inhoudelijke behandeling van de zaak. Onze hoop is dat de rechter Volkswagen tussen nu en 1,5 jaar veroordeelt tot het vergoeden van de schade. De vonnissen moeten zorgen voor een oplossing voor alle (huidige en voormalige) eigenaren en leasenemers van een sjoemeldiesel.

    Vertraging door andere procedure

    Op verzoek van Volkswagen deed de rechter eerst uitspraak in een andere zaak. De Consumentenbond is daarin geen partij. Inzet was de vraag of de nieuwe Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (de Wamca) van toepassing is op het Volkswagen Dieselschandaal. De rechter oordeelde dat dat niet het geval is. Deze uitkomst betekent dat er geen reden meer is om onze 4 rechtszaken langer aan te houden.

    Niet stilgezeten

    In de tussentijd zaten wij en onze partner VGDES niet stil. Er vonden zittingen plaats in het bijzijn van de eigenaren van de sjoemeldiesels. Volkswagen probeerde de 4 zaken te laten samenvoegen met een collectieve procedure in Amsterdam. De rechtbanken wezen dit verzoek af.