In 2015 werd bekend dat Volkswagen AG auto's op de markt had gebracht met software die de uitstootwaarden van diesleauto's manipuleerde. Deze software zat in Volkswagen, Audi's, Seats en en Škoda's met een EA189-dieselmotor.
Je hebt mogelijk niet gekregen waarvoor je hebt betaald. Dat nadeel willen we voor jou vergoed krijgen.
Onze partner VGDES onderhandelt samen met andere belangenorganisaties, met Volkswagen. Er is nu een collectieve schikking bereikt voor (ex-)eigenaren van een Volkswagen, Audi, Seat of Škoda. Het gaat om auto's uit de jaren 2008 t/m 2015 met een EA189-dieselmotor.
Bron: Dick Bouma, voorzitter VGDES

Meld je aan bij Verita en identificeer je via iDIN. Dit is een systeem van de Nederlandse banken, waarbij je inlogt bij je eigen bank.
Aanmelden was mogelijk t/m 9 december 2025.

Login bij de RDW met je DigiD. Scroll iets naar beneden en download het ‘Overzicht voertuigen op mijn naam tot 9 jaar terug’. Dit overzicht kun je uploaden tijdens de aanmelding. In de meeste gevallen is dit voldoende bewijs.

Na 10 december 2025 zal Verita de definitieve bedragen vaststellen en uitbetalen. Het duurt waarschijnlijk enkele maanden voor je de vergoeding ontvangt.
Aanmelden niet meer mogelijk
Op 9 december sloot de aanmeldtermijn. De komende maanden zal claimbehandelaar Verita de definitieve bedragen vaststellen en uitbetalen. Meer informatie hierover lees je op de website van Verita
Collectieve schikking voor EA189 dieselrijders
Stichting Car Claim, Emissions Justice en Volkswagen Group Diesel Effiency Stichting (in samenwerking met Consumentenbond) hebben een akkoord bereikt met Volkswagen over compensatie voor Nederlandse (ex-)eigenaren van auto's met een EA189-dieselmotor.
Het gaat om dieselauto's van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda op de markt gebracht in de jaren 2008 tot en met 2015. Naar verwachting worden de eigenaren van meer dan 100.000 voertuigen door deze schikking gecompenseerd.
Ook software-update blijkt illegaal
In het Duitse Sleeswijk-Holstein heeft de rechter geoordeeld dat Volkswagens met een EA-189 dieselmotor nog altijd illegale software bevatten. De conclusie is dat alleen het uitvoeren van een software-update het probleem niet oplost.
De rechtszaak is aangespannen door de milieubeweging Deutsche Unwelthilfe (DUH). Volgens DUH rijden er nog 8,6 miljoen illegale sjoemeldiesels rond in Duitsland. De milieuclub eist dat de KBA (dat is de Duitse RDW) deze auto's van de weg afhaalt.
De kosten en compensatie hiervan komen voor rekening van Volkswagen. Hoe dit gaat aflopen is onbekend. De rechter heeft de KBA bevolen om actie te ondernemen. Volkswagen is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak.
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.
