! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Meer nieuws

Meer nieuws

Meer nieuws
mediapool-zeker-online-1200x800px

Zeker Online

Meer weten over privacy en digitale veiligheid? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Klarna beschermt onvoldoende tegen identiteitsfraude

Nieuws|Klantenaccounts van de betaalservice Klarna kunnen worden overgenomen en misbruikt door derden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die Klarna oproept zijn beveiligingssysteem aan te passen.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:20 februari 2021

Webwinkel bestelfraude

Bij het afrekenen met Klarna vraagt deze betaalservice niet om een wachtwoord. Het invullen van enkele persoonsgegevens is voldoende. Ook is er geen (zichtbare) tweestapsverificatie vereist bij de betaling.

De Consumentenbond ontdekte in september 2020 bij toeval dat het mogelijk is om een bestelling te plaatsen op naam en rekening van een ander. En om vervolgens het product naar zichzelf op laten sturen.

In een reactie liet Klarna weten dat het een incident betrof en dat de beveiliging van het betaalsysteem op orde is. Gaat het toch mis, dan kunnen gedupeerden hun geld terug krijgen.

Alarmbellen

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: 'Een bijzonder laconieke reactie van een bank. De alarmbellen zouden toch meteen moeten afgaan als blijkt dat onbevoegden accounts van je klanten kunnen overnemen.'

In januari 2021 bestelden onderzoekers van de Consumentenbond bewust nog eens 10 keer producten via een account van een ander. Met succes. Ook nu reageert Klarna lauw.

De Consumentenbond deelde de resultaten met tv-programma Kassa dat op zijn beurt ook Klarna benaderde. Pas daarna zegt Klarna toe maatregelen te treffen. Welke dat zijn is echter niet duidelijk. 

Laconiek

Molenaar: 'Het is onvoorstelbaar hoe laconiek en afwachtend het bedrijf reageert. We willen van Klarna concreet horen hoe het de beveiliging gaat opschroeven. Ook zullen we ons onderzoek over een aantal weken herhalen om te zien of het lek gedicht is.'

De Consumentenbond raadt consumenten met een Klarna-account aan om hun mail, spambox en Klarna-app goed in de gaten te houden. En om daarnaast hun bankrekening te controleren op onduidelijke afschrijvingen.

Wanneer een account is misbruikt, kunnen consumenten dat aangeven bij Klarna, zij krijgen hun geld terug. Daarvoor is wel een aangifte van de politie nodig. 

Lees verder

Meer nieuws

Meer nieuws

Nieuw & interessant

  • Sfeerbeeld voedingsapp
    17 feb.

    5 voedingsapps getest op privacy

    Bij onze privacytest van 5 populaire voedingsapps ontdekten we meerdere problemen. We zagen bijvoorbeeld dat Mijn Eetmeter van Voedingscentrum wachtwoorden niet voldoende beschermde.
  • Tik tok meisje campagne beeld 1200x800
    Nieuws | 16 feb.

    Oproep tot ingrijpen tegen TikTok

    De Consumentenbond en 17 andere Europese consumentenorganisaties hebben samen een klacht ingediend tegen TikTok. Dit vanwege misleiding van zijn gebruikers, onduidelijke en oneerlijke voorwaarden en onvoldoende bescherming van kinderen.
  • Sfeerbeeld online
    27 jan.

    Dag van de privacy: 5 ergernissen gefixt

    Webwinkels die je ongevraagd reclamemails sturen. Al die cookiemeldingen bij het internetten. Op de dag van de privacy (28 januari) pakken we de 5 grootste privacy-ergernissen aan.
  • whatsapp preventie
    Eerste indruk | 22 jan.

    WhatsApp alternatieven

    WhatsApp past zijn voorwaarden aan. Het wil meer data delen met moederbedrijf Facebook. Voor Europese gebruikers zijn de gevolgen klein. Toch is het goed te kijken naar alternatieve messenger-apps. Wij vergelijken de belangrijkste.