icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Kwart organisaties handelt inzageverzoeken niet goed af

Nieuws
|
Veel organisaties handelen inzageverzoeken van consumenten niet goed af. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de wet moeten bedrijven binnen een maand laten weten welke gegevens ze van iemand verzameld hebben. Maar een kwart haalt die deadline niet of levert verkeerde gegevens.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg     Woordvoerder Gepubliceerd op: 1 maart 2023

Bescherm jij je online-privacy

Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen aan 100 organisaties welke persoonsgegevens ze over hen verzameld hadden. Hiervoor werden uiteenlopende instellingen bevraagd, zoals overheden, dienstverleners, goede doelen en webwinkels. Hiervan lukte het 26 organisaties niet om de gevraagde gegevens binnen de wettelijke termijn goed aan te leveren.

Geen reactie

Vier bedrijven stuurden wel een ontvangstbevestiging, maar reageerden verder niet. En 6 organisaties gaven alleen een algemeen antwoord over welke gegevens ze verzamelen. Bij bedrijven die wel reageerden, ontbraken er soms belangrijke gegevens. En de websites van AliExpress, Ikea, TikTok en Tuya geven een foutmelding tijdens het invullen van het formulier of het downloaden van de gegevens. 

Belastingdienst 54 dagen

Zeventien organisaties, waaronder de Belastingdienst, Blokker en T-Mobile, leverden de informatie te laat aan. De Belastingdienst had zelfs 54 dagen nodig om het verzoek te behandelen. Die stuurde toen alsnog slechts een deel van de gevraagde gegevens, onder begeleiding van een halve beschuldiging: ‘Ik ben van mening dat uw verzoek om inzage zeer algemeen is geformuleerd’.

T-Mobile ging zelfs op 2 verschillende manieren in de fout. De ene keer leverde het de gegevens te laat aan en de andere keer gaf het alleen een beschrijving van het type gegevens. In een reactie trekken de meeste bedrijven wel het boetekleed aan en beloven ze beterschap. 

Aankaarten

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is hard in haar oordeel over de bedrijven: ‘Het onderzoek laat zien dat veel organisaties bijna 5 jaar na invoering van de AVG nog altijd niet in staat zijn te voldoen aan hun wettelijke verplichtingen. Zelfs onze eigen overheid lukt het niet. Dat kan echt niet en we zullen dit dan ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens en op Europees niveau aankaarten.’

Nieuw & interessant

  • privacy-cookies-internet
    28 mrt.

    Gedupeerden slecht geïnformeerd over datalekken

    De helft van de organisaties met een datalek verstuurt onduidelijke of onvolledige waarschuwingsmailtjes aan de betrokken klanten.
  • beeldFB-2-1200x800px
    Nieuws | 15 mrt.

    Consumentenbond en DPS winnen privacyzaak tegen Facebook en starten nieuwe zaak

    De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. Daarnaast beginnen de Consumentenbond en DPS direct een nieuwe zaak tegen Facebook.
  • Online privacy overzicht
    28 feb.

    Kwart organisaties faalt bij inzageverzoek

    Het ‘recht op inzage’ is een belangrijk onderdeel van de privacywet AVG. Maar in onze steekproef reageren 26 van de 100 organisaties te laat of zelfs helemaal niet.
  • social media privacy internet eerste indruk
    2 feb.

    Mastodon

    Mastodon is een alternatief sociaal netwerk met een open karakter. Bij dit platform komen je gegevens niet in handen van 1 commerciële partij. Het succes van Mastodon hangt sterk af van het aantal gebruikers.