icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Broek kwijt geraakt bij de stomerij

Je mag verwachten dat een stomerij jouw kledingstukken goed reinigt en zorgvuldig bewaart. Bij beschadiging of verlies is de stomerij dus aansprakelijk en heb je recht op een financiële vergoeding. 

Wat zijn je rechten?

Als je je kleding wilt laten reinigen, dan sluit je een overeenkomst met de stomerij. Deze heeft de plicht jouw kleding goed te reinigen en zorgvuldig te bewaren tot jij het komt ophalen.

Als de kleding zoekgeraakt is, is er sprake van een zogenaamde toerekenbare tekortkoming en moet de stomerij de schade vergoeden op basis van de dagwaarde; dat is de aanschafprijs minus de afschrijving voor de gebruiksduur van het kledingstuk.

Wat kun je het beste doen?

  • Als je broek niet binnen een redelijke termijn wordt gevonden, stuur de stomerij dan een brief waarin je deze aansprakelijk stelt voor de geleden schade op basis van de dagwaarde (de aanschafprijs minus de afschrijving voor de gebruiksduur van de broek). Verstuur de brief bij voorkeur aangetekend. Geef de stomerij 3 weken om te reageren en stuur een kopie mee van de aankoopbon van de broek.
  • Heb je na 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de stomerij niet naar tevredenheid, neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.
  • Let op: de Geschillencommissie Textielreiniging is per 1 januari 2013 gestopt. De Geschillencommissie handelt klachten van consumenten die zijn ingediend vóór 1 januari 2013 volgens de gebruikelijke procedure af.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.