icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Levertermijn van auto is overschreden

Als je een exacte afleverdatum hebt afgesproken dan kun je van de koop af of schadevergoeding eisen.

Als je een vermoedelijke levertermijn hebt afgesproken dan moet je na deze termijn de verkoper nog een redelijke termijn geven om te leveren

Wat zijn mijn rechten?

Als er een exacte leverdatum is afgesproken (bijvoorbeeld maandag 1 februari) is de verkoper na die datum in verzuim. Je hebt het recht om de overeenkomst te ontbinden. Je kunt de schade die je lijdt door de te late levering, bijvoorbeeld omdat je een auto moet huren, claimen bij de verkoper.

Als er een vermoedelijke levertermijn is afgesproken (bijvoorbeeld levering in week 15) moet je de verkoper, wanneer hij de levertermijn overschrijdt, nog een laatste kans geven om de auto alsnog te leveren (dit heet 'in gebreke stellen').

Wat kan ik het beste doen?

  • Heb je een exacte datum afgesproken, stuur de garagehouder dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief ook wat je van de garagehouder verlangt. Bijvoorbeeld vergoeding van de huursom van een auto die je zolang moet huren. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.
  • Heb je een vermoedelijke levertermijn afgesproken, geef dan de verkoper nog een laatste kans om de auto alsnog te leveren. Dat kun je het beste schriftelijk doen. Hierin geef je een uiterste termijn aan van 3 weken.
  • Als de verkoper zich niet houdt aan die termijn en jij de auto nog steeds niet hebt, dan is de verkoper "in verzuim". Je kunt de overeenkomst dan ontbinden.
  • Als de verkoper wel binnen deze 3 weken levert, mag hij eventuele prijswijzigingen in die periode niet doorberekenen.
  • Als je schade hebt geleden als gevolg van de vertraging - bijvoorbeeld omdat je een vervangende auto hebt moeten huren - dan kun je deze claimen bij de verkoper.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.