! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumenten niet tevreden over chatbots

Nieuws|Consumenten zijn niet te spreken over de inzet van chatbots als helpdeskmedewerker. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim 10.000 panelleden. Maar liefst 78% van de ondervraagden die wel eens te maken kreeg met zo’n robothulpje kreeg geen volledig antwoord op zijn vraag.

Gerard Spierenburg

Gerard Spierenburg , Woordvoerder Gepubliceerd op:31 maart 2021

Chatbot

Ruim 40% van de ondervraagden heeft wel eens te maken gehad met een chatbot. Tweederde van hen is niet tevreden over dat contact. Bijvoorbeeld omdat de robot geen antwoord gaf op de vraag (52%) of die slechts gedeeltelijk beantwoordde (26%).  De chatbot herkent vragen vaak niet of niet snel genoeg. Of consumenten blijven steeds in het hetzelfde kringetjes ronddraaien. Ook duurt het vaak te lang voordat ze een echte medewerker te spreken krijgen. Verder storen ze zich eraan dat de chatbots vaak antwoorden geven die ze zelf al op de website hebben gevonden. 

Onpersoonlijk

Behalve dat de chatbots vaak het antwoord op de gestelde vraag niet weten, ervaren consumenten het contact ook als onpersoonlijk. Slechts 15% van de ondervraagden vindt chatten met een robot geen probleem. De meeste mensen (71%) hebben het liefst telefonisch contact. Ook e-mailen vinden veel ondervraagden prima (53%). Daarna volgt chatten met een echte medewerker (15%). 

Telefonisch contact krijgen met een bedrijf wordt wel steeds moeilijker, vindt 80% van de panelleden. Bijvoorbeeld omdat de telefoonnummers verstopt zijn op de website. 

Training

Onder andere de chatbots van grote bedrijven als Albert Heijn, Bol.com, DHL, Eneco, ING en Ziggo worden door panelleden veel genoemd. Desgevraagd laten de meeste bedrijven weten dat de virtuele medewerkers een groot deel van de vragen opvangen. Ook noemen ze de bereikbaarheid buiten kantoortijden als groot voordeel. Wel erkennen ze dat dat de robots nog beter ‘getraind’ moeten worden.

Lees verder

Nieuw & interessant

  • Datingsite nieuws
    Nieuws | 6 jul.

    Datingsites en -apps zijn duur en de kans op succes klein

    De kans om de ware te vinden via een datingsite of -app is klein. Bovendien zijn de platforms soms duur en zijn ze lang niet altijd duidelijk over wat ze precies kosten.
  • Bestelfraude
    Nieuws | 29 jun.

    Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond

    Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
  • Factuur zorgelijk
    23 jun.

    Niets besteld, wel een aanmaning

    Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 
  • Datingsites en -apps
    17 jun.

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 15 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.