icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond is klachtenstroom over PostNL beu en wil gesprek

Nieuws
|
De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek om te horen wat het bedrijf gaat doen om het enorme aantal klachten over pakketbezorging terug te dringen. Geen enkel ander bedrijf zorgt voor zoveel klachten als PostNL en dat moet anders, vindt de Consumentenbond.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:26 maart 2019

postbezorging-postnl

Consumenten klagen al jaren steen en been over PostNL. Op het online klachtenforum van de Consumentenbond, staat het bedrijf steevast bovenaan met het meeste aantal klachten. Ook in 2018 was PostNL weer lijstaanvoerder met ruim 4600 klachten.

Klagers zijn vooral ontevreden omdat hun pakketje kwijtraakte of niet bezorgd werd (18%) of omdat de bezorger ten onrechte aangeeft dat de ontvanger niet thuis is (16%).

Klachtafhandeling ondermaats

Naast het enorme aantal klachten leidt vooral de manier waarop PostNL omgaat met klachten tot veel ergernis. Maar liefst 17% van de klachten die de Consumentenbond ontvangt, gaat hierover. PostNL wimpelt veel klagers af, onder andere door te zeggen dat alleen de verzender een klacht kan indienen.

Ten onrechte, vindt Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: ‘PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen. Bovendien meet het bedrijf met 2 maten, want als ik een onvoldoende gefrankeerde brief krijg, ben ik als ontvanger ineens wél partij voor PostNL.’

Meer klachten

Pakketbezorging leidt de laatste jaren tot steeds meer klachten. De laatste 2 jaar is het aantal klachten zelfs verdubbeld. In 2016 zorgden DHL Parcel, DPD, GLS, PostNL, TNT en UPS voor meer dan 3400 klachten. Twee jaar later was dat aantal gestegen tot boven de 7000.

In 2018 ging 66% van de klachten over PostNL, een percentage dat past bij het geschatte marktaandeel. DHL is verantwoordelijk voor 23% en DPD voor 6% van de klachten. 

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Datingsites en -apps

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.