Pakketfraude bij leegstaande huizen
Kirsten van Loon Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:5 augustus 2016
De werkwijze bij dit type oplichting is als volgt: ondanks dat de woningmarkt is aangetrokken, staat jouw koophuis tijdelijk leeg. Een oplichter ziet zijn kans schoon en doet een online aankoop bij een webwinkel, die hij vervolgens op jouw adres laat bezorgen. Omdat het een leegstaand huis betreft, geeft de bezorger het pakket bij de buren af, waar de oplichter de bestelling vervolgens weer ophaalt. Vervolgens ontvang jij een rekening voor een pakketje dat je nooit hebt gekregen.
Pakketje bij de buren
De Consumentenbond ontvangt regelmatig meldingen van leden over pakketjes die worden afgeleverd bij de buren. Het gaat bijvoorbeeld mis wanneer er een onbekende aan de deur komt, die vertelt dat het pakket eigenlijk voor hem is en of hij het kan meenemen. Wees voorzichtig met pakketjes aannemen voor de buren, zeker als er in de straat of het appartementencomplex woningen te koop staan.
Naambordje weghalen
Om de kans op pakketfraude te verkleinen is het verstandig om het naambordje van de deur te halen als jouw woning te koop staat. Als je naam niet kan worden gebruikt door een oplichter, is de kans kleiner dat je daadwerkelijk opdraait voor de kosten voor een aankoop in een webwinkel.
Bron: Consumentenbond/Metronieuws
Lees ook:
Nieuwste artikelen
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.