icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Pakketfraude bij leegstaande huizen

Nieuws
|
Das Rechtsbijstand waarschuwde onlangs in Metronieuws dat oplichters lege koopwoningen misbruiken voor online aankopen. Wees daarom  voorzichtig met pakketjes aannemen voor de buren, zeker als er in de straat of het appartementencomplex woningen te koop staan.
kirsten van loon

Kirsten van Loon   Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:5 augustus 2016

online kopen Intro pakket fraude

De werkwijze bij dit type oplichting is als volgt: ondanks dat de woningmarkt is aangetrokken, staat jouw koophuis tijdelijk leeg. Een oplichter ziet zijn kans schoon en doet een online aankoop bij een webwinkel, die hij vervolgens op jouw adres laat bezorgen. Omdat het een leegstaand huis betreft, geeft de bezorger het pakket bij de buren af, waar de oplichter de bestelling vervolgens weer ophaalt. Vervolgens ontvang jij een rekening voor een pakketje dat je nooit hebt gekregen. 

Pakketje bij de buren

De Consumentenbond ontvangt regelmatig meldingen van leden over pakketjes die worden afgeleverd bij de buren. Het gaat bijvoorbeeld mis wanneer er een onbekende aan de deur komt, die vertelt dat het pakket eigenlijk voor hem is en of hij het kan meenemen. Wees voorzichtig met pakketjes aannemen voor de buren, zeker als er in de straat of het appartementencomplex woningen te koop staan.

Naambordje weghalen

Om de kans op pakketfraude te verkleinen is het verstandig om het naambordje van de deur te halen als jouw woning te koop staat. Als je naam niet kan worden gebruikt door een oplichter, is de kans kleiner dat je daadwerkelijk opdraait voor de kosten voor een aankoop in een webwinkel.

Bron: Consumentenbond/Metronieuws

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.