icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Pakketfraude bij leegstaande huizen

Nieuws|Das Rechtsbijstand waarschuwde onlangs in Metronieuws dat oplichters lege koopwoningen misbruiken voor online aankopen. Wees daarom  voorzichtig met pakketjes aannemen voor de buren, zeker als er in de straat of het appartementencomplex woningen te koop staan.

Kirsten van Loon

Kirsten van Loon , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:5 augustus 2016

online kopen Intro pakket fraude

De werkwijze bij dit type oplichting is als volgt: ondanks dat de woningmarkt is aangetrokken, staat jouw koophuis tijdelijk leeg. Een oplichter ziet zijn kans schoon en doet een online aankoop bij een webwinkel, die hij vervolgens op jouw adres laat bezorgen. Omdat het een leegstaand huis betreft, geeft de bezorger het pakket bij de buren af, waar de oplichter de bestelling vervolgens weer ophaalt. Vervolgens ontvang jij een rekening voor een pakketje dat je nooit hebt gekregen. 

Pakketje bij de buren

De Consumentenbond ontvangt regelmatig meldingen van leden over pakketjes die worden afgeleverd bij de buren. Het gaat bijvoorbeeld mis wanneer er een onbekende aan de deur komt, die vertelt dat het pakket eigenlijk voor hem is en of hij het kan meenemen. Wees voorzichtig met pakketjes aannemen voor de buren, zeker als er in de straat of het appartementencomplex woningen te koop staan.

Naambordje weghalen

Om de kans op pakketfraude te verkleinen is het verstandig om het naambordje van de deur te halen als jouw woning te koop staat. Als je naam niet kan worden gebruikt door een oplichter, is de kans kleiner dat je daadwerkelijk opdraait voor de kosten voor een aankoop in een webwinkel.

Bron: Consumentenbond/Metronieuws

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • retourzending
    26 nov.

    Terugbetaling webwinkels bij retour

    Iets via internet gekocht en spijt? Je mag wettelijk de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug. Helaas overtreden webwinkels deze wet massaal.
  • retourzending
    26 nov.

    Terugbetaling webwinkels bij retour

    Iets via internet gekocht en spijt? Je mag wettelijk de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug. Helaas overtreden webwinkels deze wet massaal.
  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.