icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken

Rabo Safe2Pay

Eerste indruk|Sinds kort kun je bij een aantal webwinkels betalen via Rabo Safe2Pay. Je betaling komt tijdelijk op een tussenrekening van de Rabobank te staan. Het bedrag gaat pas naar de verkoper nadat je het product hebt geaccepteerd bij levering.

 

Kirsten van Loon

Kirsten van Loon , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:23 april 2019


Aanbieder Rabobank

Kosten eventueel een toeslag die de webwinkel rekent


Product betaaldienst in samenwerking met GoCredible


rabo-safe2pay-eerste-indruk

Conclusie: wachten op meer webwinkels

Als een webwinkel er voor kiest de betaling te laten verlopen via Rabo Safe2Pay dan mag de webwinkel de kosten (betaaltoeslag) aan je doorberekenen. Het voordeel van de betaalwijze is dat wanneer het fout gaat met de levering, je geld op de tussenrekening van de bank staat in plaats van de rekening van de webwinkel. Je krijgt je geld dan makkelijker terug. Een nadeel is dat momenteel nog weinig webwinkels deze betaalwijze hanteren.

Pluspunten

  • Je hebt geen Rabobank-rekening nodig om de betaaldienst te gebruiken.
  • Je hoeft geen account aan te maken bij Safe2Pay.
  • Voordat je akkoord gaat met het betalen kun je de uitleg, voorwaarden en de privacyverklaring bekijken.

Minpunten

  • Geen aankoopverzekering
  • Wil je weten wat het maximumbedrag is dat je met Safe2Pay kunt betalen, dan moet je contact opnemen met de Rabobank. Dit bedrag kan per situatie verschillen.

Wat is Rabo Safe2Pay?

Safe2Pay is een betaaldienst die een webwinkel je kan bieden. De betaaldienst is voor online aankopen vanaf €750. Het verschil met een gewone iDeal-betaling is dat je geld tijdelijk terecht komt op een tussenrekening van de Rabobank. Het bedrag gaat pas naar de verkoper nadat je het product hebt geaccepteerd bij levering.

De betaalwijze lijkt op Gelijk Oversteken van Marktplaats.

CarFY is de eerste webwinkel die is gestart met Rabo Safe2Pay. Deze autowebshop gebruikt de betaaldienst voor betalingen van tweedehands auto’s tot €50.000. De webwinkel betaalt voor het gebruik van Safe2Pay een vast bedrag per geslaagde betaling.

Hoe werkt Rabo Safe2Pay?

  1. Je betaalt via iDeal voor je online aankoop.
  2. Je ontvangt van de Rabobank per e-mail een ontvangstbevestiging van de betaling.
  3. Je accepteert wel of niet de aankoop bij de levering.
  4. De webwinkel geeft door aan de bank of je de levering van de webaankoop wel of niet hebt geaccepteerd.
  5. Je ontvangt een bericht van de Rabobank om de verkoper te betalen. Accepteer je dat niet, dan verwerkt de Rabobank je annulering en boekt het aankoopbedrag binnen 1 werkdag terug op je rekening. Hiervan ontvang je dan ook een bevestiging per e-mail.

Bepaalt de webwinkel dat de verkoop niet doorgaat, dan laat de webwinkel dit weten aan jou en Rabobank. De bank boekt dan het geld terug.

Als je binnen 2 weken na de betaling geen product hebt ontvangen, dan krijg je van de Rabobank je geld terug. Die periode kan verschillen per webshop, afhankelijk van de afspraken die hierover tussen webshop en Safe2Pay worden gemaakt. Bij producten met een langere levertijd, duurt het ook langer voordat je je geld terugkrijgt.

Werkwijze bij een autowebshop

Als je hebt getekend voor acceptatie bij levering van de auto, en als de RDW doorgeeft aan de Rabobank dat er een naamswijziging is voor het kenteken, dan betaalt Rabobank uit aan de webwinkel.

Praat mee

Praat mee op onze Community en deel je ervaring met Safe2Pay met andere consumenten.

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.