icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Samenwerking banken, politie en Openbaar Ministerie bij aanpak internetoplichting

Nieuws
|
Sinds begin dit jaar hebben ruim 28.000 mensen aangifte gedaan van oplichting bij aankopen en zaken doen op het internet.
bert quist

Bert Quist   Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:3 oktober 2014

Volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO)  is er veel fraude rond spelcomputers, games, concertkaartjes, smartphones en tablets. Het LMIO verzamelt en analyseert meldingen van internetoplichting.

Aanpak

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de vier grootbanken (ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank), de politie en Openbaar Ministerie hebben besloten intensiever samen te gaan werken bij de aanpak van internetoplichting. Ze willen de publieke voorlichting en onderlinge uitwisseling van informatie verbeteren. Zo zal het LMIO de betreffende bank gaan berichten als het meldpunt meerdere aangiftes over hetzelfde rekeningnummer ontvangt. De bank kan dan maatregelen nemen tegen de rekeninghouder: de klant aanspreken, zijn rekening  blokkeren of de bankrelatie beëindigen.

Potentiële kopers kunnen controleren of een bankrekeningnummer al eerder bij het LMIO is gemeld. Je kunt ook aangifte doen van internetoplichting. 

Veilig online shoppen? Update je pc, kies een sterk wachtwoord en wees alert op nepwebwinkels. Ga naar de checklist betrouwbaarheid webwinkels  voor alle tips.

Bron: NVB

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.