icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Samenwerking banken, politie en Openbaar Ministerie bij aanpak internetoplichting

Nieuws|Sinds begin dit jaar hebben ruim 28.000 mensen aangifte gedaan van oplichting bij aankopen en zaken doen op het internet.

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op:3 oktober 2014


Volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO)  is er veel fraude rond spelcomputers, games, concertkaartjes, smartphones en tablets. Het LMIO verzamelt en analyseert meldingen van internetoplichting.

Aanpak

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de vier grootbanken (ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank), de politie en Openbaar Ministerie hebben besloten intensiever samen te gaan werken bij de aanpak van internetoplichting. Ze willen de publieke voorlichting en onderlinge uitwisseling van informatie verbeteren. Zo zal het LMIO de betreffende bank gaan berichten als het meldpunt meerdere aangiftes over hetzelfde rekeningnummer ontvangt. De bank kan dan maatregelen nemen tegen de rekeninghouder: de klant aanspreken, zijn rekening  blokkeren of de bankrelatie beëindigen.

Potentiële kopers kunnen controleren of een bankrekeningnummer al eerder bij het LMIO is gemeld. Je kunt ook aangifte doen van internetoplichting. 

Veilig online shoppen? Update je pc, kies een sterk wachtwoord en wees alert op nepwebwinkels. Ga naar de checklist betrouwbaarheid webwinkels  voor alle tips.

Bron: NVB

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.