icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Samenwerking banken, politie en Openbaar Ministerie bij aanpak internetoplichting

Nieuws
|
Sinds begin dit jaar hebben ruim 28.000 mensen aangifte gedaan van oplichting bij aankopen en zaken doen op het internet.
bert quist

Bert Quist   Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:3 oktober 2014

Volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO)  is er veel fraude rond spelcomputers, games, concertkaartjes, smartphones en tablets. Het LMIO verzamelt en analyseert meldingen van internetoplichting.

Aanpak

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de vier grootbanken (ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank), de politie en Openbaar Ministerie hebben besloten intensiever samen te gaan werken bij de aanpak van internetoplichting. Ze willen de publieke voorlichting en onderlinge uitwisseling van informatie verbeteren. Zo zal het LMIO de betreffende bank gaan berichten als het meldpunt meerdere aangiftes over hetzelfde rekeningnummer ontvangt. De bank kan dan maatregelen nemen tegen de rekeninghouder: de klant aanspreken, zijn rekening  blokkeren of de bankrelatie beëindigen.

Potentiële kopers kunnen controleren of een bankrekeningnummer al eerder bij het LMIO is gemeld. Je kunt ook aangifte doen van internetoplichting. 

Veilig online shoppen? Update je pc, kies een sterk wachtwoord en wees alert op nepwebwinkels. Ga naar de checklist betrouwbaarheid webwinkels  voor alle tips.

Bron: NVB

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.