icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Alle artikelen

Artikelen binnen Internationale samenwerking

Anne Fransen Fonds

De Stichting Anne Fransen Fonds heeft als doel het bevorderen en ondersteunen van (beginnende) consumentenorganisaties in de ontwikkelingslanden en Oost-Europa.


Doel van het Anne Fransen Fonds

AGF_crIn 1988 richtte de Consumentenbond de Stichting Anne Fransen Fonds op. De stichting is genoemd naar Anne Fransen, de eerste directeur van de Consumentenbond, die van 1964 tot haar overlijden in 1981 de organisatie de eerste groei gaf.

Het Anne Fransen Fonds is een organisatie die zich richt op het versterken van consumentenrechten door steun te geven aan consumentenorganisaties in ontwikkelingslanden. Dit gebeurt door financiële ondersteuning aan projecten en programma's die zijn geselecteerd en aanbevolen door de overkoepelende internationale organisatie Consumers International (CI).

Werkwijze Anne Fransen Fonds

Per jaar geeft het Anne Fransen Fonds zo'n €60.000 aan consumentenorganisaties. Dit geld is voornamelijk afkomstig van de Consumentenbond, die jaarlijks 0,15% van zijn omzet bijdraagt. Uitgaande van de jaarlijkse bijdrage van de Consumentenbond kunnen 5 à 6 aanvragen voor ondersteuning gehonoreerd worden.

Criteria projecten

Aanvragen dienen aan de volgende 7 door het bestuur vastgelegde criteria te voldoen:

  1. De aanvrager dient lid te zijn van Consumers International.
  2. Het project moet duidelijk gelinkt zijn aan 1 van de 8 consumentenrechten:
    • Toegang tot noodzakelijke producten en diensten
    • Veiligheid
    • Informatie
    • Keuze
    • Inspraak en vertegenwoordiging
    • Klacht en verhaal
    • Consumenteneducatie
    • Gezonde leef-/werkomgeving
  3. Het project moet gericht zijn op een van de door het Anne Fransen Fonds of Consumers International vastgestelde prioriteiten (financiële dienstverlening, consumentenrecht en -bescherming, voeding, digitaal, medicijnen en gezondheid).
  4. Het project moet binnen 1 jaar worden uitgevoerd.
  5. Het budget mag niet hoger zijn dan €10.000.
  6. Aanvragers moeten vrij zijn van onethische praktijken, waaronder financiële en juridische kwesties, die van invloed kunnen zijn op de juridische status van de organisatie of de voortzetting van het lidmaatschap van CI.
  7. Overhead en indirecte kosten (locatie, eten, reizen, personeel en vrijwilligers) mogen niet meer dan 40% van het budget bedragen.

Projecten

In 2018 selecteerde Consumers International 21 projectvoorstellen voor het Anne Fransen Fonds. Uit deze lijst koos het bestuur van het fonds 6 projecten in de jaarlijkse bestuursvergadering . Elk project krijgt een bedrag tussen €9000 en €10.000. Het gaat om de volgende plannen:

1. Association Burundaise des Consommateurs-Transparency International Burundi (ABUCO-TI), Burundi

Doel van het project is om meer respect af te dwingen voor consumentenrechten in Burundi. Door juridische hulp te bieden aan consumenten wiens consumentenrechten zijn geschonden en hun cases te documenteren en publiekelijk te verspreiden wil men de kennis omtrent consumentenrechten verbeteren, het aantal schendingen terug te brengen en tegelijkertijd meer regelgevingen ter bescherming van de consumenten implementeren en afdwingen.

2. Associação para Defesa do Consumidor (ADEC), Kaap Verdië

Doel van het project is om de meest kwetsbare groepen consumenten te informeren, onderwijzen en trainen in financiële zaken zoals kredietverlening, schulden en sparen. Door middel van televisie en radio-uitzendingen, en trainingsbijeenkomsten wil men consumenten informeren over hoe men verstandig om kan gaan met het inkomen, het doen van uitgaven, het afsluiten van leningen en het omgaan met schulden.

3. Rwanda Consumer’s Rights Protection Organization (ADECOR), Rwanda

Doel van het project is het beschermen van de consumentenrechten op de financiële markt. Door middel van het identificeren van de discrepantie tussen enerzijds financieel beleid en regelgeving, en anderzijds de basis-consumentenrechten, wil men corrigerende maatregelen voorstellen en tevens meer bekendheid geven bij consumenten en leveranciers inzake de financiële rechten van de consumenten respectievelijk de verantwoordelijkheden van financiële instituties jegens hun klanten.

4. National Association of Consumer (ANNA), Armenië

Doel van het project is de generatie van toekomstige consumenten te onderwijzen en te trainen in hun rechten als consumenten. Door vooral de jongeren bewust te maken van hun rechten als consument en te voorzien van de noodzakelijke kennis, kunde, normen en waarden, wordt op termijn een generatie van zelfbewuste consumenten gecreëerd die geïnformeerde keuzes kunnen maken en actief kunnen bijdragen aan het welzijn van het land.

5. Associación aPeruana de Consumidores y Usuarios, Peru

Doel van het project is om het recht op informatie van consumenten met betrekking tot het labelen van verwerkt voedsel te versterken. Meer in het bijzonder gaat het hier om het ontwikkelen van een integraal systeem dat label-informatie van verwerkt voedsel monitort, verspreidt, en tevens klacht en verhaal initieert wanneer niet voldaan wordt aan regelgeving. Door non-compliance incidenten in de openbaarheid te brengen worden enerzijds consumenten zich meer bewust van het belang van correcte labelinformatie op verwerkt voedsel en anderzijds dwingt het producenten alsnog zich te conformeren aan de regelgeving.

6. Myanmar Consumer Union (MCU), Myanmar

Doel van het project is om consumenteneducatie te verbeteren. De slechte conditie waarin het mechanisme van consumentenbescherming zich bevindt én het gebrek aan kennis omtrent consumentenrechten onder burgers, maakt het noodzakelijk een trainingskader te ontwikkelen die de taak krijgt om consumentenbewustzijn te creëren. De eerste training van trainers vinden plaats in Yangon, Mawlamyine en Mandalay waarna men een sneeuwbaleffect wil bewerkstelligen naar andere plaatsen.

Donateur worden?

De Consumentenbond geeft ieder jaar een bedrag aan het Anne Fransen Fonds. Maar dat is niet genoeg om alle projectaanvragen te financieren. Meer steun is dus altijd welkom. Voor €10 ben je al donateur. Je kunt dit bedrag overmaken op rekening NL81INGB0003224200 ten name van Stichting Anne Fransen Fonds, o.v.v. donateur.

De gift is in principe aftrekbaar voor belasting.

ANBI-organisatie

Lees meer informatie over de ANBI-organisatie.

Artikelen binnen Internationale samenwerking

Alle artikelen

Artikelen binnen Internationale samenwerking