icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Andere juridische hulplijnen

Ook zonder rechtsbijstandverzekering zijn er verschillende juridische hulplijnen. Denk bijvoorbeeld aan juridische bijstand via de vakbond, losse rechtshulp of hulp of advies via een vereniging.
Marlies Feytens
Marlies Feytens

Expert Geld & Verzekering

Artikelen_Anderejuridischehulplijnen

4 stappen naar een oplossing

Heb je een conflict met iemand of een bedrijf? Volg dan het 4-stappenplan van de Consumentenbond.

  1. Ken je rechten.
  2. Verzamel bewijs.
  3. Dien een klacht in.
  4. Onderneem verder (juridische)stappen.

Bekijk het stappenplan op onze website.

Zelf klagen

  • Leg eerst altijd zelf de klacht voor aan de verzekeraar en geef helder aan waarom je ontevreden bent en welke oplossing je wilt en binnen welke termijn.
    Heb je telefonisch contact over de klacht, noteer dan met wie je hebt gesproken en het directe telefoonnummer.
  • Eis een oplossing via Klachtenkompas van de Consumentenbond. 
  • Gebruik een voorbeeldbrief van de Consumentenbond.
  • Een geschil over een financiële dienstverlener kun je gratis voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.
  • Andere geschillen kun je voorleggen aan een van de andere geschillencommissie.

Juridische hulplijnen

  • Wie zelf geen rechtsbijstandverzekering heeft, kan mogelijk meeliften op de polis van een gezinslid.
  • Consumentenbondleden kunnen voor juridisch advies bellen naar 070 - 445 45 45 of kijk op de website voor juridisch advies.
  • Bel voor meer juridische steun naar de HelloLaw (voorheen JuroFoon): 0900 - 1411 (€0,90 per minuut tot €30 per gesprek) of kijk op de website van HelloLaw.
  • Het Juridisch Loket geeft telefonisch advies via 0900 - 8020 (€0,25 per minuut tot €12,50 per gesprek), gericht op mensen met een laag inkomen of weinig vermogen. Er is ook een inloopspreekuur: kijk op de website van het Juridisch Loket voor de locaties en tijden. 
  • Met een laag inkomen en weinig vermogen kun je ook een vergoeding krijgen voor een advocaat of mediator via de Raad voor Rechtsbijstand. Je betaalt afhankelijk van het inkomen wel een eigen bijdrage.  
  • Juridisch advies zit vaak ook in het lidmaatschap van bijvoorbeeld de ANWB (verkeer en vakantie), Vereniging Eigen Huis (eigen woning) en de Nederlandse Woonbond (huurwoningen).
  • Vragen over een erfenis, testament, schenking, huwelijkse voorwaarden of het kopen van een woning kun je ook stellen aan de Notaristelefoon: 0900 - 346 93 93 (€0,80 per minuut).
  • Soms is rechtsbijstand meeverzekerd via een auto- of reisverzekering.
  • Het Europees Consumenten Centrum (ECC) bemiddelt bij problemen met een Europees bedrijf. Ook kan het helpen bij lastige correspondentie (zoals brieven en boetes). 

Losse rechtshulp

Wie geen verzekering wil, kan ook op andere manieren rechtshulp krijgen, zoals via een advocaat of andere losse rechtshulp.

Rechtshulpverlener Arag biedt onder de vlag Legal Services een jaarabonnement van €32,50 voor telefonisch advies en korting op het uurtarief van een Arag-jurist. Ook kun je bij Arag losse hulp ‘kopen’, bijvoorbeeld een brief op maat door een jurist voor €75. Verder kun je een geschil laten beoordelen voor €145 per uur (tot een afgesproken prijs).

Ook Das biedt tegen betaling rechtshulp. Het beoordelen van een geschil en juridisch advies kost daar minimaal €175 (per keer), juridische bijstand in een rechtszaak kan vanaf €995.

Zelf een jurist of advocaat inschakelen kan natuurlijk ook. Reken dan op een uurtarief rond de €250.

Rechtshulp via de vakbond

Via een vakbondslidmaatschap krijg je automatisch juridische hulp bij arbeids- en inkomensgeschillen. Een vakbond zet zich daarnaast in voor een bepaalde beroepsgroep en biedt aanvullende diensten, zoals loopbaan- en belastingadvies. Gezinsleden krijgen niet automatisch juridische hulp.

Rechtsbijstand no-cure-no-pay

Bij een no cure, no pay-systeem kun je afspreken niets te betalen bij een verloren zaak. Bij winst rekent je advocaat echter een hoger uurtarief dan normaal en ben je dus duurder uit.

No cure, no pay-systeem bij letselschade

Volgens de wet mogen advocaten geen no cure, no pay-afspraken maken. Maar juristen die niet als advocaat zijn ingeschreven mogen dat wél. Vanaf januari 2014 mogen letselschade advocaten op no cure, no pay-basis werken. Het experiment loopt 5 jaar.

Nadeel is dat de advocaat zelf een belang bij de zaak krijgt en bijvoorbeeld te lang doorprocedeert of een strengere selectie aan de poort toepast, waardoor ingewikkelde zaken op voorhand worden afgewezen.

In Amerika liggen de schade-eisen van advocaten zo hoog dat een gewone schadeverzekering voor veel mensen onbetaalbaar is. Om dit te voorkomen mag bij het experiment in Nederland de factuur nooit hoger uitvallen dan 25% van het toegekende schadebedrag (inclusief kantoorkosten en btw). Dit is maximaal 35% als er meerkosten (onkosten) op de tegenpartij kunnen worden verhaald.

Gedragscode letselschade

Schakel je een bureau in bij letselschade, check dan of het bureau de 'Gedragscode behandeling letselschade' van de Letselschaderaad (ministerie van Justitie) heeft ondertekend. Je weet dan zeker dat de onderneming een klachten- en geschillenregeling heeft. Kijk ook of het bureau over het keurmerk van de Stichting Keurmerk Letselschade beschikt.

Zekere zaak

De no cure, no pay-regeling regeling verlaagt voor veel mensen de drempel om een dure advocaat in te schakelen. Een tarief van €200 per uur is geen uitzondering. No cure, no pay is níet verstandig als de uitkomst van je zaak vrij zeker is. De kosten zullen vaak veel hoger uitvallen dan wanneer je een gewoon uurtarief betaalt.

Geen vergoeding

Is er een grote kans dat je géén schadevergoeding binnenhaalt, dan is no cure, no pay een goede optie. Verlies je de zaak, dan ben je in ieder geval geen advocaatkosten kwijt. Win je, dan heb je tenminste nog voordeel.

Er zijn ook bureaus die sowieso geen vergoeding vragen maar de kosten van de juridische bijstand verhalen op de tegenpartij. Wint het letselschadebureau een zaak, dan betaalt de tegenpartij - zoals de verzekeraar - de juridische kosten (hierover zijn onderlinge afspraken gemaakt). De klant krijgt dan altijd de volledige schadevergoeding.

Dezelfde werkwijze vind je bij bureaus die gespecialiseerd zijn in het bezwaar maken tegen een te hoge WOZ-waarde. Een juridisch bureau haalt zijn vergoeding dan bij de gemeente, die de kosten op grond van het 'Besluit proceskosten bestuursrecht' verplicht moet vergoeden.

Prijsafspraken

Een andere optie zijn prijsafspraken op basis van een fixed-fee (vaste prijs). Vooraf spreek je dan met een juridisch bureau af wat die gaat doen en welke vergoeding je daarvoor betaalt. Minpunt van zo'n afspraak is dat het bureau zo niet geprikkeld wordt extra tijd te investeren om er het hoogst haalbare voor je uit te slepen. Het bureau krijgt immers zijn geld toch wel.

Een andere manier is no cure, low pay. Boekt het juridische bureau niet het gewenste resultaat, dan betaal je alleen een vooraf vastgesteld (laag) bedrag. Is het behaalde resultaat wel naar wens, zal de vergoeding ook hoger zijn.

Bekijk ook:

 

Nieuwste artikelen

Test rechtsbijstandverzekeringen