
Mark Drabbe Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:2 mei 2017
Om te voorkomen dat de verzekerde bij dubbele dekking van het kastje naar de muur wordt gestuurd, sloten reis- en zorgverzekeraars in 2007 het convenant Samenloop Reis- en Zorgverzekeringen. Het convenant houdt in dat de alarmcentrale die het eerst wordt benaderd door de verzekerde zorgt voor de hulpverlening en de kostenafhandeling. Achteraf bepalen de verzekeraars dan onderling wie wat moet betalen. Zo heeft de klant maar 1 aanspreekpunt.
Daarnaast moet dit ingewikkelde polisvoorwaarden voorkomen, waarin verzekeraars de aansprakelijkheid bij elkaar proberen te leggen.
Per 2017 is de nieuwe versie van het convenant van kracht. Verzekeraars hebben nu weer een beetje meer duidelijkheid vooraf, zodat zij claims efficiënter kunnen afhandelen. Dat zou in het voordeel van de verzekerde moeten werken.
Het nieuwe Convenant Samenloop Reis- en Zorgverzekeringen is op hoofdlijnen gelijk gebleven aan zijn voorganger. Een paar belangrijke details zijn toegevoegd om gesteggel tussen verzekeraars bij dubbele dekking verder te voorkomen:
Aan het convenant, dat gesloten is door Zorgverzekeraars Nederland en het Verbond van Verzekeraars, doen bijna alle zorg- en reisverzekeraars mee. De verzekeraars die het convenant ondertekenden vertegenwoordigen 85% van de markt.
Naast enkele kleinere reisverzekeraars heeft alleen de grote zorgverzekeraar Menzis het convenant niet ondertekend.
De basiszorgverzekering dekt acute medische hulp in het buitenland, tot het gangbare tarief in Nederland, maar in een aantal gevallen en landen - zoals de Verenigde Staten en Canada - zijn de zorgkosten een stuk hoger. Dan is een aanvullende dekking via de zorgverzekeraar of reisverzekering geen overbodige luxe.
De reisverzekering dekt vaak meer (aanvullend) en soms ook andere kostenposten, zoals het verplichte eigen risico van de basiszorgverzekering.
Bron: Verbond van Verzekeraars
Lees ook: