icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kennis van het garantiestelsel moet beter

Nieuws
|
Nederlanders hebben onvoldoende kennis van het depositogarantiestelsel dat hun spaargeld beschermt. Dat blijkt uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB).
Rien Meijer

Rien Meijer , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op: 28 september 2017

Nederlandsche-bank

Iets meer dan de helft (54%) van de 849 ondervraagden weet dat er ‘zoiets is als een depositogarantiestelsel’. Een kleinere groep (45%) is ervan op de hoogte dat spaartegoeden tot €100.000 per rekeninghouder per bank gegarandeerd zijn.

Binnen 20 werkdagen geld terug

Minder dan 1% weet dat je spaargeld dat valt onder het garantiestelsel nu binnen 20 werkdagen terugkrijgt van DNB, in het geval jouw bank failliet gaat. Die termijn gaat binnen enkele jaren overigens terug naar maximaal 7 werkdagen.

Geld van de bank halen

Volgens DNB, verantwoordelijk voor de uitvoering van het depositogarantiestelsel, zijn dit in feite de zaken die iedereen zou moeten weten. ‘Het onderzoek toont aan dat naarmate mensen meer weten over het depositogarantiestelsel, ze minder snel geneigd zijn geld van de bank te halen bij negatieve berichten’, aldus Sven Stevenson van De Nederlandsche Bank.

Uitleg depositogarantiestelsel is nodig, maar leidt tot verwarring

Banken zouden hier duidelijker over moeten communiceren, vinden zowel Stevenson als de Consumentenbond. Nu al dienen de banken hun spaarders minimaal één keer per jaar te informeren over de geldende garantieregeling. De uitleg die zij dit jaar voor het eerst bij het fiscale jaaroverzicht verstrekten, leidde echter vooral tot veel verwarring bij consumenten én een piek in het aantal vragen van ongeruste spaarders aan DNB.

Liefst door de eigen bank

Het onderzoek toont ook aan dat de meeste mensen het liefst door hun eigen bank geïnformeerd worden over het depositogarantiestelsel. De zaken waarover zij graag informatie willen ontvangen zijn:

1. Wat je moet doen om je geld terug te krijgen (55%)
2. Welke banken en verzekeraars onder het garantiestelsel vallen (37%)
3. Hoe lang het duurt voor je je geld terugkrijgt (31%)
4. Wat voor soort rekeningen onder het stelsel vallen (29%)
5. Tot welk bedrag je je geld terugkrijgt (27%)
6. Hoe het stelsel is gefinancierd (20%)

Bron: De Nederlandsche Bank/Consumentenbond

Lees ook:

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Meer nieuws

Meer nieuws

Nieuw & interessant

  • belastingaangifte-maart
    26 jan.

    Belasting over je vermogen

    De vermogensrendementsheffing ligt al geruime tijd onder vuur. In 2017 is een ontwikkeling ingezet richting het daadwerkelijk behaalde rendement op je vermogen.
  • jong-stel-huis-kopen
    12 jan.

    Vervroegde opname van een deposito

    Gedurende de looptijd van het spaardeposito kun je in principe niet aan je geld komen. Een aantal banken rekent een boete bij tussentijdse opname.
  • Oud en nieuw 2022
    Nieuws | 10 jan.

    Nieuwjaarsquiz: betaalvragen het moeilijkst

    Ruim 1800 deelnemers testten hun kennis over juridische en financiële kwesties via onze Geld Nieuwjaarsquiz. De vragen over betalen werden het minst goed beantwoord.
  • Renault Bank
    Eerste indruk | 4 nov.

    Renault Bank: spaarrente 0,35%

    Renault Bank biedt een spaarrente van 0,35%. De bank is onderdeel van het Franse autoconcern Renault Group.