icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vliegen en vluchtvertraging

Een vliegreis verloopt helaas niet altijd zonder problemen. Vertragingen, annuleringen en overboekte vluchten kunnen voor veel ellende zorgen. Wist je dat je in sommige gevallen in aanmerking komt voor een schadevergoeding? En weet je wat je rechten zijn als je bagage kwijt of beschadigd is geraakt? 

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:24 juli 2017

Home header vluchtvertraging2

Een vliegticket boeken

Ticketprijzen fluctueren stevig en daarom is het handig om op de juiste tijd te boeken. Zorg ervoor dat je hierbij geen fouten maakt, want er kan een flink prijskaartje hangen aan het wijzigen van de gegevens op het ticket. Wees sowieso alert op extra kosten die tijdens de boeking opeens aan het licht komen. Een ticket kan daardoor ook een stuk duurder uitvallen.

Problemen met je vlucht

De vlucht is vertraagd

Home de vlucht is vertraagdLoopt je vlucht uren vertraging op? In sommige gevallen heb je recht op een vergoeding. Hoe hoog die vergoeding is, kun je berekenen met onze Vlucht Claim Service.

De vlucht is geannuleerd

Home vlucht gewijzigd geannuleerdOok bij annulering van je vlucht door de luchtvaartmaatschappij heb je recht op vergoeding. De luchtvaartmaatschappij moet je bij annulering de keuze bieden tussen terugbetaling van je ticket binnen 7 dagen of via een andere route naar je eindbestemming reizen tegen dezelfde voorwaarden.

De vluchttijden zijn gewijzigd

Wanneer de vluchttijden zijn gewijzigd heb je onder bepaalde voorwaarden recht op vergoeding. Een luchtvaartmaatschappij mag namelijk zonder gevolgen tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema. 

De vlucht is overboekt

Home vlucht overboektOok bij overboeking heb je recht op een vergoeding. Luchtvaartmaatschappijen nemen op veel vluchten meer boekingen aan dan er plaatsen in het toestel zijn, omdat meestal een aantal passagiers niet komt opdagen. Als luchtvaartmaatschappijen dit aantal verkeerd schatten, moeten er passagiers worden geweigerd. 

Bagage beschadigd of kwijt?

Home bagageSteeds meer mensen reizen op korte vluchten met handbagage. Het verschilt per maatschappij wat het gewicht en de afmetingen van de handbagage mogen zijn.

Ook komt het nog geregeld voor dat je koffer kwijtraakt of tijdens de reis beschadigd raakt. Wat moet je doen als dit gebeurt?

    Van en naar het vliegveld

    Home voor de vluchtWie de auto wil parkeren op de luchthaven heeft veel keuze. De luchthavens zelf hebben een parking, maar er zijn ook andere parkeeraanbieders, bijvoorbeeld bij hotels of andere parkeerplekken verder weg van de terminal. Om je heen kijken welke mogelijkheden je hebt is meestal de moeite waard en kan een hoop kosten besparen.

    Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

    Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

    Check je vergoeding Hoe werkt het?

    Artikel schade claim service

    Nieuw & interessant

    • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
      12 okt.

      Ryanair: dit zijn je rechten

      Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
    • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
      Eerste indruk  |  28 sep.

      Vago travel gadget

      Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
    • vertraging-in-vliegtuig
      17 sep.

      Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

      Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
    • vliegtuig-indelucht
      29 mei.

      Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

      Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.