Telecom- en energiebedrijven doof voor kritiek op deurverkoop
Annemieke Herberigs WoordvoerderGepubliceerd op:22 juli 2025
Vooral telecom-, energiebedrijven en goede doelen maken gebruik van deurverkoop door zogeheten fieldmarketingbureaus. De deurverkopers van deze bureaus moeten zich houden aan gedragsregels die vastgelegd zijn in de Code voor Fieldmarketing (CFM) van de Reclame Code Commissie. Maar zij lappen deze regels massaal aan de laars, zo bleek uit onderzoek van de Consumentenbond.
Undercoverbeelden
De Consumentenbond ondervroeg 7500 consumenten en sprak met oud-medewerkers van de bureaus. Ook ging de Consumentenbond undercover als student-deurverkoper. De deurverkopers bleken Nee-stickers te negeren, door te drammen als iemand geen interesse heeft en met leugens bij mensen binnen te komen of ze over te halen.
Al jaren klachten
De Consumentenbond maakte zich in 2012 al hard voor een Bel-niet-aan-register, waar consumenten zich konden afmelden voor ongevraagde deurverkoop. De Consumentenbond verstuurde destijds ook bijna 1 miljoen 'bel-niet-aan-stickers'.
Toch is er sindsdien weinig veranderd. De Consumentenbond krijgt al jaren klachten over agressieve en soms misleidende verkopers aan de deur en pleit daarom voor een totaalverbod op deze praktijken. Maar Europese regels laten dat nu nog niet toe. Uit een recente enquête onder 7500 panelleden van de Consumentenbond bleek dat 92% van de consumenten zich stoort zich aan deurverkopers. 71% ervaart het deurcontact als intimiderend.
