icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ga niet in op telefonische verkoop thuisbatterij

Nieuws
|
Pas op voor verkopers van thuisbatterijen die je telefonisch of aan de deur benaderen. We zien al enkele maanden veel klachten over agressieve verkooptechnieken. Daarbij worden consumenten misleid en soms regelrecht geïntimideerd door de verkopers.

Sonja Aalbers   Bijgewerkt op:10 maart 2025

telefonische-verkoop-thuisbatterijen-1200x800px.

Offerte van duizenden euros

Klagers melden dat ze worden gebeld door een snel pratende verkoper. Deze verleidt hen handig tot het zetten van een handtekening onder een offerte van duizenden euro’s voor een thuisbatterij. Je kunt die batterij in 3 tot 5 jaar terugverdienen, zo wordt je ten onrechte beloofd.

Annuleringskosten

We zien forse bedragen voorbij komen. Soms van wel €20.000 voor de installatie van zo’n batterij. Heb je het geld niet, dan regelt het bedrijf wel een lening voor je, zo beloven ze. Tijdens het telefoongesprek haalt de verkoper je vervolgens over om digitaal een handtekening te zetten voor een offerte. Ook teken je zo voor een borg van €250. Veel mensen bedenken zich soms al dezelfde of de volgende dag, en willen onder de koop uit. Maar hun borg krijgen ze dan niet terug. Soms eist het bedrijf zelfs 30% annuleringskosten.

Verboden werkwijze

De klachten gaan onder andere over Solaar, De Zonnepaneel Meester en Batterijnet. Maar aanbieders gebruiken ook andere namen. We zien vaker dat bedrijven die in opspraak komen, verder gaan onder een andere naam.

De werkwijze is verboden. Bedrijven mogen je niet ongevraagd bellen om iets te verkopen. Opmerkelijk is ook dat de verkopers beschikken over persoonlijke gegevens van degene die ze benaderen. Ze kennen het adres en de energieleverancier en weten zelfs dat je zonnepanelen hebt. 

Tv-programma Radar

Uit onderzoek van het tv-programma Radar blijkt dat achter de telefonische verkoop oud-medewerkers zitten van het Global Marketing Bridge (GMB). Dat callcenter raakte eerder in opspraak vanwege misleidende verkoop van energiecontracten van HEM. De energieleverancier kreeg daarvoor een boete van €1,1 miljoen euro. December vorig jaar trok de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de vergunning van HEM in.  

Ons advies

We adviseren consumenten die een thuisbatterij overwegen, goed onderzoek te doen en zelf te kiezen met wie ze in zee gaan. Kies je eigen moment en ga niet in op bedrijven die je benaderen.

Ben je op een aanbod ingegaan en heb je spijt? Na het tekenen van de koopovereenkomst heb je 14 dagen om een beroep te doen op de wettelijke bedenktijd. Dit kan door een e-mail of brief te sturen. Is er sprake van misleiding of agressieve verkoop? Dan kun je het contract vernietigen. Op de website van de ACM lees je wat je rechten zijn. En op onze site vind je voorbeeldbrieven om een beroep te doen op je bedenktijd of misleiding of agressieve verkoop te melden.

Juridisch advies nodig? Hulp bij jouw juridische klacht