icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Vergoeding oplaadapparatuur voor hoortoestellen 1200x800

Zo zit het met de volledige vergoeding van je hoortoestel

Zorgverzekeraars en audiciens zijn niet altijd duidelijk over de vergoeding van hoortoestellen. Hoe zorg je dat je de juiste vergoeding krijgt? En waar kun je op letten bij de aankoop?

Onderzoek

|7 minuten

Recht op een gebruiksklaar hoortoestel

Een oplader voor je hoortoestel kost al snel zo’n €150 of meer. Bij sommige audiciens kun je een servicepakket kopen met een oplader, extra garantie of onderhoudsproducten. Klinkt aantrekkelijk, maar wist je dat je daar eigenlijk geen extra kosten voor hoeft te maken?

Je hebt namelijk recht op een gebruiksklaar hoortoestel bij alle zorgverzekeraars. Dat betekent dat je bij de aankoop een hoortoestel inclusief een eerste set batterijen moet krijgen. En als het een oplaadbaar toestel is, met een accu én oplader. Nieuwe batterijen of een extra oplader betaal je daarna zelf.

In 2022 heeft de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen) hierover een bindende uitspraak gedaan naar aanleiding van een geschil tussen een consument en een zorgverzekeraar. Ook het Zorginstituut Nederland bevestigt de vergoeding op hun website. En zo staat het ook beschreven in de Staatscourant 2005.

Standaard heb je recht op vergoeding van een hoortoestel uit de landelijke hoortoestellendatabase binnen de 5 categorieën. Maar soms is een geavanceerder model gewenst. Dan kun je onder bepaalde voorwaarden een zogenoemd 'buitencategorie hoortoestel' krijgen. Zorgverzekeraars vergoeden zo'n toestel bij mensen die dit bijvoorbeeld nodig hebben op basis van een medische noodzaak. Je leest hier verderop meer over bij 'Zo controleer je jouw recht op vergoeding'. 

Informatie over vergoeding vaak onduidelijk of onvolledig

Zorgverzekeraars en audiciens moeten consumenten duidelijk, volledig en vooraf informeren wat ze wel en niet vergoed krijgen. Wij wilden weten wat zij vertellen over de vergoeding van batterijen en oplaadapparatuur voor hoortoestellen. Daarom bekeken we hun websites. Bij de zorgverzekeraars lazen we ook de polisvoorwaarden en het hulpmiddelenreglement. Wat blijkt? De informatie is vaak onvolledig, onduidelijk of lastig te vinden.

Dit moet anders. Als consument kun je pas een weloverwogen keuze maken voor een hoortoestel als je goed en volledig wordt geïnformeerd.

Hoe wordt de vergoeding berekend?

De kosten van een hoortoestel, inclusief de eerste set batterijen of oplaadapparatuur worden vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Er gelden wel een paar voorwaarden. Je leest hier verderop meer over onder het kopje 'Zo controleer je jouw recht op vergoeding'. De zorgverzekeraar vergoedt 75% van de kosten. Jij betaalt 25% van de kosten (eigen bijdrage) plus eventueel je eigen risico.

Sommige zorgverzekeraars rekenen het hoortoestel niet mee voor het eigen risico, omdat je het toestel in bruikleen krijgt. Dat geldt bijvoorbeeld voor De Friesland en Zilveren Kruis. Ook zijn er aanvullende verzekeringen waarmee je (een gedeelte van) de eigen bijdrage vergoed krijgt.

Wat kun je zelf doen?

Tips voor bij de aankoop van een hoortoestel

  • Zorg dat de kosten van het oplaadbare hoortoestel en die van de oplader op één factuur staan. Dien deze factuur daarna in bij de zorgverzekeraar.
  • Koop niet zomaar een servicepakket als je de oplader vergoed wilt krijgen vanuit het basispakket van de zorgverzekering.
  • Controleer je andere verzekeringen of je hoortoestel is verzekerd bij verlies of schade.
  • Neem eerst contact op met je zorgverzekeraar wat je vergoed krijgt van de offerte van de audicien.

Zo controleer je jouw recht op vergoeding

Let op de volgende aspecten om in aanmerking te komen voor de vergoeding van het hoortoestel met accu en oplader:

Meer over een buitencategorie hoortoestel

Soms kun je een buitencategorie hoortoestel (gedeeltelijk) vergoed krijgen als je een speciaal traject ingaat. Het audiologisch centrum stelt hierbij de medische noodzaak vast en oordeelt dat een hoortoestel in categorie 1 tot en met 5 niet goed genoeg is.

De onderbouwing voor een buitencategorie hoortoestel is belangrijk. Je hebt dus altijd eerst toestemming van de zorgverzekeraar nodig voordat je een hoortoestel in de buitencategorie vergoed kunt krijgen. Zegt de zorgverzekeraar toe dat je het hoortoestel (gedeeltelijk) vergoed krijgt? Dan heb je ook recht op een gebruiksklaar hoortoestel vinden wij. Dat wil zeggen bij een oplaadbaar hoortoestel met een accu én oplader.

Meer over niet gecontracteerde audiciens

Hoorzorg1 Zorgverzekeraars hebben contracten afgesloten met bepaalde audiciens. Wil je een hoortoestel bij een niet-gecontracteerd audicien kopen, dan ontvang je meestal een lagere vergoeding. Ook moet je vooraf toestemming vragen bij de zorgverzekeraar zodat je in aanmerking komt voor de vergoeding.

Krijg je toestemming, dan heb je bij een niet-gecontracteerde audicien ook recht op een gebruiksklaar hoortoestel.

Meer over individuele zorgaanvragen

Sommige zorgverzekeraars vergoeden een oplaadbaar hoortoestel en oplader alleen op basis van doelmatigheid van de zorg. Dat betekent dat de verzekeraar kijkt of het hoortoestel niet onnodig duur is. En of de consument het toestel echt nodig heeft. Bijvoorbeeld als je niet zelf batterijen kunt vervangen. 

Wij vinden dit laatste een achterhaald argument. Oplaadbare hoortoestellen zijn gewild. 80% van de verkochte hoortoestellen heeft een oplaadbare accu. En dat wordt alleen maar meer. Zorgverzekeraars willen dat leveranciers van hulpmiddelen minder verspillen en hergebruik stimuleren. Dit pleit voor gebruik van opladers in plaats van batterijen bij hoortoestellen.

Onterecht geen vergoeding?

  • Denk je dat je onterecht de accu en/of oplader van je hoortoestel niet vergoed hebt gekregen? Stuur een e-mail of brief naar je zorgverzekeraar. Vraag de zorgverzekeraar om uitleg en eventuele compensatie.
  • Deel ook je ervaring met de vergoeding van je hoortoestel met ons op Meldpunt Eerlijk, kies voor de categorie ‘Hoortoestellen’. Als je je ervaring deelt, geef dan in ieder geval aan wat voor hoortoestel je hebt gekocht, uit welke categorie en of je een servicepakket hebt gekocht voor de oplader.
  • Kom je er niet uit met de zorgverzekeraar over de vergoeding dan kun je je probleem voorleggen aan de SKGZ. Je hebt wel een schriftelijke reactie van je zorgverzekeraar nodig op je klacht.

Wat doen wij?

We dringen aan op transparantie

Ramona de Jong, Belangenbehartiger Zorg, benaderde de zorgverzekeraars na ons onderzoek. Ze schreef de 15 onderzochte zorgverzekeraars aan. De meeste zorgverzekeraars hebben beloofd de informatie op hun website te verbeteren en te verduidelijken, behalve DSW, VGZ en Zorg en Zekerheid. Ze zijn van mening dat dit duidelijk genoeg in hun voorwaarden staat.

Wat doen ze voor verzekerden die de vergoeding ten onrechte zijn misgelopen? Kunnen (voormalige) verzekerden zich alsnog melden voor vergoeding? CZ, a.s.r, DSW, Menzis, ONVZ, VGZ en Zilveren Kruis zeggen dat verzekerden zich kunnen melden bij hen. Doe dit wel schriftelijk. Zorg en Zekerheid verwijst verzekerden naar de audicien. 

ilse kadi
Ilse KadiExpert Woning & Huishouden

Deel dit artikel