icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Kletsplaatjes

Als je de voorkant van de verpakking mag geloven, zitten al deze producten boordevol gezonde ingrediënten van de beste kwaliteit. Helaas blijkt uit de kleine lettertjes vaak dat producten vooral bestaan uit water, suiker, zout en allerlei toevoegingen. Wij willen dat producenten ook op de voorkant van de verpakking eerlijk zijn!

  • Voedselfabrikanten zetten jou met hun verpakkingen vaak op het verkeerde been

    Fabrikanten weten de mazen in de wet te benutten en als ze de wet overtreden lopen ze nauwelijks de kans op boetes. Lees meer

  • Er moet een einde komen aan misleidende voedseletiketten

    Wij spreken fabrikanten aan op hun misleidende verpakkingen en pleiten voor betere handhaving en strengere regels.

  • Mede dankzij jouw steun gingen veel fabrikanten overstag!

    Dankzij jouw stem stonden fabrikanten onder druk. Eerder ging bijvoorbeeld Albert Heijn overstag door de stem van de consument! Lees meer

    • ouderen_eten_salade_-_special_Veilig_eten_GG_2013(1)__300_x_194

      Heb je tips? Deel ze!

      Wat voor advies geef jij aan anderen over het kopen van producten in de supermarkt? Deel je tips

    • supermarkt_winkelwagen_300_x_194

      Let jij op voedselinformatie?

      Als je in de supermarkt staat, let jij op het etiket, of ga je gewoon op je gezonde verstand af? Praat mee!

    • vrouw_in_supermarkt_300_x_194

      Kletsplaatje gezien? Upload een foto!

      Heb jij zelf een kletsplaatje ontdekt? Deel hem met andere consumenten op ons forum! Deel jouw Kletsplaatje

    Tot dusver

    • Nieuws|8 juli 2016

      Plan van Aanpak Etikettering

      PvdA-kamerlid Sjoera Dikkers heeft minister Schippers gevraagd wanneer het langverwachte plan van aanpak etikettering wordt gepubliceerd. De minister antwoordde dat hier momenteel de laatste hand aan wordt gelegd, en dat het direct na het zomerreces (dat eindigt op 5 september) naar de Tweede Kamer toekomt.

    • Nieuws|7 juli 2016

      Nog steeds fruitmisleiding op levensmiddelen

      Fabrikanten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven nog steeds met vruchten op verpakkingen. De Consumentenbond wil dat minister Schippers in het beloofde plan van aanpak hier paal en perk aan stelt.
      Lees meer

    • Nieuws|12 augustus 2015

      NVWA onderzoekt misleidend gebruik van voedingsclaims door fabrikanten

      Naar aanleiding van de door ons ingediende klachten over het misbruik van voedingsclaims door fabrikanten, heeft de NVWA aangekondigd een onderzoek in te stellen.

    • Nieuws|10 augustus 2015

      Fabrikanten nemen loopje met etiketteringsregels

      Supermarkten liggen vol met voedingsmiddelen die zeggen 'rijk aan vezels', 'vetarm' of 'rijk aan vitaminen' te zijn. Fabrikanten geven consumenten met deze voedingsclaims de illusie dat hun niet-gezonde producten wél gezond zijn of beter dan soortgelijke producten. De Consumentenbond wil een einde aan deze misleiding en pleit ervoor dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) daadwerkelijk voldoende capaciteit voor handhaving op misleiding en etikettering krijgt. Lees verder

    • Actie Hoogtepunt|27 maart 2015

      Minister wil meest voorkomende vrucht op voorkant verpakking

      Healthy People bosbes

      Goed nieuws! PvdA-kamerlid Sjoera Dikkers stelde kamervragen naar aanleiding van onze campagne Kletplaatjes en misleiding door fabrikanten, zoals Healthy People. Minister Schippers antwoordt dat ze vindt dat fabrikanten de meest voorkomende vrucht voor op de verpakking moeten zetten, en gaat onderzoeken hoe dit afgedwongen kan worden. Lees verder

    • Nieuws|15 oktober 2014

      Smaakproef wijst uit: consumenten willen geen guacamoledip met 0,7% avocadopoeder

      42_ah_guacamole_220x170_AANGEPAST

      Albert Heijn meldde onlangs via Twitter dat consumenten de oude guacamoledip toch lekkerder vinden dan een alternatief met meer avocado. De Consumentenbond is voorstander van onafhankelijke informatie, en nam daarom zelf de proef op de som. Lees verder

    • Actie Hoogtepunt|21 augustus 2014

      Albert Heijn wint Kletsmajoor award met guacamole dip smoes

      Kletsmajoor-award-220x170px

      Maar liefst 7163 consumenten vonden de smoes van Albert Heijn over hun guacamole dip met slechts 0,7% avocadopoeder de slechtste smoes in de Kletsmajoor verkiezing. Daarmee wint de grootgrutter de Kletsmajoor Award van de Consumentenbond. Lees verder

    • Actie Hoogtepunt|21 augustus 2014

      Fabrikanten overstag door druk consumenten

      42_ah_ketchup_220x170_AANGEPAST

      De campagne Kletsplaatjes van de Consumentenbond heeft zijn vruchten afgeworpen: van meer dan de helft van de producten op de Wall of Shame is óf het etiket of de samenstelling aangepast, óf het product van de markt gehaald. Lees verder

    • Actie Hoogtepunt|15 augustus 2014

      Verkiezing Kletsmajoor gesloten!

      kletsmajoor

      De verkiezing van de grootste Kletsmajoor is gesloten! Op donderdag 21 augustus zullen wij bekendmaken welke van de drie genomineerden de meeste stemmen heeft ontvangen. Wij willen alle deelnemers van harte bedanken voor het overweldigende aantal van meer dan 18.000 stemmen.

    • Actie Hoogtepunt|22 juli 2014

      Albert Heijn haalt Guacamoledip uit de schappen!

      AH guacamole

      Albert Heijn heeft de Consumentenbond laten weten zijn guacamoledip binnen twee weken uit de schappen te halen en op zoek te gaan naar een kwalitatief beter product. De dip stond op onze Wall of Shame en werd genomineerd voor de grootste Kletsmajoor. Met meer dan 5.500 stemmen heeft de guacamoledip een ruime voorsprong op de andere kandidaten: Rivella (2923 stemmen), Healthy People (5144 stemmen). Lees meer

    • Nieuws|1 juli 2014

      Levensmiddelenfabrikanten grossieren in smoezen

      kletsmajoor

      De fabrikanten van Healthy people blauwe bosbes en framboos, AH guacamole dip en Rivella strijden tegen elkaar in de Kletsmajoor verkiezing van de Consumentenbond. Zij zijn genomineerd vanwege de smoezen die zij de Consumentenbond probeerden te verkopen over de onzin die op hun etiketten of verpakking staat. Consumenten kunnen van 1 juli tot 15 augustus 2014 stemmen op de fabrikantenlogica die zij het onzinnigst vinden. De producent met de meeste stemmen wint de Kletsmajoor award. Lees meer

    • Actie Hoogtepunt|19 juni 2014

      AH Puur & Eerlijk babyvoeding ‘winnaar’ Kletsplaatje vd maand juni

      Dat er in de aparte 'smaakbelevingen' van AH Puur & Eerlijk babyvoeding voornamelijk water met wortel zit, terwijl wortel niet eens genoemd wordt op de voorkant van de potjes, vinden de stemmers op de verkiezing van deze maand duidelijk niet zo netjes. Meer dan twee derde van de 1200 stemmen is voor AH Puur & Eerlijk babyvoeding. Daarmee is het de onbetwiste 'winnaar' van de verkiezing van het Kletsplaatje van de maand juni. Lees meer

    • Nieuws|11 juni 2014

      Onzin op etiketten superfoods

      Bij een steekproef van de Consumentenbond onder acht superfoods blijkt de helft van de etiketten fouten te bevatten. Fabrikanten schermen met onterechte claims, er ontbreekt informatie in het Nederlands of er staat bijvoorbeeld 'rijk aan ijzer' zonder het ijzergehalte te vermelden. De meeste van de door de Consumentenbond aangesproken fabrikanten hebben toegezegd het etiket aan te zullen passen. Lees meer

    • Actie Hoogtepunt|2 juni 2014

      AH runderknakworst ‘winnaar’ Kletsplaatje van de maand mei

      AH knakworstjes

      Albert Heijn vond dat runderknakworst best voor een derde uit kippenseparatorvlees mag bestaan. Maar, na de verkiezing tot Kletplaatje van de Maand heeft AH toegezegd de receptuur aan te passen. AH haalt de kip eruit en verwacht de runderknakworsten in het derde kwartaal van 2014 in de schappen te hebben staan. Lees verder

    • Actie Hoogtepunt|19 mei 2014

      Vitamin Water, ‘winnaar’ Kletsplaatje van de maand april

      Sourcy vitaminewater

      Drie 'gouwe ouwen' in de verkiezing van het Kletsplaatje van de maand april. Bijna 1100 consumenten lieten weten welke van de 3 door de Consumentenbond genomineerde producten zij het meest misleidend vonden. Maar liefst twee derde van de stemmen zijn voor Vitamin Water van Sourcy. Dit product is daarmee de onbetwiste winnaar van april. De andere genomineerden waren Klene Grofgeld drop en Sultana YoFruit bosvruchten. Lees meer

    • Actie Hoogtepunt|20 maart 2014

      Fred en Ed smaakwater, ‘winnaar’ Kletsplaatje van de maand maart

      De verkiezing van het Kletsplaatje van de maand maart stond in het teken van suiker. Ruim 1000 consumenten lieten weten welke van de 3 door de Consumentenbond genomineerde producten zij het meest misleidend vonden. De onbetwiste 'winnaar' is Fred & Ed smaakwater, met bijna twee derde van de stemmen. Lees meer

    • Nieuws|19 maart 2014

      Bambix, ‘winnaar’ Kletsplaatje van de maand februari, past verpakking aan

      De verkiezing van het Kletsplaatje van de maand februari stond in het teken van suiker. Bijna 2000 consumenten lieten weten welke van de 3 door de Consumentenbond genomineerde producten zij het meest misleidend vonden. De onbetwiste 'winnaar' is Bambix Honing Rondjes, met bijna 1100 stemmen. Nutricia, de fabrikant van dit ontbijtproduct voor peuters, heeft naar aanleiding van de actie Suikerpraatjes laten weten nog eens kritisch naar zijn product te kijken en de claim 'afgestemd suikergehalte' van de verpakking te halen. Lees meer

    • Nieuws|18 februari 2014

      Kinderdrankjes vaak suikerwater met smaakje

      Kinderdrankjes bevatten vaak ingrediënten die ouders liever niet aan hun kinderen voorzetten. Zo vond de Consumentenbond veel suiker en andere toevoegingen bij een onderzoek naar veel verkochte pakjes kinderdrinken voor het magazine Beste Koop voor je kind. Slechts vier van de twintig pakjes bevatten minder dan 30 kilocalorieën per 100 ml. Lees meer

    • In de media|12 februari 2014

      Uitzending Kassa over misleiding met speltbrood

    • Actie Hoogtepunt|11 februari 2014

      Actie Suikerpraatjes werpt vruchten af

      De actie Suikerpraatjes van de Consumentenbond heeft direct tot resultaat geleid. De fabrikanten van Servero (Fruit-to-go en Slurpfruit), Jack Klein (Cashew mix honing), Bambix (Honing Rondjes) en Van Gilse (Kristalsuiker) hebben laten weten hun verpakking aan te passen of er op zijn minst kritisch naar te kijken. Ekoland (Aardbeienjam) heeft de verpakking vorig jaar al aangepast, maar de oude verpakking staat soms nog in de schappen. Lees meer

    • Actie Hoogtepunt|5 februari 2014

      Hema, ‘winnaar’ Kletsplaatje december, past verpakking aan

      Goed nieuws van Hema! Hema heeft ons naar aanleiding van de verkiezing van Kletsplaatje van de maand laten weten de verpakking van Hema Krabsalade aan te passen. Bij de eerstvolgende druk van het etiket op de voorkant wordt de benaming veranderd in 'Surimi-krab salade'. Voor de langere termijn gaat Hema uitzoeken of mogelijk de receptuur kan worden aangepast naar een hoger percentage krab. Lees meer

    • Nieuws|23 januari 2014

      Welk suikerpraatje is het meest misleidend?

      De verkiezing van het Kletsplaatje van de maand staat deze keer in het teken van de actie Suikerpraatjes. De Consumentenbond selecteerde voor de verkiezing drie levensmiddelen waarin fabrikanten het gebruik van suiker verdoezelen. Tot 4 februari kunnen consumenten stemmen op het product dat zij het meest misleidend vinden: Bambix Honing Rondjes, de Jumbo Muesli reep appel en krenten of Servero Fruit to Go. Lees meer

    • Nieuws|21 januari 2014

      Fabrikanten verkopen suikerpraatjes

      Levensmiddelenfabrikanten verdoezelen op allerlei manieren hoeveel suiker er in hun producten zit. Door op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen bijvoorbeeld, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De Consumentenbond vindt dat fabrikanten eerlijker moeten communiceren over suiker in hun producten en lanceert daarom de actie Suikerpraatjes.

    • Nieuws|19 december 2013

      Schippers onderzoekt misleidende etiketten ‘fruit’drankverpakkingen

      Minister Schippers heeft woensdag 18 december 2013 aan de Tweede Kamer beloofd dat zij zich in gaat zetten voor heldere etikettering van 'fruit'drankverpakkingen. De Consumentenbond stelt onduidelijke en misleidende verpakkingen al langer aan de aan de kaak met onderzoek en de campagne Kletsplaatjes en is dan ook blij met de toezegging van de minister. Voor de zomer zal zij de Tweede Kamer een brief sturen waarin zij hier op terugkomt. Lees meer

    • Nieuws|12 december 2013

      Fabrikanten goochelen met stevia

      Fabrikanten die de zoetstof uit de steviaplant op hun producten promoten, verdoezelen vaak dat er nog andere, synthetische zoetstoffen of suiker in het product gebruikt zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond voor de Gezondgids van december. De Consumentenbond heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gevraagd op te treden tegen overtredingen van regelgeving en duidelijkere kaders stellen voor fabrikanten om mogelijke misleiding tegen te gaan. Lees meer

    • Actie Hoogtepunt|12 december 2013

      Rivella 'winnaar' Kletsplaatje van de maand november

      Rivella

      Rivella kletst het hardst van allemaal, zo bleek uit de Kletsplaatjes-verkiezing van vorige maand. Met meer dan de helft van de stemmen is Rivella overduidelijk 'winnaar' en krijgt deze frisdrank voor de flauwekul op z'n verpakking de titel Kletsplaatje van de maand november. Rivella bevat inderdaad de geclaimde 'natuurlijke ingrediënten' (ja, water...), maar óók 3 synthetische zoetstoffen. Geklets dus! Lees meer

    • Nieuws|25 oktober 2013

      Verkiezing ‘Kletsplaatje van de maand’

      De Consumentenbond gaat maandelijks drie producten nomineren waarvan de verpakking of het etiket consumenten op het verkeerde been zet. Consumenten kunnen vervolgens kiezen welke van de drie producten zij het meest misleidend vinden. Dit 'Kletsplaatje van de maand'  wordt 'in het zonnetje gezet' in de Consumentengids. De Consumentenbond wil hiermee samen met consumenten nog meer druk uitoefenen op fabrikanten om eerlijk te zijn over hun producten. Lees meer

    • Nieuws|24 oktober 2013

      Tonijnsalade: kletsplaatjes en foute etiketten

      Een onderzoek naar tonijnsalade in de Consumentengids van november laat weer duidelijk zien hoe fabrikanten met verpakkingen en mooie marketingtermen consumenten op het verkeerde been zetten. Naast de 'gewone' kleurige doosjes , verkopen supermarkten ook tonijnsalade in luxe doorzichtige verpakking. Zo wekken ze de indruk dat dit verse salade is. Beide salades bevatten echter conserveermiddelen en zijn langere tijd houdbaar, maar de 'verse' variant is vaak wel anderhalf keer zo duur. Lees meer

    • Nieuws|17 mei 2013

      Politiek wil misleiding door voedselfabrikanten aanpakken

      Door alle ophef over het misleiden van consumenten met paardenvlees dat als rundvlees verkocht werd, is er hernieuwde aandacht voor misleiding en het belang van juiste etikettering. D66 noemde als goed voorbeeld van een openbare schandpaal voor wetsovertreders de campagne Kletsplaatjes in hun actieplan Stop de Voedselfraude. Bovendien heeft Minister Schippers (Volksgezondheid) onder druk van de Tweede Kamer aangekondigd dat de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit meer budget krijgt om te controleren op juistheid van etiketten. Lees meer

    • Actie Hoogtepunt|17 mei 2013

      Voedselfabrikanten passen verpakkingen aan

      De campagne Kletsplaatjes van de Consumentenbond werpt steeds meer vruchten af. Fabrikanten geven vaker toe dat hun etiket of verpakking niet door de beugel kan en passen dit aan. Directeur Bart Combée: 'Er zijn nog steeds bedrijven die het niet zo nauw nemen met de informatie op het etiket en die blijven we aan de schandpaal nagelen. Maar gelukkig zijn er ook bedrijven die ruiterlijk erkennen dat zij fout zaten en het etiket of de verpakking wijzigen.' Lees meer

    • Nieuws|15 februari 2013

      Voedingsfabrikanten blijven Kletsplaatjes verkopen

      Sommige voedingsfabrikanten gebruiken flauwekulargumenten om het gebruik van marketingtrucs te rechtvaardigen. De Consumentenbond verzamelde met consumenten nieuwe voorbeelden van Kletsplaatjes voor de Wall of Shame en vroeg de fabrikanten van de producten om uitleg. Dit was voor enkele fabrikanten aanleiding om hun etiketten aan te passen, andere fabrikanten komen met een onzinnige reactie. Lees meer

    • Nieuws|10 oktober 2012

      Vaar niet blind op het Vinkje

      Het Vinkje op de verpakking moet helpen gezondere producten te kiezen. Hier blind op vertrouwen is echter niet verstandig, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

    • Nieuws|4 oktober 2012

      Term ‘volkoren’ vaak gebakken lucht

      Op producten als beschuiten, ontbijtkoek en crackers staat vaak de term volkoren, terwijl er niet meer vezels inzitten dan in een gewone bruine boterham. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 7 'volkoren' bakkerijproducten. De resultaten hiervan staan in de Gezondgids van oktober, die vrijdag 5 oktober verschijnt. Lees verder

    • Nieuws|21 september 2012

      Campagne ‘Kletsplaatjes’ ontmaskert marketingtrucs

      Voedselfabrikanten zetten consumenten regelmatig op het verkeerde been met mooie namen, verleidelijke plaatjes en onzinnige claims op verpakkingen. De Consumentenbond start daarom de campagne 'Kletsplaatjes' en roept consumenten op om eigen voorbeelden in te sturen voor de 'Wall of Shame'. Zo wil de Consumentenbond samen met consumenten marketingtrucs doorprikken en fabrikanten dwingen eerlijker te zijn over hun producten. Lees meer

    • Nieuws|8 juni 2012

      Fruitdranken vooral water met appelsap

      De meeste fruitdranken bevatten voornamelijk appel als fruitsoort, terwijl de naam en de verpakking vaak andere vruchten als hoofdingrediënt suggereren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond naar de ingrediënten van fruitdranken. De resultaten staan in de Gezondgids van juni/juli. Lees meer

    • Nieuws|10 februari 2012

      Minder suiker, net zo veel calorieën

      Nederlanders die minder suiker willen eten, kunnen de claims op producten niet voor zoete koek aannemen. Veel claims blijken in de praktijk niets voor te stellen. Fabrikanten vervangen suiker door stoffen die net zo goed dik kunnen maken, of ze nemen een loopje met de waarheid, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Gezondgids zet deze maand 6 trucs van de fabrikanten op een rij. Lees meer

    • Nieuws|2 februari 2012

      Europees Parlement verwerpt misleidende voedingsclaim

      De claim: 'bevat nu …% minder …' mag niet zomaar op verpakkingen van levensmiddelen staan. Dat heeft het Europees Parlement op 2 februari besloten. De actie van de verenigde Europese consumentenbonden om de toelating van deze claim te voorkomen is daarmee succesvol geweest. Lees meer

    • Nieuws|21 december 2011

      Maak van een ree geen rund

      Met wildproducten wordt vaak gesjoemeld. Het blijkt dat in liefst 7% van de gevallen het product uit andere diersoorten bestaat dan op het etiket staat. Dit zegt de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA maakt niet bekend welke leveranciers zich hier schuldig aan maken. De Consumentenbond heeft bij de NVWA aan de bel getrokken en met spoed gevraagd om openbaarmaking. Lees meer

    • Nieuws|1 maart 2011

      Nieuw Voedselkeuzelogo onduidelijk voor consumenten

      Het nieuwe Voedselkeuzelogo dat dinsdag 1 maart door de Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijn is aangeboden aan minister Schippers is onduidelijk voor consumenten. De Consumentenbond en Hartstichting vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set criteria. Maar de goede kanten van het Klavertje van AH hebben plaats gemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen. De organisaties betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen. Lees meer

    • Nieuws|5 oktober 2009

      Veel gezondheidsclaims naar de prullenbak verwezen

      Mede door de lobby van de Consumentenbond is er sinds medio 2007 een nieuwe Europese verordening van kracht, waarin staat dat de EFSA claims eerst moet goedkeuren. De European Food Safety Authority (EFSA) heeft tweederde van een serie van 523 gezondheidsclaims die door fabrikanten waren voorgelegd, afgewezen. De Consumentenbond heeft jaren gestreden voor strengere wetgeving op het gebied van claims, juist omdat het vaak loze kreten of holle beloftes zijn die consumenten misleiden. Lees meer

    Actie Update

    Schrijf je in voor de actie nieuwsbrief en ontvang maximaal vier updates per jaar. Lees onze privacystatement en gebruikersvoorwaarden website.

    Voer een geldige e-mailadres in a.u.b.