! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Datahandelaren gaan consumenten beter informeren

Nieuws|De Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH) komt met een stappenplan om consumenten te helpen bij het opvragen en corrigeren van de gegevens die dit soort bureaus over hen verzamelen. Dit gebeurt op aandringen van de Consumentenbond.

Babs van der Staak

Babs van der Staak , Woordvoerder Gepubliceerd op:15 mei 2017

betaalrekeningen-nieuws

De NVH is de branchevereniging voor kredietinformatiebureaus zoals EDR, Experian en Focum. Deze bureaus verzamelen informatie over consumenten en maken op basis van die informatie een kredietscore. Energieleveranciers en telecomproviders gebruiken die kredietscores bijvoorbeeld om potentiële klanten te beoordelen. Een lage kredietscore kan betekenen dat consumenten een hoge waarborgsom moeten betalen, voordat zij de dienst kunnen afnemen, of geweigerd worden als klant. De NVH zal ook een ‘voorbeeldbrief’ opstellen die consumenten kunnen gebruiken om bij een aanbieder een afwijzing op basis van een onterechte kredietscore recht te zetten.

Regioscore blijft

De Consumentenbond heeft de NVH ook verzocht de regioscore, waarmee ze consumenten beoordelen op basis van hun postcode, te schrappen in hun kredietbeoordelingen, omdat die niets zegt over individuele consumenten. De NVH geeft hier geen gehoor aan. Ook weigert het de bewaartermijn van 8 jaar voor data die de bureaus verzamelen, te verkorten. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij zijn blij dat de branchevereniging stappen zet, maar het is wat ons betreft nog niet voldoende. Het is absurd dat consumenten die ooit een keer een rekening te laat hebben betaald, bijvoorbeeld omdat ze een dispuut hadden met de leverancier, daar 8 jaar later nog hinder van ondervinden. De bewaartermijn moet korter en daar is wat ons betreft het laatste woord nog niet over gezegd.’

Video: Geweigerd na een kredietcheck

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Ook interessant:

Eerdere bericht over kredietinformatiebureaus

Nieuw & interessant

  • Supermarkt_kassa
    Nieuws | 24 okt.

    Veel verkeerd geprijsde artikelen in supermarkt

    Gemiddeld 1 op de 8 producten in de supermarkt heeft bij de kassa een andere prijs dan in de winkel. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Jumbo en Albert Heijn spanden de kroon: 22% van de artikelen waren fout geprijsd.
  • Prijspeiling supermarkten
    Nieuws | 25 aug.

    Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

    Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24%, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45% goedkoper, met uitschieters tot bijna 80%.
  • hotel-laagsteprjisgarantie
    Nieuws | 27 feb.

    Kamer via hotel vaak goedkoper dan via boekingssite

    Consumenten die zoeken naar een goedkope hotelkamer doen er goed aan om verder te kijken dan boekingsites. Hotels bieden hun kamers regelmatig goedkoper aan via hun eigen site. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • parkeer apps artikel
    15 mei.

    Parkeerapps

    Met een parkeerapp op je smartphone kun je in veel gemeenten betalen. Dat is een gemakkelijk alternatief voor de parkeerautomaat. Dit zijn de voordelen, nadelen en de beste parkeerapps.