! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Stappen voorwaarts tegen malafide incassopraktijken

Nieuws|De campagne van toezichthouder ACM om consumenten weerbaar te maken tegen misleidende en agressieve incassopraktijken, is een belangrijke stap om de menselijke maat terug te brengen in incassotrajecten. De campagne is een steun in de rug van de Consumentenbond die al langer  ijvert voor een sterkere positie voor consumenten die met incasso te maken krijgen. 

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:14 november 2016

Incassobureaus-moeten-stoppen-nepdagvaardingen

Consumenten voelen zich vaak misleid of agressief benaderd door incassobureaus die ontoelaatbare druk uitoefenen. Regelmatig is sprake van intimiderende brieven, kosten die niet kloppen of zelfs geheel onterechte vorderingen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) informeert consumenten over hun rechten en treedt nu op tegen bedrijven die zich hieraan schuldig maken. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Met de handhaving door de ACM gaat een belangrijke wens van ons in vervulling. In het Verbeterplan Incasso dat we in november 2015 aan hebben geboden aan de Tweede Kamer, pleiten wij voor onafhankelijk toezicht op de incassobranche.'

Rotte appels

Met handhaving en weerbaarheid zijn niet alle problemen opgelost. Combée: ‘Veel consumenten worden op dit moment de dupe van incassobureaus en deurwaarders, die niet alleen de wettelijke, maar ook de fatsoensregels aan hun laars lappen. We zijn daarom warm pleitbezorger van een wetsvoorstel van ChristenUnie en PvdA om de toetreding tot de incassomarkt te reguleren, onder meer door verplichte opleidingseisen.’

Ook de Hoge Raad is betrokken in de discussie rondom de incassobranche. Het hoogste rechtscollege beantwoordt binnenkort een aantal vragen die een kantonrechter heeft gesteld over de zogenoemde ‘veertiendagenbrief’. Met die brief kondigen incassobureaus aan dat zij buitengerechtelijke kosten in rekening gaan brengen als de consument niet alsnog betaalt. De Consumentenbond heeft een schriftelijke zienswijze ingediend bij de Hoge Raad waarin het stelt dat de veertiendagenbrief aan strenge eisen moet voldoen en dat rechters hierop actief zouden moeten toetsen.’

Verbeterplan

Het Verbeterplan Incasso werd opgesteld mede aan de hand van ervaringen die consumenten achterlieten op het Meldpunt Incasso. De binnengekomen meldingen gaven een ontluisterend beeld van hoe consumenten in een incassotraject vaak behandeld worden en welke impact dit op hun leven heeft.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Supermarkt_kassa
    Nieuws | 24 okt.

    Veel verkeerd geprijsde artikelen in supermarkt

    Gemiddeld 1 op de 8 producten in de supermarkt heeft bij de kassa een andere prijs dan in de winkel. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Jumbo en Albert Heijn spanden de kroon: 22% van de artikelen waren fout geprijsd.
  • Prijspeiling supermarkten
    Nieuws | 25 aug.

    Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

    Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24%, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45% goedkoper, met uitschieters tot bijna 80%.
  • hotel-laagsteprjisgarantie
    Nieuws | 27 feb.

    Kamer via hotel vaak goedkoper dan via boekingssite

    Consumenten die zoeken naar een goedkope hotelkamer doen er goed aan om verder te kijken dan boekingsites. Hotels bieden hun kamers regelmatig goedkoper aan via hun eigen site. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • parkeer apps artikel
    15 mei.

    Parkeerapps

    Met een parkeerapp op je smartphone kun je in veel gemeenten betalen. Dat is een gemakkelijk alternatief voor de parkeerautomaat. Dit zijn de voordelen, nadelen en de beste parkeerapps.