icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Gezichtsherkenning uitschakelen lastig

Nieuws
|
Facebook vraagt je deze week om in te stemmen met automatische gezichtsherkenning in foto’s en video’s. Het afwijzen van deze privacyschending kost wel enig doorzettingsvermogen.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaBijgewerkt op:26 juni 2018

facebook-gezichtsherkenning

Facebookgebruikers krijgen de melding dat ze akkoord moeten gaan met nieuwe gebruiksvoorwaarden. Anders kun je de dienst na 25 mei 2018 niet meer gebruiken. Na deze datum gelden strengere Europese privacyregels, die erop neerkomen dat bedrijven netjes toestemming moeten hebben gevraagd voor het gebruik van jouw gegevens.

De melding van Facebook bevat ook 2 opties om in- of uit te schakelen. Er wordt gevraagd om goedkeuring voor:

  • automatische gezichtsherkenning in foto's en video's,
  • gepersonaliseerde advertenties op basis van je internetgebruik buiten facebook.

Gezichtsherkenning

Je kunt de nieuwe functie ‘gezichtsherkenning’ afwijzen of toestaan. Facebook herkent al sinds jaren automatisch welke gebruikers op de foto's en video's staan die op Facebook worden gepubliceerd. Deze functie was bij de Europese gebruikers vooralsnog uitgeschakeld. 

Nu volgt dan alsnog het aanbod aan gebruikers dit zelf in te schakelen (of uitgeschakeld te houden). Wij vinden dat de keuze niet op een neutrale wijze wordt gepresenteerd.

gezichtsherkenningsoptieOm de gezichtsherkenning af te wijzen zul je namelijk op de knop ‘Gegevensinstellingen beheren’ moeten drukken. Dat is een verwarrende naam. Duidelijker was geweest: ‘Gezichtsherkenning afwijzen’.  

Na de keuze Gegevensinstellingen beheren (dus afwijzen gezichtsherkenning) volgt een scherm dat je waarschuwt:

'Gezichtsherkenningtechnologie kan ons helpen voorkomen dat vreemden je foto gebruiken om zich als jou voor te doen en kan mensen met een visuele beperking via een schermlezer vertellen wie er op een foto staat of in een video voorkomt.'

De kans dat jouw foto wordt misbruikt op bijvoorbeeld een nepprofiel is klein. En blinden en slechtzienden die dankzij gezichtsherkenning beter contact houden met hun vrienden? Wij zien het nog niet snel groot worden.

Meer lasten dan lusten

Als privacybewuste consument heb je meer lasten dan lusten van gezichtsherkenning. Zo kun je opduiken in foto's die je niet zelf gemaakt of op Facebook geplaatst hebt. 

Stel: Een onbekende maakt een foto en plaatst deze op Facebook. Op de achtergrond sta jij daar toevallig (herkenbaar) ook op. Door de gezichtsherkenning van Facebook wordt jouw gezicht dan gekoppeld aan die foto. Vrienden en niet-vrienden kunnen via de zoekfunctie van Facebook terecht komen bij die foto.

Bovendien weet Facebook nu op welke plekken jij uithangt en dat is weer nuttig voor adverteerders. Maar, dat vertelt Facebook niet bij deze optie voor gezichtsherkenning.

Gepersonaliseerde advertenties

Een andere optie (en die bij ons standaard aangevinkt staat) is dat je advertenties kunt zien op basis van gegevens die buiten Facebook zijn verzameld. Dat schuifje staat in ons geval ‘aan’ maar is ook weer ‘uit’ te zetten. Ook deze instelling is achter een verwarrende knop ‘Gegevensinstellingen beheren’ verstopt.

Met het uitzetten stop je overigens niet het 'verzamelen' van gegevens buiten Facebook. Dat lukt alleen met een goede adblocker op je pc of mobiel die alle trackingcookie en pixels van Facebook blokkeert op websites (50% van de websites bevat Facebook tracking elementen). Een andere manier om Facebook een beetje ‘dommer’ te maken is niet langer de Facebook-apps te gebruiken, maar Facebook.com in de mobiele browser te laden. Vergeet niet na gebruik uit te loggen.

Later aanpassen kan ook nog

Heb je de nieuwe voorwaarden te snel hebt weggeklikt? Of wil je nog even terugkijken wat je precies hebt ingesteld, dan kun je deze instellingen ook nog op een later moment bekijken en aanpassen. 

Dat doe je als volgt: 

  • Gezichtsherkenning aan of uit:  Open het Facebook-instellingenmenu (op de pc: klik op het driehoekje bovenin, op een smartphone druk op de drie liggende streepjes bovenin).  Kies Instellingen en kijk vervolgens bij Gezichtsherkenning.   
  • Advertentie-instellingen aanpassen doe je op deze pagina: Advertentie-instellingen aanpassen 

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.