Datingsites en -apps zijn duur en de kans op succes klein
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:6 juli 2021
De Consumentenbond onderzocht 15 veelgebruikte datingsites en -apps en vroeg ruim 400 panelleden die op zoek zijn naar een vaste relatie naar hun ervaringen. Slechts 15% vond inderdaad een relatie. 41% acht de kans zeer klein dat ze via een datingplatform een vaste relatie vinden. Als reden geven ze op dat maar weinig kandidaten aan het opgegeven profiel voldoen. Ook denken de ondervraagden regelmatig te maken te hebben met nepprofielen of verouderde, inactieve profielen.
Prijs-kwaliteit
Bijna een derde van de ondervraagden is ontevreden de prijs-kwaliteitverhouding. Zo kan de prijs van een abonnement oplopen tot wel €79,90 per maand voor een lidmaatschap voor 6 maanden. En als je dit bedrag niet in 1 keer wil voldoen, betaal je nog een toeslag van €6 per maand.
Bij de meeste sites en apps is een profiel aanmaken gratis, maar dan zijn de mogelijkheden vaak te beperkt, zo oordeelt het panel.
Onduidelijk
Badoo, Bumble, Grindr, Happn, Inner Circle en Tinder zijn niet duidelijk over de kosten van een abonnement. Die informatie krijgen consumenten pas nadat ze zich hebben aangemeld.
E-matching en Pepper doen dat beter. Op hun sites zijn de abonnementsvormen en prijzen wél eenvoudig te vinden. Ze staan in 1 overzicht en zijn zichtbaar vóór aanmelding. Bovendien staat er duidelijk bij vermeld dat abonnementen automatisch verlengd worden. Dat is bijna altijd het geval, maar die informatie is soms lastig te vinden, zoals bijvoorbeeld bij Lexa, Ourtime en Parship.
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.