icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Eerste boete voor webwinkels

Nieuws
|
Afgelopen week deelde Autoriteit Consument & Markt (ACM) de eerste boete van €500.000 uit aan webwinkel T.O.M. bv, die de regels van terugbetaling bij retour zenden overtrad. De Consumentenbond kreeg ook veel signalen dat deze webwinkel bij annulering van bestellingen geen geld terug gaf.
kirsten van loon

Kirsten van Loon   Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:3 oktober 2016

retour online aankopen

14 dagen bedenktijd

Consumenten hebben vaak geen idee welke rechten ze hebben bij het terugsturen van online aankopen. Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder opgaaf van redenen, je aankoop retourneren. De webwinkel is verplicht om het aankoopbedrag en de verzendkosten binnen 14 dagen terug te betalen. De webshop moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel waarmee je hebt betaald. Terugbetaling met een tegoedbon is alleen toegestaan als je met een tegoedbon hebt betaald.

In het vizier

ACM heeft meer webwinkels in het vizier in het kader van terugbetaling bij retourneren. De toezichthouder gaat verder met haar optreden tegen webwinkels die consumenten niet, onvolledig of niet op tijd terugbetalen. De Consumentenbond vindt het goed dat de ACM ingrijpt en dat webwinkels die wettelijke regels overtreden daar niet ongestraft mee weg komen.

Bron: ACM/Consumentenbond

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Datingsites en -apps

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.