Eerste boete voor webwinkels

Kirsten van Loon Expert Geld & VerzekeringGepubliceerd op:3 oktober 2016
14 dagen bedenktijd
Consumenten hebben vaak geen idee welke rechten ze hebben bij het terugsturen van online aankopen. Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder opgaaf van redenen, je aankoop retourneren. De webwinkel is verplicht om het aankoopbedrag en de verzendkosten binnen 14 dagen terug te betalen. De webshop moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel waarmee je hebt betaald. Terugbetaling met een tegoedbon is alleen toegestaan als je met een tegoedbon hebt betaald.
In het vizier
ACM heeft meer webwinkels in het vizier in het kader van terugbetaling bij retourneren. De toezichthouder gaat verder met haar optreden tegen webwinkels die consumenten niet, onvolledig of niet op tijd terugbetalen. De Consumentenbond vindt het goed dat de ACM ingrijpt en dat webwinkels die wettelijke regels overtreden daar niet ongestraft mee weg komen.
Bron: ACM/Consumentenbond
Lees ook:
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
