icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Eerste boete voor webwinkels

Nieuws|Afgelopen week deelde Autoriteit Consument & Markt (ACM) de eerste boete van €500.000 uit aan webwinkel T.O.M. bv, die de regels van terugbetaling bij retour zenden overtrad. De Consumentenbond kreeg ook veel signalen dat deze webwinkel bij annulering van bestellingen geen geld terug gaf.

Kirsten van Loon

Kirsten van Loon , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:3 oktober 2016

retour online aankopen

14 dagen bedenktijd

Consumenten hebben vaak geen idee welke rechten ze hebben bij het terugsturen van online aankopen. Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder opgaaf van redenen, je aankoop retourneren. De webwinkel is verplicht om het aankoopbedrag en de verzendkosten binnen 14 dagen terug te betalen. De webshop moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel waarmee je hebt betaald. Terugbetaling met een tegoedbon is alleen toegestaan als je met een tegoedbon hebt betaald.

In het vizier

ACM heeft meer webwinkels in het vizier in het kader van terugbetaling bij retourneren. De toezichthouder gaat verder met haar optreden tegen webwinkels die consumenten niet, onvolledig of niet op tijd terugbetalen. De Consumentenbond vindt het goed dat de ACM ingrijpt en dat webwinkels die wettelijke regels overtreden daar niet ongestraft mee weg komen.

Bron: ACM/Consumentenbond

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.