icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Europees klachtenplatform voor online aankopen

Nieuws
|
Europese consumenten met klachten over een online aankoop kunnen sinds half februari terecht bij een nieuw digitaal platform: de Online Dispute Resolution (ODR). Via het platform kun je je klacht, in het Nederlands, voorleggen aan Europese geschillencommissies.

   Gepubliceerd op:3 maart 2016

online kopen europees klachtenplatform

Dat klinkt goed, maar helaas kun je alleen met een klacht over een buitenlandse webwinkel terecht wanneer deze bij een geschillencommissie is aangesloten. Helaas zijn veel Europese ondernemers helemaal niet bij een geschillencommissie aangesloten. Kom je er na een klacht niet uit met de leverancier, dan moet je in dat geval alsnog naar de rechter om je gelijk te halen.

Geen verplichting

De Consumentenbond heeft tevergeefs bij de Europese Commissie aangedrongen op een verplichte aansluiting van ondernemers bij geschillencommissies. Op die manier zouden consumenten altijd een geschil voor kunnen leggen aan een bemiddelaar zonder gelijk een rechtszaak te hoeven starten.

Uniforme klachtafhandeling

Via de Online Dispute Resolution kunnen alleen klachten worden ingediend over online aankopen. Zowel de koper als de verkoper moeten in een EU-land wonen en de verkoper moet dus zijn aangesloten bij een geschillencommissie die is aangemeld bij het platform.

De Online Dispute Resolution is een initiatief van de Europese Commissie en is bedoeld om een uniforme klachtenafhandeling binnen Europa te bevorderen en om online aankopen tussen Europese landen te stimuleren.

Bemiddeling

Nederlandse consumenten kunnen ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) met klachten over Europese bedrijven. In tegenstelling tot het ODR-platform kun je daar ook terecht voor bemiddeling wanneer ze niet aan een Geschillencommissie voorgelegd kunnen worden. 

Meer lezen:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.