icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Europees klachtenplatform voor online aankopen

Nieuws|Europese consumenten met klachten over een online aankoop kunnen sinds half februari terecht bij een nieuw digitaal platform: de Online Dispute Resolution (ODR). Via het platform kun je je klacht, in het Nederlands, voorleggen aan Europese geschillencommissies.

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op:3 maart 2016

online kopen europees klachtenplatform

Dat klinkt goed, maar helaas kun je alleen met een klacht over een buitenlandse webwinkel terecht wanneer deze bij een geschillencommissie is aangesloten. Helaas zijn veel Europese ondernemers helemaal niet bij een geschillencommissie aangesloten. Kom je er na een klacht niet uit met de leverancier, dan moet je in dat geval alsnog naar de rechter om je gelijk te halen.

Geen verplichting

De Consumentenbond heeft tevergeefs bij de Europese Commissie aangedrongen op een verplichte aansluiting van ondernemers bij geschillencommissies. Op die manier zouden consumenten altijd een geschil voor kunnen leggen aan een bemiddelaar zonder gelijk een rechtszaak te hoeven starten.

Uniforme klachtafhandeling

Via de Online Dispute Resolution kunnen alleen klachten worden ingediend over online aankopen. Zowel de koper als de verkoper moeten in een EU-land wonen en de verkoper moet dus zijn aangesloten bij een geschillencommissie die is aangemeld bij het platform.

De Online Dispute Resolution is een initiatief van de Europese Commissie en is bedoeld om een uniforme klachtenafhandeling binnen Europa te bevorderen en om online aankopen tussen Europese landen te stimuleren.

Bemiddeling

Nederlandse consumenten kunnen ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) met klachten over Europese bedrijven. In tegenstelling tot het ODR-platform kun je daar ook terecht voor bemiddeling wanneer ze niet aan een Geschillencommissie voorgelegd kunnen worden. 

Meer lezen:

Nieuw & interessant

  • Slaapzak witch onderzoek
    Nieuws  |  11 sep.

    Waarschuwing; onveilige slaapzakjes

    Slechts 3 van 15 onderzochte slaapzakjes slaagden voor een veiligheidstest van onze Engelse collega's van Which.
  • Artikel buitenlandse webwinkels
    3 sep.

    Webwinkels: doe meer tegen bestelfraude

    Criminelen krijgen soms wachtwoorden van webwinkelklanten in handen. Daar plegen ze bestelfraude mee: zij het pakje, jij de rekening. Hoe goed beschermen webwinkels je tegen deze bestelfraude?
  • Tablet_Phishing 1200x800
    Nieuws  |  31 aug.

    Twee nieuwe polissen tegen cybercriminaliteit

    Internetcriminaliteit is in opkomst en verzekeraars springen daar op in. Deze week kwamen er 2 mogelijkheden bij om je tegen de gevolgen van 'cybercrime' te verzekeren.
  • nutrischore-supermarkt
    25 aug.

    Goedkope huismerken

    Hoeveel kun je bij jouw supermarkt besparen met huismerken?