icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Europees klachtenplatform voor online aankopen

Nieuws | Europese consumenten met klachten over een online aankoop kunnen sinds half februari terecht bij een nieuw digitaal platform: de Online Dispute Resolution (ODR). Via het platform kun je je klacht, in het Nederlands, voorleggen aan Europese geschillencommissies.
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Privacy

Gepubliceerd op:  3 maart 2016

online kopen europees klachtenplatform

Dat klinkt goed, maar helaas kun je alleen met een klacht over een buitenlandse webwinkel terecht wanneer deze bij een geschillencommissie is aangesloten. Helaas zijn veel Europese ondernemers helemaal niet bij een geschillencommissie aangesloten. Kom je er na een klacht niet uit met de leverancier, dan moet je in dat geval alsnog naar de rechter om je gelijk te halen.

Geen verplichting

De Consumentenbond heeft tevergeefs bij de Europese Commissie aangedrongen op een verplichte aansluiting van ondernemers bij geschillencommissies. Op die manier zouden consumenten altijd een geschil voor kunnen leggen aan een bemiddelaar zonder gelijk een rechtszaak te hoeven starten.

Uniforme klachtafhandeling

Via de Online Dispute Resolution kunnen alleen klachten worden ingediend over online aankopen. Zowel de koper als de verkoper moeten in een EU-land wonen en de verkoper moet dus zijn aangesloten bij een geschillencommissie die is aangemeld bij het platform.

De Online Dispute Resolution is een initiatief van de Europese Commissie en is bedoeld om een uniforme klachtenafhandeling binnen Europa te bevorderen en om online aankopen tussen Europese landen te stimuleren.

Bemiddeling

Nederlandse consumenten kunnen ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) met klachten over Europese bedrijven. In tegenstelling tot het ODR-platform kun je daar ook terecht voor bemiddeling wanneer ze niet aan een Geschillencommissie voorgelegd kunnen worden. 

Meer lezen:

Nieuw & interessant

  • Artikel aankopen terugsturen
    24 apr.

    Internetaankopen terugsturen

    Iets via internet gekocht en spijt? De wet schrijft voor dat je binnen 14 dagen de koop ongedaan mag maken en je geld terugkrijgt.
  • gelijk-oversteken-marktplaats.nl
    Eerste indruk  |  26 mrt.

    Marktplaats Gelijk Oversteken Service

    Eind vorig jaar lanceerde Marktplaats de Gelijk Oversteken Service. Welke toegevoegde waarde heeft deze service?
  • geen-gedoe-garantie
    Nieuws  |  2 mrt.

    Honderden bedrijven sluiten zich aan bij garantie-initiatief

    Al meer dan 250 bedrijven hebben zich achter de Geen Gedoe Garantie geschaard. Het initiatief van de Consumentenbond en Thuiswinkel.org maakt zich sterk voor een betere afhandeling van garantieproblemen.
  • oplichting-marktplaats
    28 feb.

    Marktplaats: herken de oplichter

    Marktplaats is laagdrempelig voor adverteren en daarmee ook voor oplichting. De nieuwste trucs: afgelegen wonen, Whatsapp, valse bankapps en Tikkie-fraude. We geven je tips om je te wapenen tegen mogelijke oplichters.