! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Meer nieuws

Meer nieuws

Meer nieuws

Europees klachtenplatform voor online aankopen

Nieuws|Europese consumenten met klachten over een online aankoop kunnen sinds half februari terecht bij een nieuw digitaal platform: de Online Dispute Resolution (ODR). Via het platform kun je je klacht, in het Nederlands, voorleggen aan Europese geschillencommissies.

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op:3 maart 2016

online kopen europees klachtenplatform

Dat klinkt goed, maar helaas kun je alleen met een klacht over een buitenlandse webwinkel terecht wanneer deze bij een geschillencommissie is aangesloten. Helaas zijn veel Europese ondernemers helemaal niet bij een geschillencommissie aangesloten. Kom je er na een klacht niet uit met de leverancier, dan moet je in dat geval alsnog naar de rechter om je gelijk te halen.

Geen verplichting

De Consumentenbond heeft tevergeefs bij de Europese Commissie aangedrongen op een verplichte aansluiting van ondernemers bij geschillencommissies. Op die manier zouden consumenten altijd een geschil voor kunnen leggen aan een bemiddelaar zonder gelijk een rechtszaak te hoeven starten.

Uniforme klachtafhandeling

Via de Online Dispute Resolution kunnen alleen klachten worden ingediend over online aankopen. Zowel de koper als de verkoper moeten in een EU-land wonen en de verkoper moet dus zijn aangesloten bij een geschillencommissie die is aangemeld bij het platform.

De Online Dispute Resolution is een initiatief van de Europese Commissie en is bedoeld om een uniforme klachtenafhandeling binnen Europa te bevorderen en om online aankopen tussen Europese landen te stimuleren.

Bemiddeling

Nederlandse consumenten kunnen ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) met klachten over Europese bedrijven. In tegenstelling tot het ODR-platform kun je daar ook terecht voor bemiddeling wanneer ze niet aan een Geschillencommissie voorgelegd kunnen worden. 

Meer lezen:

Meer nieuws

Meer nieuws

Nieuw & interessant

  • winkelstraat leeg
    10 jun.

    Nepaanbiedingen

    In ons onderzoek naar nepaanbiedingen telden wij dit jaar 16 winkels van de 100 die zich niet aan de regels hielden. Vorig jaar gingen er nog 39 van de 100 winkels de fout in. Wat precies de regels zijn en hoe je zelf kunt checken of een aanbieding klopt leggen we hier uit.
  • nutrischore-supermarkt
    25 mei.

    Goedkope huismerken

    Bij welke supermarkt ben je het voordeligst uit met huismerken?
  • Laagsteprijsgarantie
    Nieuws | 29 apr.

    Laagsteprijsgarantie meestal onzin

    De laagsteprijsgarantie, waarmee veel winkels schermen, is meestal onzin. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De garanties kennen teveel beperkingen of voorwaarden of zijn ronduit onwaar.
  • Reclame sale korting
    28 apr.

    Laagste prijsgarantie

    Bij een winkel met een laagste prijsgarantie betaal je niet altijd de laagste prijs voor je boodschappen, elektronica, klusmateriaal of vakantie. Zo'n garantie is vaak oneerlijk en onzinnig.