! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Europees klachtenplatform voor online aankopen

Nieuws
|
Europese consumenten met klachten over een online aankoop kunnen sinds half februari terecht bij een nieuw digitaal platform: de Online Dispute Resolution (ODR). Via het platform kun je je klacht, in het Nederlands, voorleggen aan Europese geschillencommissies.
Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op: 3 maart 2016

online kopen europees klachtenplatform

Dat klinkt goed, maar helaas kun je alleen met een klacht over een buitenlandse webwinkel terecht wanneer deze bij een geschillencommissie is aangesloten. Helaas zijn veel Europese ondernemers helemaal niet bij een geschillencommissie aangesloten. Kom je er na een klacht niet uit met de leverancier, dan moet je in dat geval alsnog naar de rechter om je gelijk te halen.

Geen verplichting

De Consumentenbond heeft tevergeefs bij de Europese Commissie aangedrongen op een verplichte aansluiting van ondernemers bij geschillencommissies. Op die manier zouden consumenten altijd een geschil voor kunnen leggen aan een bemiddelaar zonder gelijk een rechtszaak te hoeven starten.

Uniforme klachtafhandeling

Via de Online Dispute Resolution kunnen alleen klachten worden ingediend over online aankopen. Zowel de koper als de verkoper moeten in een EU-land wonen en de verkoper moet dus zijn aangesloten bij een geschillencommissie die is aangemeld bij het platform.

De Online Dispute Resolution is een initiatief van de Europese Commissie en is bedoeld om een uniforme klachtenafhandeling binnen Europa te bevorderen en om online aankopen tussen Europese landen te stimuleren.

Bemiddeling

Nederlandse consumenten kunnen ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) met klachten over Europese bedrijven. In tegenstelling tot het ODR-platform kun je daar ook terecht voor bemiddeling wanneer ze niet aan een Geschillencommissie voorgelegd kunnen worden. 

Meer lezen:

Nieuw & interessant

  • Online kopen
    Test | 20 jan.

    Onderzoek: duurzame kleding webwinkels

    Kleding en schoenen staan bovenaan de lijst van meestgekochte artikelen op internet. We keken daarom hoe 12 grote online kledingwinkels klanten helpen bij het maken van duurzamere keuzes.
  • nepwebshop-veilig-internet
    24 nov.

    Professionele nepshops met luxe artikelen

    Internetcriminelen zijn regelmatig actief met ‘nepshops’, vaak met aanbiedingen van populaire elektronica en gadgets. Als je oplet kun je ze herkennen.
  • op voorraad maar niet leverbaar
    2 nov.

    Op voorraad, maar toch niet leverbaar

    Je bestelt een koelkast en een vaatwasser die goed uit de test komen, maar de apparaten zijn niet leverbaar. We krijgen hier vaak klachten over en namen de proef op de som.
  • Online kopen fabrikantenwinkels
    Test | 26 okt.

    Fabrikantenwinkels

    Veel bekende elektronicamerken verkopen hun producten ook via een eigen webshop. Ze beweren dat dit voordelen biedt maar wij zien ze nog niet echt.