icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Groeiend aantal klachten buitenlandse webwinkels

Nieuws
|
Het aantal klachten over extra kosten na online aankopen bij buitenlandse webwinkels groeit. Vooral Chinese webshops zijn de boosdoeners.
bert quist

Bert Quist   Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:17 oktober 2014

Online shoppen bij een buitenlandse webwinkel kan voordelig zijn, maar je kunt uiteindelijk alsnog duur uit zijn door bijkomende kosten zoals invoerrechten en inklaringskosten.

Onverwachte douanekosten

Bij Thuiswinkel.org, belangenvereniging voor webwinkels in Nederland, nemen klachten over buitenlandse webwinkels in rap tempo toe. In de meeste gevallen gaat het om onverwachte douanekosten na aankopen bij Chinese webshops. De kosten moeten vooraf vermeld zijn, maar dit gebeurt niet altijd. Het post- of koeriersbedrijf doet doorgaans aangifte bij de douane en kan achteraf nog allerlei kosten doorberekenen aan de koper.

Je rechten binnen en buiten de EU 

Waar je met klachten over buitenlandse webshops naartoe kunt, is niet altijd duidelijk. De Consumentenbond raadt aan voor grote aankopen oplettend te zijn en na te gaan of de betreffende webshop onder de EU valt. Bij webwinkels buiten Europa is het namelijk een stuk lastiger om je recht te halen en gelden geen algemene regels. Iedere webwinkel mag zelf beslissen aan welke regels hij zich houdt. Dit kan dus leiden tot nare verrassingen aan de deur.

Voor producten uit een EU-land gelden geen invoerrechten; de omzetbelasting betaal je aan de leverancier. Voor producten uit landen buiten de EU hangen de invoerrechten en belastingen van de waarde en het product af. Check voor een aankoop je rechten en mogelijke kosten bij aankopen via buitenlandse webwinkels.

Bron: Thuiswinkel.org, Consumentenbond

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.