icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Groeiend aantal klachten buitenlandse webwinkels

Nieuws | Het aantal klachten over extra kosten na online aankopen bij buitenlandse webwinkels groeit. Vooral Chinese webshops zijn de boosdoeners.
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Privacy

Gepubliceerd op:  17 oktober 2014


Online shoppen bij een buitenlandse webwinkel kan voordelig zijn, maar je kunt uiteindelijk alsnog duur uit zijn door bijkomende kosten zoals invoerrechten en inklaringskosten.

Onverwachte douanekosten

Bij Thuiswinkel.org, belangenvereniging voor webwinkels in Nederland, nemen klachten over buitenlandse webwinkels in rap tempo toe. In de meeste gevallen gaat het om onverwachte douanekosten na aankopen bij Chinese webshops. De kosten moeten vooraf vermeld zijn, maar dit gebeurt niet altijd. Het post- of koeriersbedrijf doet doorgaans aangifte bij de douane en kan achteraf nog allerlei kosten doorberekenen aan de koper.

Je rechten binnen en buiten de EU 

Waar je met klachten over buitenlandse webshops naartoe kunt, is niet altijd duidelijk. De Consumentenbond raadt aan voor grote aankopen oplettend te zijn en na te gaan of de betreffende webshop onder de EU valt. Bij webwinkels buiten Europa is het namelijk een stuk lastiger om je recht te halen en gelden geen algemene regels. Iedere webwinkel mag zelf beslissen aan welke regels hij zich houdt. Dit kan dus leiden tot nare verrassingen aan de deur.

Voor producten uit een EU-land gelden geen invoerrechten; de omzetbelasting betaal je aan de leverancier. Voor producten uit landen buiten de EU hangen de invoerrechten en belastingen van de waarde en het product af. Check voor een aankoop je rechten en mogelijke kosten bij aankopen via buitenlandse webwinkels.

Bron: Thuiswinkel.org, Consumentenbond

Nieuw & interessant

  • bitcoin
    30 nov.

    Betalen met bitcoins

    De bitcoin duikt steeds vaker op in het nieuws en wint aan populariteit. Maar wat is het en wat kunnen we ermee?
  • facebook-advertenties
    13 nov.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven blijken hun klantbestanden naar Facebook te sturen. Met als doel Facebook-gerichte advertenties aan te bieden. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.
  • facebook-advertenties-nieuws
    Nieuws  |  3 nov.

    Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

    Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens.
  • vvv-bon-kaart
    Nieuws  |  30 okt.

    VVV-kaart steeds minder waard

    Vanaf november 2017 is de vertrouwde VVV-bon alleen nog verkrijgbaar als plastic cadeaukaart. Als je de kaart niet binnen 3 jaar besteedt, raak je (een deel van) je tegoed kwijt. Dit geldt niet voor je oude bonnen.