Groeiend aantal klachten buitenlandse webwinkels
Bert Quist Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:17 oktober 2014
Online shoppen bij een buitenlandse webwinkel kan voordelig zijn, maar je kunt uiteindelijk alsnog duur uit zijn door bijkomende kosten zoals invoerrechten en inklaringskosten.
Onverwachte douanekosten
Bij Thuiswinkel.org, belangenvereniging voor webwinkels in Nederland, nemen klachten over buitenlandse webwinkels in rap tempo toe. In de meeste gevallen gaat het om onverwachte douanekosten na aankopen bij Chinese webshops. De kosten moeten vooraf vermeld zijn, maar dit gebeurt niet altijd. Het post- of koeriersbedrijf doet doorgaans aangifte bij de douane en kan achteraf nog allerlei kosten doorberekenen aan de koper.
Je rechten binnen en buiten de EU
Waar je met klachten over buitenlandse webshops naartoe kunt, is niet altijd duidelijk. De Consumentenbond raadt aan voor grote aankopen oplettend te zijn en na te gaan of de betreffende webshop onder de EU valt. Bij webwinkels buiten Europa is het namelijk een stuk lastiger om je recht te halen en gelden geen algemene regels. Iedere webwinkel mag zelf beslissen aan welke regels hij zich houdt. Dit kan dus leiden tot nare verrassingen aan de deur.
Voor producten uit een EU-land gelden geen invoerrechten; de omzetbelasting betaal je aan de leverancier. Voor producten uit landen buiten de EU hangen de invoerrechten en belastingen van de waarde en het product af. Check voor een aankoop je rechten en mogelijke kosten bij aankopen via buitenlandse webwinkels.
Bron: Thuiswinkel.org, Consumentenbond
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.