Meeste online bestellingen op tijd bezorgd
Bert Quist Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:1 december 2016
Kans te laat is klein
De kans dat een online bestelling te laat aankomt is klein. Van de 60 pakketjes die we door mysteryshoppers lieten bestellen – variërend van James Bond 007-parfum, Woezel & Pip-bouwstenen en boeken tot een friteuse en een set titanium boren – arriveerden er maar 4 te laat:
- Wehkamp, Wohi en Xenos leverden 1 pakje een dag later dan zij op de website beloven.
- Bij Xenos ging het bij 2 van de 3 bestellingen fout.
Last minute
Wie last minute vlak voor Sinterklaas of Kerst nog online gaat winkelen, kan bedrogen uitkomen. De kans op pech wordt groter als de bestelling dichter op de feestdagen plaatsvindt.
Vóór de drukte
Onze steekproef vond plaats vóór de grootste drukte begon: eind oktober en begin november. De webwinkels scoorden dus waarschijnlijk beter dan wanneer de test later zou plaatsvinden. Bovendien is er geen garantie dat de webwinkels die tijdens ons onderzoek op tijd leverden, het altijd goed doen.
Onderzoek
We bestelden bij 20 webwinkels steeds 3 artikelen en lieten die bezorgen in Amsterdam, Zoetermeer en Leiden. Alle bestellingen werden binnen 1 week 2 keer herhaald om te kijken of de webwinkels hun bezorgbeloften nakomen.
We onderzochten de bezorgtijd van deze webwinkels:
baby-dump.nl | lobbes.nl | |
bartsmit.com | mediamarkt.nl | |
blokker.nl | megagadgets.nl | |
bol.com | parfumwebshop.nl | |
cadeau.nl | praxis.nl | |
coolblue.nl | superwinkel.nl | |
degrotespeelgoedwinkel.nl | top1toys.nl | |
eci.nl | wehkamp.nl | |
fonq.nl | wohi.nl | |
intertoys.nl | xenos.nl |
Moment van bestellen
De bestellingen vonden doordeweeks plaats, behalve bij 2 webwinkels die ook op zondag leveren, Baby-Dump en Coolblue, daar deden onze mysteryshoppers ook inkopen op zaterdag. In alle gevallen rondden zij het aankoopproces 1 uur tot 15 minuten vóór de uiterste besteltijd af. Tot hoe laat je kunt bestellen als je een pakje de volgende dag wilt ontvangen, verschilt per webwinkel.
Dit onderzoek is uitgevoerd voor de Geldgids van december. Alle onderzoeksresultaten vind je in het artikel Vandaag besteld, morgen bezorgd? (pdf)
Lees ook:
Nieuw & interessant
- Test | 5 jul.
Test problemen bij pakketbezorging
Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. - Nieuws | 16 mei
Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu
18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.