Meeste online bestellingen op tijd bezorgd
Bert Quist Expert Geld & PrivacyGepubliceerd op:1 december 2016
Kans te laat is klein
De kans dat een online bestelling te laat aankomt is klein. Van de 60 pakketjes die we door mysteryshoppers lieten bestellen – variërend van James Bond 007-parfum, Woezel & Pip-bouwstenen en boeken tot een friteuse en een set titanium boren – arriveerden er maar 4 te laat:
- Wehkamp, Wohi en Xenos leverden 1 pakje een dag later dan zij op de website beloven.
- Bij Xenos ging het bij 2 van de 3 bestellingen fout.
Last minute
Wie last minute vlak voor Sinterklaas of Kerst nog online gaat winkelen, kan bedrogen uitkomen. De kans op pech wordt groter als de bestelling dichter op de feestdagen plaatsvindt.
Vóór de drukte
Onze steekproef vond plaats vóór de grootste drukte begon: eind oktober en begin november. De webwinkels scoorden dus waarschijnlijk beter dan wanneer de test later zou plaatsvinden. Bovendien is er geen garantie dat de webwinkels die tijdens ons onderzoek op tijd leverden, het altijd goed doen.
Onderzoek
We bestelden bij 20 webwinkels steeds 3 artikelen en lieten die bezorgen in Amsterdam, Zoetermeer en Leiden. Alle bestellingen werden binnen 1 week 2 keer herhaald om te kijken of de webwinkels hun bezorgbeloften nakomen.
We onderzochten de bezorgtijd van deze webwinkels:
baby-dump.nl | lobbes.nl | |
bartsmit.com | mediamarkt.nl | |
blokker.nl | megagadgets.nl | |
bol.com | parfumwebshop.nl | |
cadeau.nl | praxis.nl | |
coolblue.nl | superwinkel.nl | |
degrotespeelgoedwinkel.nl | top1toys.nl | |
eci.nl | wehkamp.nl | |
fonq.nl | wohi.nl | |
intertoys.nl | xenos.nl |
Moment van bestellen
De bestellingen vonden doordeweeks plaats, behalve bij 2 webwinkels die ook op zondag leveren, Baby-Dump en Coolblue, daar deden onze mysteryshoppers ook inkopen op zaterdag. In alle gevallen rondden zij het aankoopproces 1 uur tot 15 minuten vóór de uiterste besteltijd af. Tot hoe laat je kunt bestellen als je een pakje de volgende dag wilt ontvangen, verschilt per webwinkel.
Dit onderzoek is uitgevoerd voor de Geldgids van december. Alle onderzoeksresultaten vind je in het artikel Vandaag besteld, morgen bezorgd? (pdf)
Lees ook:
Nieuwste artikelen
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.