Nog eens 1000 nepwebshops offline gehaald

Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:19 juni 2018
De Consumentenbond deed onderzoek naar webwinkels die met hoge kortingen merkkleding of luxe producten aanbieden, maar in werkelijkheid nepproducten verkopen of soms zelfs helemaal niets leveren. Het resultaat was een lijst van 2000 nepwebshops die bij slechts 4 hostingpartijen waren geregistreerd. Twee partijen, 1API en Openprovider, haalden op verzoek van de Consumentenbond al 850 websites offline.
De Consumentenbond vroeg SIDN om met de 2 buitenlandse domeinverstrekkers, GoDaddy en Public Domain Registry (PDR), in gesprek te gaan om ook de overige websites offline te krijgen. Dat is nu dus grotendeels gelukt.
Betere opsporing
SIDN heeft verder aangegeven te werken aan een geautomatiseerd systeem waarbij ze malafide websites sneller en op grotere schaal kan opsporen en doorspelen aan zogenaamde 'registrars' om ze offline te laten halen. Dat moet criminelen ontmoedigen om voor een '.nl'-domein te kiezen. Deze detectiemethode is volgens SIDN relatief nieuw. Tot voor kort spoorde de stichting malafide websites nog handmatig en op basis van meldingen op.
Lees ook:
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
