icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nog eens 1000 nepwebshops offline gehaald

Nieuws
|
Van de 2000 malafide webwinkels die de Consumentenbond in maart 2018 opspoorde, zijn er nog eens 1000 offline gehaald door 2 buitenlandse verstrekkers van domeinnamen. Dat heeft de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) aan de Consumentenbond laten weten. In totaal zijn er in 3 maanden tijd 1850 nepwebshops offline gehaald.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:19 juni 2018

nep-webshops

De Consumentenbond deed onderzoek naar webwinkels die met hoge kortingen merkkleding of luxe producten aanbieden, maar in werkelijkheid nepproducten verkopen of soms zelfs helemaal niets leveren. Het resultaat was een lijst van 2000 nepwebshops die bij slechts 4 hostingpartijen waren geregistreerd. Twee partijen, 1API en Openprovider, haalden op verzoek van de Consumentenbond al 850 websites offline.

De Consumentenbond vroeg SIDN om met de 2 buitenlandse domeinverstrekkers, GoDaddy en Public Domain Registry (PDR), in gesprek te gaan om ook de overige websites offline te krijgen. Dat is nu dus grotendeels gelukt. 

Betere opsporing

SIDN heeft verder aangegeven te werken aan een geautomatiseerd systeem waarbij ze malafide websites sneller en op grotere schaal kan opsporen en doorspelen aan zogenaamde 'registrars' om ze offline te laten halen. Dat moet criminelen ontmoedigen om voor een '.nl'-domein te kiezen. Deze detectiemethode is volgens SIDN relatief nieuw. Tot voor kort spoorde de stichting malafide websites nog handmatig en op basis van meldingen op.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.