icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Verdubbeling schade door nepshops

Nieuws
|
De politie meldt dat in 2022 het aantal aangiften over malafide webwinkels licht is gedaald ten opzichte van 2021. De schade per gedupeerde verdubbelde echter van €156 naar €347.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:13 december 2022

Artikel_incassomaatregelen

De totale schade bedraagt inmiddels 4 miljoen euro (vorig jaar 2,7). En dan is december nog niet eens in de cijfers verwerkt.

De politie verwacht dat er in december 2022 nog zo’n 1300 aangiftes zullen bijkomen. Dan zou het totaal aantal aangiften in 2022 tegen malafide webwinkels uitkomen op 12.877 aangiften. Vorig jaar waren dat er 17.539.

Nepshops maar kort actief

Het gaat bij 'malafide webshops' niet altijd om nepshops die niets leveren na betaling, maar meestal is dat wel het geval. De nepshops bestaan maar enkele dagen, weken of soms maanden en verdwijnen dan weer. Vaak na ingrijpen door de politie. 

De politie meldt dat er eind 2022 circa 350 malafide webshops offline zijn gehaald door het aanspreken van hostingbedrijven en webwinkelplatforms. 

Meer dure elektronica

Het is gissen waarom het schadebedrag per gedupeerde dit jaar veel hoger is dan vorig jaar. De politiewoordvoerder vermoedt dat het komt doordat slachtoffers vaker dure elektronicaproducten bestellen die niet geleverd worden. 

Tip: Ben je van plan om bij een nieuwe, onbekende webshop wat te kopen? Check dan eerst de reviews voordat je iets bestelt.

Campagne tegen nepshops

In november startte een publiekscampagne over de malafide nepshops, door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO).

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Datingsites en -apps

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.